Diskuze
Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit
Děkujeme za pochopení.
L30e37o93š 80K37o49n21e42č48n17ý
No nemá cenu polemizovat co bylo lepší a co ne. Na tehdejší dobu byl asi Favorit u nás kára, bylo to něco jiného než stodvacítky, trabanty, wartburgy apod. Ale od těch časů uplynulo mnoho a mnoho vody. Dnes už jsme zvyklí na jiný standard, taky jsme zvyklí na to, že v rodině je minimálně jedno a více aut. Prostě doba je jiná, ale tehdy to byl prostě pokrok. Je fajn si přečíst článek a zavzpomínat na doby minulé, ale prostě dnešní auta, autobusy jsou technologicky i designově někde jinde a co člověk nemůže vlastně přehlédnout také to, že se od těch době hodně zvětšila velikost.
D69a92v87i48d 68Š37a11f44r49á27n43e56k
To auto se v článku neuvěřitelně vychvaluje, nicméně na svoji dobu to byla spíš zastaralá konstrukce s průměrnou spolehlivostí. Člověk se musí pousmát na tím, jak Favorit na kopřivnickém okruhu odvařil nejmodernější západní konkurenci.
P78e53t35r 59Č38e30r50m44á47k
V čem měla být konstrukce zastaralá? Obzvlášť v porovnání s tou zmíněnou dobovou konkurencí?
P86e73t93r 93Č29e94r41m23á80k
Ten závěrečný box není příliš štastně formulován. Vývoj favoritu probíhal v zásadě obdobně jako na západě a to v naší režii. Jestli konstruktér použije brzdy Girling nebo AB Jablonec je zcela lhostejno, inženýrskou školu to nijak nedehonestuje. To samé se týká dalších mnoho komponent, to je prostě věcí subdodávek, hlavní konstrukce (motor, nápravy, převodovka, karoserie) zůstala v česaně. Na nezávislém hodnocení od Porsche také není nic divného, zcela běžná “oponentura” která se dělá dodnes. Čas pak navíc ukázal že ne vše co bylo hodnoceno s připomínkami je nutně špatně - oproti tehdejší produkci litinových motorů VW nebyl škodovácký celohliník nijak tragický, koneckonců po převzetí škody ho VW dále vyvíjel a dožil se nového milenia v octavii..
Podobně je to s tehdejším automotive průmyslem. Ten samozřejmě nebyl v nějak zvlášť dobrém stavu, na druhou stranu chybou bylo vesměs nedostatek financí, když se díky favoritu coby státnímu úkolu peněz dostalo, najednou tu bylo mnoho provozů se zcela moderní technologií.
Takže suma sumárum ano i ne, produkt čistě socialistického hospodárštví to skutečně nebyl, ale na druhou stranu nijak nevybočoval z řady v tom kolik technologií bylo “domácích” a kolik subdodaných.
T14o77m88á40š 42S10e72d57l49á55k
Obrovská chyba byla, že se řešila spolupráce s NDR. Kdyby se na NDR vykašlali a AZMP dělala od začátku vlastní vývoj, mohl být Favorit, nebo jeho obdoba o 10 let dříve.
P77e21t89r 91M14a69r24š31á52l59e58k
Naopak, východní Němci poskytli AZNP v rámci spolupráce řešení předního pohonu. Bez toho by Favorit tak rychle nevznikl.
V29l36a94s51t39i69m61i83l 34F39i27a24l48a
S formanem r.v 92 jezdime jeste dnes na dovolenou se spotrebou 5.9l/100km.
P66e58t23r 38M43i25c62h66a29l
V dnešním provozu bych měl strach do toho sednout, nedej bože naložit rodinu. I Citigo to musí při střetu rozsekat na hadry.
J69i85ř95í 80J89e34z15d73i87n63s32k84ý
Malo lidi si uvedomu jak krasne je itevrit v zime dvere, rozmrazit auto, nastartovat okamzite a odjed v pohodlnych sedackach kamkoliv je jejich navigace zaveze.
Favoritem by dnes nikdo jezdid nechtel. Hnusny plny tvrdyho plastu a jediny co to dela je, ze to jezdi. Auto sice drzi 30let, ale s najezdem, ktery se dnesnim autem povazujem za “zajezdovy”.
R50o92m88a12n 40K21o72z25e25l
Mi teda favorit nastartuje vždy okamžitě a to jsem se za 6 let ani nedotkl baterky. Navigace je mi k smíchu, když dokáže i profesionální řidiče zavést na cyklostezku a to ve vesnici, kterou prochází jediná hlavní silnice.
Jinak favorit vydržel statisíce, jen ochrana pro korozi byla chabá.
M59a95r51t55i46n 21K10u91ř19í43t95k61a
Akorát je škoda, že se už nevyrábí klasický PickUp, ať už otevřený, nebo uzavřený. Proto všichni jejich majitelé ať už na bázi Favorita, nebo Felicie si je opečovávají. Jedinou dostupnou alternativou je Fiat Strada.
J17i35n65d43ř87i70c59h 28Š65k38o60p26e60k
jj, pěkně hloupý nápad, když ohlásili, že už pick-up z fábie dělat nebudou. Zbytečně vyklidili jeden segment vozů.
T25o64m34á36š 12K13u88c51h13a20ř
Co se v mládí naučíš.. Já tak jezdím dodnes.
L88u54k34á53š 22M14u81s78i29l
Jen se směji, jak jsme tenkrát ničeho nebyli sami schopní.
Co jsem viděl já, tak na poli rostlo jídlo, v každé vesnici se chovalo jídlo a mléko.
U nás na Blanensku se šily v Krasu špičkové oděvy, v Minervě vyráběli kvalitní šicí stroje, Adast dělal měřidla, ČKD turbíny, vše zaměstnávalo v místě spoustu lidí a vyváželo finální výrobky do celého světa.
Šicí stroj z Minervy máme dodnes doma a je 100% funkční.
V každé vesnici byl obchod, hospoda, školka, hrál se tam fotbal....
Dnes nemáme na dědině ani ty základní služby, do školek děti vozíme, pokud je tedy vůbec místo, na poli roste řepka, kravín už dávno spadl, firma co opravdu vyrobí finální produkt tu snad už žádná ani není, zato vozíme mongolské dělníky na výrobu součástek pro zahraniční firmy, kde místní nechtějí dělat, protože nabízená polovina mediánu není na uživení.
A32n68t51o49n23í95n 58S30v44o35b94o30d55a
ještě jde o to, jestli se za výrobky platilo nebo se za ně dostávaly jen kubánské pomeranče a nebo rostly dluhy, ty turbíny se prodávaly občas i na západ, jinak to šlo do třetího světa a do RVHP
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška
Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...
Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou
Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...