Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Čtyřdveřové kabriolety jsou škodovácká specialita

  10:18aktualizováno  10:18
Kabria se dvěma páry dveří obvyklá nejsou. Zrovna se značkou Škoda se za posledních patnáct let představily hned dva. Jeden to dotáhl do zakázkové výroby, druhý dělal parádu před pár dny na obřím tuningovém srazu.

"Je to hrůza, podívejte se, jak příšerně je to vyrobené," říká pobaveně majitel MTX Cabria, které na první pohled zepředu nerozeznáte od jednoho z nejběžnějších aut na českých silnicích – Škody Felicia. "Vypadá hrozně, na silnici se kroutí jako užovka, složit střechu je práce pro dva a ještě to jde mizerně," popisuje sběratel svůj nejnovější přírůstek v garáži. Nechce zveřejnit své jméno, je ale snad jediný "blázen do aut", který o novém přírůstku, koupeném teprve před několika dny, říká, že je "opravdu ošklivý".

MTX CABRIO

Abychom téhle unikátní škodovce nekřivdili. Se staženou střechou má něco do sebe, je ale vidět, že v zájmu co nejjednodušší výroby bylo třeba dělat kompromisy.

Co je MTX Cabrio vůbec zač? V Metalexu, který v sedmdesátých a osmdesátých letech proslul svými formulemi, buginami a různými dalšími auty (nejznámnějším pomníkem je Supertatra MTX), hledali v polovině devadesátých let náhradu za dvoumístný kabriolet vycházející z favorita. Pohledné MTX Roadster, kterých vzniklo asi dvě stě, měla nahradit stejně jako v nabídce mladoboleslavské značky právě felicia.

Design vytvořil Pavel Škarka, který působil na zlínské katedře designu VŠUP, konstruktéři Metalexu přidali zesílení podlahy, prahů a mezi oba páry tlumičů vzpěry. "Stejně je to k ničemu," říká majitel. "Auto se na nerovnostech kroutí jako užovka." I přesto, že má mohutný rám, který zvyšuje tuhost, je kroucení karoserie velmi citelné. Při přejíždění retardérů napříč silnici okna vržou mezi rámy a pozorný divák má dojem, že vidí i pohyby rámu čelního okna.

MTX Cabrio představila mělnická dílna v roce 1997 ještě s původní úzkou maskou felicie, časem dostalo modernizovanou s žebrováním. To nejoriginálnější jsou ale dva páry dveří. Tvůrci se rozhodli ponechat všechny, které měl pětidveřový hatchback a střechu poskládat nad kufr. Boule nad kufrem je tedy z laminátu, když je střecha (třívrstvá) složená, může se překrýt. Nejděsivěji ale působí řešení zadního páru dveří, který se zakusuje pod kryt střechy do boků. Když je otevřete, máte k nastoupení prostor o nějakých dvacet centimetrů užší. Vzadu je místo pro dva, vepředu je to stejné jako v každé obyčejné felicii.

MTX CABRIO

Kupodivu docela dost prostoru je i v kufru, jeho víko má specifické otevírání – vyklápí se jen zadní čelo. Podobně to má dnes třeba žhavá novinka Volkswagen Golf Cabriolet.

Kromě zvykání si na měkkou karoserii je řízení stejné jako u každé jiné felicie. Bez posilovače, ovšem v případě zeleného exempláře s centrálním zamykáním a elektricky stahovanými okny. "Výhodou je, že kromě pár dílů je všechno jednoduše opravitelné. Dílů na felicie je spousta," říká majitel.

MTX CABRIO

K mání byly dva benzinové motory ve třech verzích, stejné jako u mladoboleslavského hatchbacků: 1,3litry s výkony 40 nebo 50 kW, anebo jedna-šestka (55 kW) původem od VW. Atmosférický diesel 1,9 se do MTX Cabria nedostal. V závislosti na verzi jel 950kilový kabriolet nejvíc 151 až 170 kilometrů v hodině.

MTX CABRIO

Auta si jeho majitel nekupuje proto, aby na nich vydělal. Z téhle "obludy" ale může jednou být ceněný unikát. Podle dostupných informací jich vyrobili dohromady třiatřicet, z toho přibližně polovina šla do Česka. "Tohle auto stálo ve své době skoro půlmilion," říká ohromeně majitel.

Pro 2+2místný kabriolet nabízel Metalex vlastní originální výbavu: litá kola, sportovní výfuk, plastové lemy blatníků nebo doplňky do interiéru. "Široká škála doplňkové výbavy montované firmou MTX RS dle individuálních požadavků zákazníka umožňuje uspokojit i ta nejnáročnější přání," psal firemní prospekt.

Čtyřdveřová škodovka letos bez střechy nanovo

Netradičním kabrioletem se tentokrát představila sama automobilka. Na letošní ročník tuningového srazu na břeh jezera Wörthersee si připravila efektní svalnatou fabii bez střechy. A nechali jí i všechny čtyři dveře.

Škoda Fabia RS 2000

Škoda Fabia RS 2000

Fabia RS 2000, jak se unikát jmenuje, je ale narozdíl od "metalexácké" felicie jen studií. Designéři značky ji postavili na základech rallyové Fabie Super 2000. Střechu jako by i s kusem oken usekli jedním tahem. Některé detaily odkazují na akční verzi Fabia Monte Carlo.

"Je to vlastně čtyřmístné auto s velmi sexy vzhledem v atraktivní barvě v kombinaci s karbonem," popisuje nadšeně nejnovější koncept šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Jozef Kabaň a nadšeně upozorňuje na "pěkně odřezanou střechu".





Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.