Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Felicia po devíti letech

  12:34aktualizováno  12:34
K poslednímu dni loňského roku bylo v tuzemsku registrováno 276 342 vozidel Felicia s průměrným věkem šest let a 103 374 verzí kombi zhruba stejného stáří. Škoda Felicia a Škoda Felicia Combi se společně podílejí na parku osobních automobilů v České republice více než deseti procenty!

Nový typ starého jména
Felicia pokračuje jako představitel vozů s předním pohonem v koncepci započaté modelem Favorit, jehož výroba skončila v polovině srpna 1994. Produkce nového typu s pětidveřovou karoserií hatchback byla zahájena v září téhož roku ve vrchlabském závodě a pár týdnů nato v Mladé Boleslavi. Nový typ se starým jménem si na svět přinesl šťastné znamení.

Tři roky vyvíjená felicia zřejmě přišla v pravou chvíli. Lidé prahli po moderním, cenově dostupném vozidle s dobrými jízdními vlastnostmi, které je spolehlivé a poskytuje hospodárný provoz a zároveň i slušný prostor pro posádku i zavazadla. Felicia dostala moderní zaoblené tvary, útulný interiér s elegantní přístrojovou deskou. Oproti favoritu představovala skutečný kvalitativní skok, ač si od svého předchůdce ponechala na polovinu společných součástek. Jako obchodní argument však bylo podstatné, že se felicia mohla pochlubit celkem 1187 novými díly ve srovnání s favoritem.

I felicia se dočkala řady originálních úprav, varianta sportovního pick-upu Fun dokonce vzešla přímo z automobilky.
Také technika je staronová
Na přání bylo možné vyhovět i těm, kteří chtěli vůz vybavený bezpečnostními vaky před řidičem a později i před spolujezdcem, imobilizérem, protiblokovací soustavou ABS, klimatizací či elektrickým vyhříváním předních sedadel. Změny bylo možné zaznamenat nejen v interiéru, ale také pod kapotou a na podvozku, třebaže se základní koncepce vozidla a uspořádání podvozkových prvků nezměnily. I felicia tedy má převodovku v bloku s rozvodovkou a motorem, vpředu závěsy McPherson se spodními příčnými rameny a teleskopickými vzpěrami a vzadu klikovou nápravu.

Pérování zajišťují vpředu i vzadu vinuté pružiny, řízení je hřebenové s posilovačem. Kromě osvědčených škodováckých motorů je paleta pohonných jednotek rozšířena nově o čtyřválce z koncernu VW. Pod jeho křídla mladoboleslavská automobilka patří od jara roku 1991. V roce 2001 uvádí katalog ženevského autosalonu již výbavu benzinovými motory zdvihového objemu 1,3 l/54 koní, 1,3 l/68 koní, 1,6 l/75 koní a dieselem 1,9 l/64 koní.

Felicia slavila vlastně dosud nepřekonané úspěchy i na tratích světového seriálu automobilových rallye. Zvlášť cenné bylo vítězství posádky Sibera - Gross v extrémně obtížné argentinské soutěži.
Úspěchy doma i venku
Felicia byla příznivě hodnocena nejen doma, ale i v zahraničí. Například i v německých odborných časopisech se objevovala slova chvály na tento automobil. Při srovnání s vozy z VW bylo konstatováno, že Škoda Felicia je útulná a elegantní jako Volkswagen Polo, a nabízí dokonce více místa. Vozy šly dobře na odbyt, dvě třetiny produkce se vyvážely, zejména do Německa, Velké Británie, Francie, Dánska, Itálie, Španělska, Turecka a Izraele. Do Polska se vzhledem k dovoznímu clu - škodovky exportovaly v rozloženém stavu a v Poznani se kompletovaly.

V roce 1995 stála Škoda Felicia LX v Česku 209 700 korun. Nelze zapomenout ani na další odvozené varianty - Pick-up a Vanplus - určené pro podnikatele. Za zmínku stojí i sportovní úspěchy felicie od jejího nasazení v roce 1995. Ceněné bylo zejména vítězství soutěžního jezdce Sibery ve své třídě v Rallye Akropolis a v Rallye Argentina. Pod kapotou měla Škoda Felicia Kit Car motor objemu 1,5 l. Výroba felicií skončila, dlužno dodat, že po několika odkladech, definitivně v roce 2001.

Ač felicia vlastně podědila své základní parametry po favoritu, přesto dosud svými rozměry tvůrcům zdaleka hanbu nedělá. Byl to vůz přesně ušitý na naše poměry.
Praktické auto
Z provozního hlediska patří felicia k nenáročným rodinným vozidlům. Při malých vnějších rozměrech sotva lze požadovat velký prostor jak pro posádku, tak pro zavazadla. Cestující na tom rozhodně nejsou špatně, ale při solidním prostoru pro pět osob se tvůrcům podařilo získat i slušný tvar zavazadelníku. Těm, kteří víkendový provoz rodiny spojují se stěhováním hory zavazadel, však lépe poslouží o 350 mm delší kombi, které přišlo na svět jen s nepatrným zpožděním za krátkou verzí. Ve srovnání s předchozími typy škodovek zaznamenala felicia i z pohledu údržby a poruchovosti nesporný pokrok, což dosvědčují i výsledky průběžných kontrol ve stanicích technické kontroly.

Felicia dnes
"A na co si lze u felicie stěžovat po letech provozu? Ve srovnání s předchozími typy byly zdroje mnohých závad odstraněny," říká vedoucí kolínské provozovny Auto Bohemia Josef Remeš. "Některé úkony je však nutné u felicie dělat častěji než u jiných značek. Jedná se například o výměnu zadních, pátých dveří, kde se objevuje častá koroze pod oknem, či o výměnu vadného hydrokorektoru, který ovládá výškové nastavení světlometů v závislosti na zatížení vozu. Spodní misky pod vinutými pružinami také více podléhají korozi, příliš brzy je třeba měnit i třetí díl výfuku. Stejně jako předchozí typy, trpí i felicia vrzáním čepů spodních ramen přední nápravy a dosti častým zadíráním mechanismu řazení."

Technické údaje vozu Škoda Felicia

Motor zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1289
Největší výkon (kW/koní) 50/68
Pneumatiky 165/70 R13 nebo 175/60 R14
Celková hmotnost (kg) 1370 až 1380
Nejvyšší rychlost (km/h) 162
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,5
Spotřeba paliva (mimo město/město v l/100 km) 5,1/9,3

Do tabulky byl vybrán nejobvyklejší motor 1,3 l (50 kW/68 koní)
Pramen: Katalog Automobil Revue 2001

Akční model Felicia Family - vak pod platem zadního okna

Akční model Felicia Family - elektrické spouštění oken na středové konzole

Škoda Felicia, zatím nejoblíbenější auto za dobu spolupráce VW a Škody.

Škoda Felicia Combi

Jedním z typů nejstarší škodovácké řady byla i Felicia Fun - vozidlo pro volný čas.

Jedním z typů nejstarší škodovácké řady byla i Felicia Fun - vozidlo pro volný čas.

Mystery - jedna z posledních akčních verzí Felicie.

Škoda praktická - Felicia Pick-up.

Škoda praktická - pick-up se skříňovou nástavbou.

Zatím nejúspěšnější model v novodobé historii Škody Auto, Felica ve své poslední karosářské verzi. Výroba oblíbeného rodinného auta skončila v polovině roku 2001, celkem se jich prodalo 1 420 000 kusů.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.