Nový typ starého jména
Felicia pokračuje jako představitel vozů s předním pohonem v koncepci započaté modelem Favorit, jehož výroba skončila v polovině srpna 1994. Produkce nového typu s pětidveřovou karoserií hatchback byla zahájena v září téhož roku ve vrchlabském závodě a pár týdnů nato v Mladé Boleslavi. Nový typ se starým jménem si na svět přinesl šťastné znamení.
Tři roky vyvíjená felicia zřejmě přišla v pravou chvíli. Lidé prahli po moderním, cenově dostupném vozidle s dobrými jízdními vlastnostmi, které je spolehlivé a poskytuje hospodárný provoz a zároveň i slušný prostor pro posádku i zavazadla. Felicia dostala moderní zaoblené tvary, útulný interiér s elegantní přístrojovou deskou. Oproti favoritu představovala skutečný kvalitativní skok, ač si od svého předchůdce ponechala na polovinu společných součástek. Jako obchodní argument však bylo podstatné, že se felicia mohla pochlubit celkem 1187 novými díly ve srovnání s favoritem.
Také technika je staronová
I felicia se dočkala řady originálních úprav, varianta sportovního pick-upu Fun dokonce vzešla přímo z automobilky.
Na přání bylo možné vyhovět i těm, kteří chtěli vůz vybavený bezpečnostními vaky před řidičem a později i před spolujezdcem, imobilizérem, protiblokovací soustavou ABS, klimatizací či elektrickým vyhříváním předních sedadel. Změny bylo možné zaznamenat nejen v interiéru, ale také pod kapotou a na podvozku, třebaže se základní koncepce vozidla a uspořádání podvozkových prvků nezměnily. I felicia tedy má převodovku v bloku s rozvodovkou a motorem, vpředu závěsy McPherson se spodními příčnými rameny a teleskopickými vzpěrami a vzadu klikovou nápravu.
Pérování zajišťují vpředu i vzadu vinuté pružiny, řízení je hřebenové s posilovačem. Kromě osvědčených škodováckých motorů je paleta pohonných jednotek rozšířena nově o čtyřválce z koncernu VW. Pod jeho křídla mladoboleslavská automobilka patří od jara roku 1991. V roce 2001 uvádí katalog ženevského autosalonu již výbavu benzinovými motory zdvihového objemu 1,3 l/54 koní, 1,3 l/68 koní, 1,6 l/75 koní a dieselem 1,9 l/64 koní.
Úspěchy doma i venku
Felicia slavila vlastně dosud nepřekonané úspěchy i na tratích světového seriálu automobilových rallye. Zvlášť cenné bylo vítězství posádky Sibera - Gross v extrémně obtížné argentinské soutěži.
Felicia byla příznivě hodnocena nejen doma, ale i v zahraničí. Například i v německých odborných časopisech se objevovala slova chvály na tento automobil. Při srovnání s vozy z VW bylo konstatováno, že Škoda Felicia je útulná a elegantní jako Volkswagen Polo, a nabízí dokonce více místa. Vozy šly dobře na odbyt, dvě třetiny produkce se vyvážely, zejména do Německa, Velké Británie, Francie, Dánska, Itálie, Španělska, Turecka a Izraele. Do Polska se vzhledem k dovoznímu clu - škodovky exportovaly v rozloženém stavu a v Poznani se kompletovaly.
V roce 1995 stála Škoda Felicia LX v Česku 209 700 korun. Nelze zapomenout ani na další odvozené varianty - Pick-up a Vanplus - určené pro podnikatele. Za zmínku stojí i sportovní úspěchy felicie od jejího nasazení v roce 1995. Ceněné bylo zejména vítězství soutěžního jezdce Sibery ve své třídě v Rallye Akropolis a v Rallye Argentina. Pod kapotou měla Škoda Felicia Kit Car motor objemu 1,5 l. Výroba felicií skončila, dlužno dodat, že po několika odkladech, definitivně v roce 2001.
Praktické auto
Ač felicia vlastně podědila své základní parametry po favoritu, přesto dosud svými rozměry tvůrcům zdaleka hanbu nedělá. Byl to vůz přesně ušitý na naše poměry.
Z provozního hlediska patří felicia k nenáročným rodinným vozidlům. Při malých vnějších rozměrech sotva lze požadovat velký prostor jak pro posádku, tak pro zavazadla. Cestující na tom rozhodně nejsou špatně, ale při solidním prostoru pro pět osob se tvůrcům podařilo získat i slušný tvar zavazadelníku. Těm, kteří víkendový provoz rodiny spojují se stěhováním hory zavazadel, však lépe poslouží o 350 mm delší kombi, které přišlo na svět jen s nepatrným zpožděním za krátkou verzí. Ve srovnání s předchozími typy škodovek zaznamenala felicia i z pohledu údržby a poruchovosti nesporný pokrok, což dosvědčují i výsledky průběžných kontrol ve stanicích technické kontroly.
Felicia dnes
"A na co si lze u felicie stěžovat po letech provozu? Ve srovnání s předchozími typy byly zdroje mnohých závad odstraněny," říká vedoucí kolínské provozovny Auto Bohemia Josef Remeš. "Některé úkony je však nutné u felicie dělat častěji než u jiných značek. Jedná se například o výměnu zadních, pátých dveří, kde se objevuje častá koroze pod oknem, či o výměnu vadného hydrokorektoru, který ovládá výškové nastavení světlometů v závislosti na zatížení vozu. Spodní misky pod vinutými pružinami také více podléhají korozi, příliš brzy je třeba měnit i třetí díl výfuku. Stejně jako předchozí typy, trpí i felicia vrzáním čepů spodních ramen přední nápravy a dosti častým zadíráním mechanismu řazení."
Technické údaje vozu Škoda Felicia
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1289 |
Největší výkon (kW/koní) | 50/68 |
Pneumatiky | 165/70 R13 nebo 175/60 R14 |
Celková hmotnost (kg) | 1370 až 1380 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 162 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,5 |
Spotřeba paliva (mimo město/město v l/100 km) | 5,1/9,3 |
Do tabulky byl vybrán nejobvyklejší motor 1,3 l (50 kW/68 koní)
Pramen: Katalog Automobil Revue 2001
Akční model Felicia Family - vak pod platem zadního okna |
Akční model Felicia Family - elektrické spouštění oken na středové konzole |
Škoda Felicia, zatím nejoblíbenější auto za dobu spolupráce VW a Škody. |
Škoda Felicia Combi |
Jedním z typů nejstarší škodovácké řady byla i Felicia Fun - vozidlo pro volný čas. |
Jedním z typů nejstarší škodovácké řady byla i Felicia Fun - vozidlo pro volný čas. |
Mystery - jedna z posledních akčních verzí Felicie. |
Škoda praktická - Felicia Pick-up. |
Škoda praktická - pick-up se skříňovou nástavbou. |
Zatím nejúspěšnější model v novodobé historii Škody Auto, Felica ve své poslední karosářské verzi. Výroba oblíbeného rodinného auta skončila v polovině roku 2001, celkem se jich prodalo 1 420 000 kusů. |