Škoda Hispano Suiza se vyráběla v Plzni i Mladé Boleslavi. První vůz koupil prezident Masaryk.

Škoda Hispano Suiza se vyráběla v Plzni i Mladé Boleslavi. První vůz koupil prezident Masaryk. | foto: Škoda

První škodovku vyrobili před 85 lety, pocházela ze Španělska

  • 7
Před 85 lety byl vyroben první automobil s logem Škoda, luxusní limuzína Škoda Hispano Suiza. První exemplář převzal 10. května 1926 prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Výrobce tehdy vůz charakterizoval následovně: "Škoda Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů."

"Do roku 1929 vyrobila automobilka sto těchto limuzín," říká mluvčí společnosti Škoda Auto Rudolf Dreithaler. Vůz se vyráběl v Plzni i v Mladé Boleslavi. Na designu se podíleli přední karosáři té doby, firma Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.

Licenci pro výrobu limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern v roce 1924 od původně španělské firmy Hispano Suiza, tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. "Na jaře 1925 byla zahájena výroba, v květnu 1926 byl dokončen první vůz," uvádí Dreithaler.

Škoda Hispano Suiza

Dnešní sériové výrobě byla tehdejší produkce velmi vzdálená. Každý vůz Škoda Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku přesně podle přání zákazníka. Každý tak byl jedinečný originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2 700 kilogramů. Vůz dosahoval maximální rychlosti 140 km/h.

Zákazníky a majiteli limuzíny byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 tisících korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu.

V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 tisíc korun.

Hispano Suiza

Jedenadvacetiletý švýcarský konstruktér Marc Birkigt přišel v roce 1899 do Španělska, aby zde stavěl auta. V polovině června 1904 založil s dalšími dvěma společníky značku Hispano Suiza, ve které byl hlavním konstruktérem. Jméno i vlajky ve znaku označovaly původ zakladatelů: Hispano pro Španělsko a Suiza pro Švýcarsko. Firma vyráběla ve Španělsku a Francii především sportovní a luxusní vozy. Automobilka si vyráběla i vlastní motory a postavila také jeden z nejúspěšnějších leteckých motorů první světové války (vyráběl se i v Československu). V té době si Hispano Suiza dala do znaku letícího čápa, kterého si vypůjčila od jednoho z francouzských leteckých es první světové války.

Automobilka bohužel nepřežila druhou světovou válku. Dnes vyrábí komponenty pro letecký průmysl.