První jízda s nejdražší škodou. RS dostalo motor, který Kodiaqu chyběl

  10:10
Je to první SUV značky Škoda s označením RS. Doba je taková, sportovně laděná provedení trekkingově stavěných modelů prostě frčí. A tak ten 1,9tunový kolos dostal parádní sportovní sedačky a další šperky s červeným emblémem RS. Pod kapotu k tomu nejsilnější diesel v historii Škody.

Ostrý sporťák to není, je ovšem rychlý a vyvážený. Svou sílu dokáže přenést skvěle na vozovku.

Vlajkovou lodí Škody je v základní hierarchii značky stále Superb, Kodiaq RS ovšem díky svému pojetí, výkonům, výbavě i ceně patří vedle něj. Nejrychlejší Kodiaq je totiž také nejdražší škodovka v historii. Ceník startuje na částce 1 189 900 korun. Se všemi příplatkovými prvky se cena Kodiaqu RS s nejvýkonnějším TDI v historii automobilky dokáže vyšplhat až na 1,5 milionu. Základní je pětimístný, příplatek za sedmimístnou verzi je 15 tisíc korun, to je méně než u nižších verzí, kde se připlácí 23 a 19,5 tisíce.

Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS

Kodiaq RS je symbolem dnešní doby, ve které zažité konvence padají. Sportovní auto už dnes nemusí být jen přikrčený benzinový dvoudveřák. Ano, je to spíš na těžkou atletiku vysokorychlostních dálničních přesunů než gymnasta do horských serpentin, ale do sportu patří přece kromě fotbalu i šachy a sumo. A ve své disciplině je nejnovější mladoboleslavské RS na zvýšeném podvozku (míry jsou stejné jako u standardního Kodiaqa) velmi dobré, z oblouku do oblouku se překlápí s jistotou. V těch táhlých rychlých je suverénní a na výjezdu ze zatáčky se umí opřít o zadní běhy a s razancí z nich vyrazit.

Za rok a půl od uvedení se do dneška vyrobilo přes 277 tisíc kodiaqů, v Česku se jich ročně prodá šest tisíc. Škoda očekává, že na tuzemském trhu bude dělat RS šest až osm procent prodejů. Už teď ovšem od října registrují čeští prodejci přes šest set objednávek těch nejnedočkavějších. „Zákazníci si je objednali bez toho, aby v nich vůbec jeli,“ říká nadšeně Vítek Pelc z českého zastoupení značky. Hlavními trhy pro velké RS budou podle očekávání Německo, Británie, Švýcarsko.

Motor, který chyběl

Vylepšovala se hlavně mechanika, vzhled upravili designéři jen decentně. RS  tak má hlavně motor, který v jiné škodovce nenajdeme. Nejrychlejší Kodiaq dostal také progresivní řízení a adaptivní podvozek, přelaďovalo se všechno, od pohonu všech kol po systém volby jízdních režimů a výfuk.

Biturbo TDI

Motor 2,0 TDI s dvěma turbodmychadly o výkonu 176 kW vychází ze vznětového motoru konstrukční řady EA288, který byl uveden na trh v roce 2012. Turbodmychadla jsou zapojená sériově za sebou. Maximální vstřikovací tlak systému Common rail činí 2 500 barů. Systém řízení provozní teploty motoru má navíc přepínatelné vodní čerpadlo. O tišší chod motoru se starají dvě vyvažovací hřídele. Ke snížení teploty nasávaného vzduchu slouží kapalinou chlazený chladič plnicího vzduchu. O ještě nižší emise se stará systém čištění výfukových plynů SCR.

První z nich, vysokotlaké turbodmychadlo, má malou turbínu, malé oběžné kolo turbíny a elektricky nastavitelné rozváděcí lopatky. Tento systém zaručuje rychlou odezvu motoru již při nízkých otáčkách. Druhé větší turbodmychadlo je nízkotlaké. Díky velké turbíně a velkému oběžnému kolu dosahuje při vysokých otáčkách výrazně vyššího plnicího tlaku až 3,8 barů. V závislosti na aktuální zátěži a otáčkách je motor pomocí turbodmychadel plněn vzduchem. Při nízkých otáčkách pracují turbodmychadla dvoustupňově. Nízkotlaké turbodmychadlo se stará o prvotní kompresi nasátého vzduchu, vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje hlavní kompresi. Toto větší turbo se roztáčí přibližně při dvou tisících otáčkách, rozhodující je tlak v sacím potrubí. Při plném plynu a asi třech tisících otáčkách motoru se malé turbo odpojí a je jednostupňově zapojeno pouze nízkotlaké turbodmychadlo. Tento systém přeplňování zaručuje plynulou dodávku výkonu s krátkou reakční dobou a vysokými maximálními hodnotami. Právě dvoustupňové přeplňování stojí za pružností motoru.

Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS

Verze RS umlčí stesky, že by Kodiaq zasloužil výkonnější motor. Dvěstěčtyřicetikoňvý dvoulitr mu dává elán. Auto je hlavně skvěle vybalancované, úpravy v duchu sportovnosti nešly na úkor použitelnosti, není to jednoúčelový stroj. I Kodiaq RS tak může být i sedmimístný a dostat tažné zařízení (táhnout umí dvouapůltunový přívěs).

Motor, který Škoda odebírá z fabriky v Německu (stejný je v nabídce taky pro VW Passat a Tiguan), není žádný chuligán a k tomu ještě pije naftu, ale k celkovému pojetí to pasuje skvěle. Rozjezdy nejsou hurónské, razanci krotí potřeba managementu motoru krotit emise, hladkost obstará dvouspojkový automat. Na startu to tedy není forsáž, která posádku přišpendlí do sedačky, je to plynulý gradující zátah; starty jsou v podání Kodiaqu RS hlavně maximálně efektivní, sedmisekundový sprint na stovku to potvrzuje.

Kodiaq RS dostal exkluzivně dvoulitrové TDI se dvěma turbodmychadly s výkonem 176 kW, vždy je spojený s pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou. Je to vůbec poprvé, co se pod kapotou škodovky objevuje dvojité přeplňování (jak funguje, čtěte v boxu).

Kodiaq se svou novou silou umí dobře hospodařit, motoráři se vytáhli. Oproti dosavadnímu vrcholovému nafťáku se 140 kilowatty je ten nový mnohem pružnější a má o poznání víc elánu a kultivovanosti. Biturbo ještě nad čtyřmi tisíci otáček předvede gradaci výkonu, v nízkých otáčkách pak ve spolupráci s chytře řadícím automatem nabídne pružnost.

S lehkou nohou dokáže jezdit velké RS se sedmilitrovou spotřebou, průměr při dynamičtějším ježdění bude kolem devíti.

Motor rychle reaguje na sešlápnutí plynu, motorářům se podařilo zbavit jednotku váhavosti, která je dnes vlastní větším TDI v obavách o emise. Sedmistupňové DSG pak dokáže dobře hospodařit s vysokým točivým momentem, právě 500 newtonmetrů stojí za skvělými dynamickými vlastnostmi.

Automat přenáší sílu motoru na všechna kola. Mezinápravová lamelová spojka Borg-Warner (dříve se jmenovala Haldex) je řízená softwarem, který umí částečně předvídat situaci podle množství shromažďovaných údajů. „Až 85 % točivého momentu může být přenášeno na jedno kolo,“ uvádí Bohumil Vrhel, který měl na starosti koordinaci celého projektu Kodiaq. Pro RS se ladila strategie přenosu a rozdělení točivého momentu. Stejně se systém kalibruje pro všechny motorizace modelu.

Škoda Kodiaq RS

„Čtyřkolka“ funguje skvěle. Velké a těžké auto se při opravdu rychlém nájezdu samozřejmě hrne přes přední gumy nedotáčivě z oblouku, je to ovšem čitelné a jednoduše korigovatelné. Když správně načasujete na výjezdu z oblouku plný plyn, auto se usadí na zadní a s razancí na nich vyjede jak zadokolka.

Auto je výborně ovladatelné se skvělou trakcí, řízení je pevné a přesné. Ve sportovním režimu řízení citelně ztuhne. Tlumiče s nastavitelnou tuhostí hodně mění chování vozu v jednotlivých režimech. Nejvíc pomohou s žehlením strupaté okresky. Ve sportovním módu podvozek přitvrdí a auto se méně naklání, v komfortním režimu se měkce plavně pohupuje. Dvacetipalcové ráfky, které jsou jedinou a exkluzivní volbou pro RS, obouvají pirellky, nebo continentaly rozměru 235/45. Na rozbité silnici nebo dlažebních kostkách o sobě vědět dají, zavěšení ovšem rázy elasticky odtlumí, nejsou to rány kov na kov. Tlumiče je třeba „rozpumpovat“, pak fungují skvěle, při pomalé jízdě městem se velká široká kola ozývají nejvíc. Na dlažbě se rozdíly mezi komfortním a sportovním režimem projeví nejvýrazněji: velká kola vnímá posádka stále, v „komfortu“ se pak k tomu karoserie jemně pohupuje.

Šperky

Kodiaq RS přidal na agresivitě vzhledu. Přemodelované jsou nárazníky, nová je matná maska chladiče. Vnější zpětná zrcátka jsou černě lakována stejně jako střešní ližiny a boční ochranné lišty mají barvu karoserie. Design podtrhují 20palcová kola z lehké slitiny a pod nimi 17palcové červeně lakované brzdové třmeny vepředu i vzadu.

Vybalancování proporcí mohutné zádi hodně prospívá červený pruh odrazky napříč celým nárazníkem, auto to opticky snižuje. Samozřejmě, musí být jiné než červené, v rudém kabátu, který RS sluší asi nejvíc, také zaniknou koncová světla. Velmi zajímavě pak vypadá RS v černém lakování, ve kterém splynou s hmotou přídě ozdobné prvky. Tvář pak autu dávají jen světla. Tak jsou u RS vždy LEDková na obou koncích auta.

Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS

Dominantou interiéru jsou přední sportovní sedadla čalouněná v kombinaci Alcantary a kůže s červeným prošitím a novým rudým logem RS. To je i na multifunkčním sportovním volantu, prahu dveří či nástupních lištách dveří. Přední křesla s integrovanou opěrkou hlavy vypadají skvěle a dobře obejmou tělo střízlíka i urostlého chlapa. Tvarování sedadel v druhé a příplatkové třetí řadě sedadel se oproti obyčejnému Kodiaqu neměnilo, má ovšem stejné čalounění jako přední „anatomy“ a také vyšívané ozdoby. Sportovní atmosféru podtrhuje černé čalounění stropu.

Standardem je takzvaný virtuální kokpit, ve kterém displej nahrazuje v přístrojové kapličce klasické budíky, má i speciální RS mód, ve kterém hraje prim otáčkoměr.

Specialitou RS je speciální zařízení pod zadním nárazníkem, které tvrdí muziku výfuku. Je to vlastně speciální reproduktor, který vytváří sportovní zvuk. Plechový „hrnec“ není nijak spojený s výfukem, je to čistě elektronické zařízení ovládané vlastní řídicí jednotkou. Systém, který vyvinulo Audi společně s výfukovým specialistou Eberspaecherem pro model SQ7, si škodováci vypůjčili a upravili pro své potřeby. Z dieselového motoru jdou podle Radka Hošínského, škodováckého specialisty na výfuky, plyny díky filtru pevných částic a katalyzátoru tak „uklidněné“, že s nimi nejde výfuk rozezvučit klasickou cestou.

Speciální systém se zapíná jen v některých jízdních režimech, když řidič zvolí mód „eko“ (který mimo jiné vyřazuje na neutrál při každém uvolnění plynu), zůstane zticha. Při razantnější akceleraci nebo poskakování městem před diváky auto turbodiesel pod kapotou neutají, za jízdy ovšem dává Kodiaqu RS parádní zvukový doprovod. Koumáky Radek Hošínský upozorňuje, že pouhým vytažením pojistky tento systém deaktivovat nejde.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...