Škoda Rapid pro indický trh

Škoda Rapid pro indický trh | foto: Škoda India

Škoda má Volkswagen popostrčit na místo největší automobilky světa

  • 108
Volkswagen se chce stát do roku 2018 největším světovým výrobcem aut. Už letos hodlá předstihnout americký koncern General Motors a jedním z klíčových prvků úspěchu má být automobilka Škoda.

Volkswagen je aktuálně třetí největší světový výrobce automobilů. První je Toyota, druhý americký koncern General Motors. 

Význam Škody, kterou Volkswagen vlastní dvacet let, vzrostl v koncernu po nedávných prohlášeních automobilky Suzuki, která se vymezila proti vzájemné spolupráci. Volkswagen v roce 2009 koupil v Suzuki dvacetiprocentní podíl, naopak japonská automobilka získala 1,5 procenta akcií Volkswagenu. Jenže z rovného partnerství, jak celý obchod obě automobilky původně ohlašovaly, nic nebylo a není. Suzuki teď chce své akcie vykoupit zpět, Volkswagen to odmítá a vše možná skončí mezinárodní arbitráží.

Původní dohoda zněla, že obě automobilky budou spolupracovat na vývoji hybridních aut. Suzuki navíc mělo získat od Volkswagenu technologie na dieselové motory a naopak německý koncern se přes Suzuki chtěl dostat na obří indický trh. Ostatně Suzuki mělo být vstupenkou Volkswagenu do celé Asie, kde zatím, vyjma Číny, Volkswagen moc silný není a naopak japonská značka je velmi aktivní.

Jenže po krachu jednání je čím dál tím více zřejmé, že asijský útok provede německý koncern s pomocí Škody. Ta už na některých asijských trzích funguje velice dobře, a to především v Číně a Indii. V Číně nabízí Škoda skoro celé své portfolio a do dvou let speciálně pro tento trh uvede prodlouženou verzi populárního SUV Yeti. V Indii pak Škoda začala letos na podzim prodávat nový sedan Rapid, což je model určený jen pro tento trh a v Evropě se bude prodávat v jiné podobě.

Právě asijské trhy budou v příštích letech pro růst automobilek klíčové. Tamní ekonomiky rostou a stále víc obyvatel bohatne do té míry, že si již místo motorek mohou kupovat auta. Toho chtějí využít jak velké značky, tak v hojné míře čínské automobilky. A například velikost amerického koncernu General Motors je z části postavena na spoluvlastnictví několika čínských automobilek.

Největší výrobci aut za rok 2010 podle OICA – počty vyrobených aut
Toyota8 557 351
GM8 476 192
Volkswagen7 341 065
Hyundai5 764 918
Ford4 988 031

I z tohoto důvodu je orientace Volkswagenu na východní trhy logická. Stejně jako použití Škody jako jejich dobyvatele. A nejde jen o samotnou Asii, ale i Rusko a trhy východní Evropy, kde se Škodovka už částečně stala masovou značkou. "Má to být jasná volba pro první auto, které si zákazníci koupí," říká pro agenturu Blomberg Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum z Duisburgské univerzity.

Škodovka má konkurovat korejským výrobcům i laciné Dacii od Renaultu. To samé platí i pro zbytek Evropy, kde je trh přesycený. Volkswagen věří, že Škoda bude díky vhodné modelové a cenové politice dobře prosperovat i v následujících letech, kdy se v Evropě čeká ekonomická stagnace.

Z některých dřívějších prohlášení špiček německého koncernu se mohlo zdát, že Škodě přistřihne mateřský koncern křídla a omezí její nabídku na levnější modelové řady. Aktuálně ale prosakují na veřejnost informace, že by česká automobilka měla připravit velké levné SUV, které nebude mít u Volkswagenu v Evropě alternativu. Ale pod jeho značkou se bude prodávat v USA, kde by se mělo i vyrábět.

Na druhou stranu s logem Škody pronikne auto na asijské trhy včetně Ruska a Číny, kde se může setkat s velkým úspěchem. Škoda má v plánech i větší MPV, než je současný Roomster. I tento model by mohl posloužit jako zbraň koncernu na východoevropských a asijských trzích.

Škoda Auto letos do října zvýšila meziročně produkci o 19 procent. Loni vyrobila 768 000 aut, letos to má být okolo 900 000 vozů. Do roku 2018 má Škoda ambiciózní plán zvýšit výrobu až na 1,5 milionu aut ročně. A růst má víc jak dvojnásobně oproti samotnému Volkswagenu.