Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se Masarykova limuzína, nejdražší škodovka zmizela beze stopy

aktualizováno 
Tomáš Garrigue Masaryk bývá sice nejčastěji zpodobňován na koni, i on však často jezdil v autě. Po jeho limuzíně Škoda Hispano-Suiza se právě teď pátrá, nikdo totiž neví, kde skončila.

Prezidentský vúz Škoda-Hispano-Suiza v Lánech | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Plzeňská Škodovka jako největší zbrojovka Rakouska-Uherska za první světové války zásobovala celou vojenskou mašinerii mocnářství a nestíhala vyrábět. Konec války ale málem znamenal i konec Škodovky, jež se ocitla bez zakázek a s nedobytnými pohledávkami u už neexistujícího Rakouska-Uherska. Naštěstí se dokázala rychle přeorientovat na jinou strojírenskou výrobu – lokomotivy, stavební a mostní konstrukce, zařízení pro elektrárny a (trochu stranou) i automobily. Brzy získala licenci i na luxusní osobní automobily francouzské značky Hispano-Suiza.

Jeden z nich objednala prezidentská kancelář 25. července 1925 i pro Tomáše Garrigua Masaryka. V Lánech se objevil 10. května 1926, takže i tehdy byly dodací lhůty na luxusní automobily poměrně dlouhé. Masaryk zásadně používal vozy tuzemských firem, Tatra, Praga a Laurin&Klement. Jeden z jeho vozů Praga Grand by se měl nacházet ve sbírce Praga muzea ve Zbuzanech, které je ale momentálně mimo provoz.

Nejdražší škoda stála jako pět domků

Vše o Škodě Hispano-Suiza

Nejluxusnější a nejdražší automobil, jaký se kdy v Československu vyráběl, nese značku Škoda. Čtěte zde

Škoda - Hispano Suiza
Škoda-Hispano-Suiza jako reklamní kresba na dobové automapě.

Hispano-Suiza byla na svou dobu velmi luxusní auto o délce 5,4 metru s žebřinovým rámem, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Šestiválcový kapalinou chlazený motor o objemu 6 653 cm³ měl výkon 100 koní a konstrukčně vycházel z leteckých motorů téže značky. Převodovka byla třístupňová, přičemž jednička se používala pouze pro manipulaci s vozem a dvojka pro rozjezd. Maximální rychlost měla hodnotu 140 km/h.

Pouhá stovka aut

V Plzni ale nebyla karosárna, takže se zde vyráběly pouze podvozky s motorem. Karoserie dodávaly na zakázku přední karosářské firmy, jako třeba plzeňská firma Brožík, pražská J. O. Jech, 29 karoserií bylo vyrobeno i v továrně v Mladé Boleslavi. Šlo o práci na zakázku, takže každá karoserie byla unikátem přizpůsobeným přání zákazníka. Za celou dobu vzniklo jen asi 100 těchto aut.

„Dobový propagační materiál hovořil o této největší škodovce jako o ‚budoáru na kolech, který vyrábí množství řemeslníků, z nichž každý je virtuosem, jenž ve hmotu vtěluje soubor komfortu, krásy, vznešenosti a pevnosti‘. Zdůrazňována přitom byla možnost vtisknout vozu svůj osobitý ráz, tedy aby kupec rozhodl o druhu, liniích a úpravě použitého materiálu, jakož i ‚o možnosti volby doplňků nutných, užitečných i méně užitečných, jimiž se muži, ale zejména ženy rády obklopují doma a jichž nechtějí nebo nemohou postrádati při vyjížďkách a na cestách‘,“ cituje koordinátor Archivu Škoda Auto Lukáš Nachtmann.

Samotnou Masarykovu limuzínu obklopuje celá řada otazníků. Dohledat se dá, že stála 280 tisíc korun, není však třeba úplně jisté, kdo přesně vyrobil karoserii. Kromě plzeňské firmy Brožík je možné, že ji dodala pařížská karosárna Kellner. Největší záhada je ale kolem toho, co se s limuzínou nakonec stalo. Prezidentská kancelář ji vrátila do Mladé Boleslavi v březnu 1936. Tam však její stopa končí. „Z archivních dokumentů vyplývá, že ji pravděpodobně odkoupil advokát Jiří Jirát z Roudnice nad Labem, ale co s ní bylo dál, nevíme. Druhou zajímavou indicií je noticka z roku 1939, která říká, že vůz s poznávací značkou tou a tou jest stará Hispana v Lánech,“ říká Lukáš Nachtmann.

„Vyhlásili jsme po ní pátrání, pokusili jsme se oslovit prezidentskou kancelář, hledat potomky pana Jiráta, ale zatím bezúspěšně.“ Najde se ještě nějaká stopa? Škoda Muzeum nabízí za nalezení prezidentské limuzíny malou odměnu spojenou s historií.

Autoři:




Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.