Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW to má v USA zabalit, míní expert. Zastoupit by ho měla Škoda

  9:11aktualizováno  9:11
Pověst pokaženou aférou dieselgate na americkém trhu bude Volkswagen v USA velmi těžko napravovat. Lepší by bylo, kdyby severoamerický trh úplně opustil, myslí si uznávaný evropský odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhoeffer z univerzity Duisburg-Essen. Jako náhradníka jmenuje Škodu.

Volkswagen je v Americe známá značka, obchodní podíl tomu ale neodpovídá. | foto: Volkswagen

Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s emisními testy. V Evropě se podařilo celou Volkswagenu záležitost vysvětlit a zabránit větším škodám. Automobilka představila řešení, které úřady uspokojilo (čtěte více).

Mnohem horší situace je ovšem v USA, kde celá kauza vznikla. Šéf koncernu Volkswagen Matthias Muller, který byl pasován do role záchranáře, navíc tento týden odjíždí z USA s porážkou. Kalifornský úřad pro čisté ovzduší CARB odmítl plán německé automobilky na svolání naftových aut vybavených softwarem, který umožňuje manipulovat s údaji o emisích. Úřad tvrdí, že návrh Volkswagenu je nedostatečný a nesplňuje zákonné požadavky.

Podle Dudenhoeffera je to Müllerovo „strategické selhání“. „Myslím, že podcenili odhodlání Ameriky k efektivnímu a opravdovému vyřešení případu. Vypadá to, jako by (automobilka - pozn. red.) hráli o čas. A to Američané nemají rádi,“ komentuje analytik pro Reuters.

Kalifornie zatím automobilce nevyměřila žádnou pokutu, vydala však nové oznámení, že Volkswagen porušil její regulační předpisy v oblasti kvality ovzduší.

Volkswagen v USA s diesely skončil

Ředitel Centra pro automobilový výzkum při Univerzitě v Duisburgu-Essenu a nezávislý analytik Dudenhoeffer navrhuje Volkswagenu radikální řešení. Stáhnout značku z amerického trhu a případně ji nahradit Škodou, uvedl pro magazín Forbes. V opačném případě věští automobilce nekonečný, planý a velmi drahý boj o návrat důvěry zákazníků. Podle Dudenhoeffera Američané už kvůli dieselgate nebudou chtít naftová auta. „Veřejnost nechce být podváděna. Zákazníci tedy budou stále konfrontováni s image firmy, která podvádí,“ komentuje Dudenhoeffer.

„Volkswagen je ve Spojených státech velmi slabý, bylo by tedy lepší zastavit prodeje pod touto značkou. VW má navíc stále ještě Audi a Porsche,“ řekl expert pro Forbes.

Podle Dudenhoeffera drží Volkswagen na severoamerickém trhu hlavně hrdost hlavního akcionáře firmy, rodiny Porsche, pro kterou by vzdání se amerického trhu znamenalo porážku.

Analytik Arndt Ellinghorst jeho myšlenku odmítá jako naprostý nesmysl. A poukazuje mimo jiné na to, že česká značka, která patří do koncernu VW čtvrt století, nemá pro severoamerické trhy odpovídající produkty, chybí hlavně stěžejní velká SUV. „Začínat na trhu s novou značkou, která by nepochybně dostala nálepku východoevropské nízkonákladové značky, nedává žádný smysl,“ myslí si Ellinghorst.

Volkswagen má navíc na severoamerickém trhu hlubokou tradici. Američané znají brouky, staré dodávky transporter proslavili právě američtí hippies, zavedený je v USA také Golf. Ellinghorst ovšem dodává, že po překonání dieselového skandálu bude muset značka Americe nabídnout správné produkty zaměřené na tamní specifickou klientelu, ne jen upravené verze evropských vozů.

Analytik Jack Nerad dodává, že německá značka byla v USA spíše okrajovou. A diesely byly ještě okrajovější.

„Jestli to myslí VW na americkém trhu vážně a chtěl by být opravdu velkým hráčem, potřeboval by teď na trhu mít tři opravdu konkurenceschopné crossovery. Nyní má dva - tiguan a touareg, které nejsou konkurenceschopné. Za své ceny jsou malé a více zaměřené na evropské trhy,“ dodává ostře Nerad. „Jednou za pár let Volkswagen prohlásí vážné plány na trhu v Severní Americe, to trvá tak rok a pak to utichne. To trvá už třicet let. Jsou příliš zaměřeni na produkty, které fungují v Evropě,“ myslí si.

Škoda cestu do USA dlouhodobě odmítá

Škoda opakovaně v uplynulých letech vstup na severoamerické trhy odmítla. Nadějí na změnu bylo jmenování bývalého šéfa Škody Winfrieda Vahlanda ředitelem severoamerického zastoupení koncernu VW po vypuknutí aféry dieselgate. Vahland ovšem do funkce nakonec nenastoupil a koncern opustil (více zde). Navíc ještě z Mladé Boleslavi opakovaně prohlašoval, že Škoda do USA nepůjde.

Podle Dudenhoeffera má Škoda dobrou reputaci a byla by srovnatelná s dalšími masovými značkami na americkém trhu jako jsou Toyota a Nissan.

„Auta s okřídleným šípem v USA vídáme. Ať už jde o testovací muly určené k prověření vyvíjených aut v extrémních podmínkách, nebo o rychlostní speciály závodící na solných pláních v Bonneville. Logicky by tak krok směrem k expanzi na západ měl dávat smysl. Zvlášť po tom, co se mateřskému Volkswagenu v USA příliš nedaří,“ psal Forbes už v srpnu loňského roku, ještě před vypuknutím aféry (článek zde). „Průměrnému Američanovi se dnes při vyslovení slova Volkswagen nebo Audi vybaví hlavně nespolehlivá technika a značné servisní náklady. Zachránit reputaci by tak mohla právě Škoda,“ psal magazín.

Stojí za připomenutí zajímavý pokus novináře Boba Flavina, který začátkem loňského roku ukázal Američanům dnes už předchozí generaci Škody Superb. Velký kombík s turbodieselem a ve vrcholné výbavě Laurin & Klement předvedl nezaujatým divákům, kteří do té doby nikdy žádnou škodovku neviděli, nechal je svézt a vyslechl jejich dojmy. Ti superba ohodnotili jako exotické luxusní auto a srovnávali ho s Audi či BMW.

Poslední oficiálně dovezenou škodou na severoamerický trh byl model 135 GLi, který si v roce 1989 koupil jistý Kanaďan Alex Dresler za 4 960 dolarů. Od té doby udržuje povědomí o české značce v severní Americe jen pár nadšenců. Více čtěte zde.





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.