Škoda má konečně nového šéfdesignéra, autora současných volkswagenů

  11:34aktualizováno  15:17
Novým šéfdesignérem značky Škoda je Oliver Stefani, který prožil celou dosavadní kariéru u koncernu Volkswagen, stejně jako jeho předchůdce Jozef Kabaň. Stefani naposledy působil od roku 2006 jako vedoucí designu exteriéru značky Volkswagen a vedení studia v Mladé Boleslavi převezme od 1. září.

Nového šéfdesignéra hledala automobilka několik měsíců a nebylo to vůbec jednoduché. Aktuálně designéry totiž ve velkém loví čínské automobilky. Potvrzuje to i zdroj iDNES.cz ze Škody Auto.

„S Oliverem Stefanim nyní zahajujeme další fázi rozvoje. Naše auta navrhne a povede do éry digitalizace a elektrifikace výroby vozů ještě emocionálněji,“ komentuje předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

„Je dobře že Škodovka místo šéfdesignéra obsadila, že skončí bezvládí,“ komentuje průmyslový designér Petr Siebert. Podle něj bylo téměř jisté, že značka bude lovit designéra uvnitř koncernu. „Přesně tak to uvnitř koncernu VW funguje, lidé postupují krok za krokem ve funkcích,“ dodává.

Fotogalerie

Třiapadesátiletý Oliver Stefani, který je absolventem studia designu v Braunschweigu a v kalifornské Pasadeně, nastoupil do koncernu Volkswagen po ukončení studií v roce 1992. V devadesátých letech působil také u dalších značek německého koncernu, kde pracoval hlavně na konceptech.

Německý designér pracoval mimo jiné tři roky v designcentru Seatu ve španělském Sitges. Prošel také studiem Audi. V roce 2002 se vrátil do Wolfsburgu, kde u značky Volkswagen působil dodnes.

Oliver Stefani nalevo a vedle něj dnešní šéf oddělení komunikace Škody Auto...

Oliver Stefani nalevo a vedle něj dnešní šéf oddělení komunikace Škody Auto Jens Katemann

Jeho rukopis nese celá řada sériových vozů značky Volkswagen uplynulých deseti let a mnoho automobilových konceptů. Rozhodující měrou se podílel na vývoji modelů Up!, Polo, Jetta, Tiguan, současné generace modelů Golf, Passat a Sharan a showcarů rodiny ID.

Škoda a Volkswagen na baterky

Spor v zákulisí

Škoda a Volkswagen představily letos na jaře dva elektrické koncepty, kterými zároveň potvrdily, že elektromobilita je jedním ze stěžejních prvků jejich strategie pro další roky.

Obě studie představující také novou modulární architekturu pro elektromobily koncernu Volkswagen měly premiéru na autosalonu v Šanghaji.

Škoda vznikla v designstudiu značky v loňském roce pod vedením Jozefa Kabaně, Volkswagen zas navrhl tým vedený Oliverem Stefanim, který teď Kabaně ve Škodě nahradí.

Podle informací iDNES.cz se na pozadí mezi značkami kvůli těmto konceptům rozhořel spor. Oba koncepty jsou si totiž velmi podobné. Dokonce se mělo vážně uvažovat o tom, že Škoda v Šanghaji svůj prototyp nevystaví. Celou kauzu měl údajně řešit sám šéf koncernu Matthias Müller.

Autosalon Šanghaj 2017
Autosalon Šanghaj 2017

Nalevo koncept Škoda Vision E, napravo Volkswagen I.D. Crozz

Oliver Stefani nahrazuje na pozici šéfdesignéra Jozefa Kabaně, který po dvaceti letech narychlo opustil koncern Volkswagen letos v únoru a na podzim nastoupí k německému BMW (podrobnosti čtěte zde). Kabaň přišel před devíti lety na post šéfdesignéra Škody ze stejné pozice jako Stefani od další koncernové značky, prémiového Audi.

Škoda těsně před odchodem Kabaně upravila designérský jazyk. Vzhledem k tomu, jak dlouho trvá vývoj auta a design se ladí jako jedna z prvních věcí, neprojde design škodovek výraznou změnou někdy do roku 2022. Nový designér navíc přichází od Volkswagenu, jehož designérské pojetí je blízké škodovkám. Velké změny se tedy očekávat nedají, Stefani podle všeho přirozeně naváže na rozdělanou práci.

„Jsem přesvědčen, že Oliver Stefani bude dále důsledně rozvíjet nový designový jazyk značky Škoda a úspěšně ho pozvedne na další úroveň,“ komentuje Christian Strube, člena představenstva značky zodpovědný za oblast technického vývoje. „Ke značce Škoda se hodí,“ dává Strube.

Podle Petra Sieberta se dá se čekat evoluce ne revoluce. Rámec stylistického směru v automobilce určuje šéfdesignér, podobu autům ovšem dávají spíše designéři, kteří je přímo navrhují. Pozice šéfdesignéra je v tomto ohledu hlavně manažerská, jeho nejdůležitějším úkolem je tvorbu svého týmu prezentovat a prosazovat u vedení automobilky. „Designérský jazyk tvoří šéfdesignér především lidmi, které si přivede,“ shrnuje Siebert. Designérský tým v Mladé Boleslavi navíc zůstal z valné většiny stejný jako za Kabaně.

Jozef Kabaň představuje novou Škodu Octavii:



Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...



Najdete na iDNES.cz