Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda má konečně nového šéfdesignéra, autora současných volkswagenů

  11:34aktualizováno  15:17
Novým šéfdesignérem značky Škoda je Oliver Stefani, který prožil celou dosavadní kariéru u koncernu Volkswagen, stejně jako jeho předchůdce Jozef Kabaň. Stefani naposledy působil od roku 2006 jako vedoucí designu exteriéru značky Volkswagen a vedení studia v Mladé Boleslavi převezme od 1. září.

Nového šéfdesignéra hledala automobilka několik měsíců a nebylo to vůbec jednoduché. Aktuálně designéry totiž ve velkém loví čínské automobilky. Potvrzuje to i zdroj iDNES.cz ze Škody Auto.

„S Oliverem Stefanim nyní zahajujeme další fázi rozvoje. Naše auta navrhne a povede do éry digitalizace a elektrifikace výroby vozů ještě emocionálněji,“ komentuje předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

„Je dobře že Škodovka místo šéfdesignéra obsadila, že skončí bezvládí,“ komentuje průmyslový designér Petr Siebert. Podle něj bylo téměř jisté, že značka bude lovit designéra uvnitř koncernu. „Přesně tak to uvnitř koncernu VW funguje, lidé postupují krok za krokem ve funkcích,“ dodává.

Fotogalerie

Třiapadesátiletý Oliver Stefani, který je absolventem studia designu v Braunschweigu a v kalifornské Pasadeně, nastoupil do koncernu Volkswagen po ukončení studií v roce 1992. V devadesátých letech působil také u dalších značek německého koncernu, kde pracoval hlavně na konceptech.

Německý designér pracoval mimo jiné tři roky v designcentru Seatu ve španělském Sitges. Prošel také studiem Audi. V roce 2002 se vrátil do Wolfsburgu, kde u značky Volkswagen působil dodnes.

Oliver Stefani nalevo a vedle něj dnešní šéf oddělení komunikace Škody Auto...

Oliver Stefani nalevo a vedle něj dnešní šéf oddělení komunikace Škody Auto Jens Katemann

Jeho rukopis nese celá řada sériových vozů značky Volkswagen uplynulých deseti let a mnoho automobilových konceptů. Rozhodující měrou se podílel na vývoji modelů Up!, Polo, Jetta, Tiguan, současné generace modelů Golf, Passat a Sharan a showcarů rodiny ID.

Škoda a Volkswagen na baterky

Spor v zákulisí

Škoda a Volkswagen představily letos na jaře dva elektrické koncepty, kterými zároveň potvrdily, že elektromobilita je jedním ze stěžejních prvků jejich strategie pro další roky.

Obě studie představující také novou modulární architekturu pro elektromobily koncernu Volkswagen měly premiéru na autosalonu v Šanghaji.

Škoda vznikla v designstudiu značky v loňském roce pod vedením Jozefa Kabaně, Volkswagen zas navrhl tým vedený Oliverem Stefanim, který teď Kabaně ve Škodě nahradí.

Podle informací iDNES.cz se na pozadí mezi značkami kvůli těmto konceptům rozhořel spor. Oba koncepty jsou si totiž velmi podobné. Dokonce se mělo vážně uvažovat o tom, že Škoda v Šanghaji svůj prototyp nevystaví. Celou kauzu měl údajně řešit sám šéf koncernu Matthias Müller.

Autosalon Šanghaj 2017
Autosalon Šanghaj 2017

Nalevo koncept Škoda Vision E, napravo Volkswagen I.D. Crozz

Oliver Stefani nahrazuje na pozici šéfdesignéra Jozefa Kabaně, který po dvaceti letech narychlo opustil koncern Volkswagen letos v únoru a na podzim nastoupí k německému BMW (podrobnosti čtěte zde). Kabaň přišel před devíti lety na post šéfdesignéra Škody ze stejné pozice jako Stefani od další koncernové značky, prémiového Audi.

Škoda těsně před odchodem Kabaně upravila designérský jazyk. Vzhledem k tomu, jak dlouho trvá vývoj auta a design se ladí jako jedna z prvních věcí, neprojde design škodovek výraznou změnou někdy do roku 2022. Nový designér navíc přichází od Volkswagenu, jehož designérské pojetí je blízké škodovkám. Velké změny se tedy očekávat nedají, Stefani podle všeho přirozeně naváže na rozdělanou práci.

„Jsem přesvědčen, že Oliver Stefani bude dále důsledně rozvíjet nový designový jazyk značky Škoda a úspěšně ho pozvedne na další úroveň,“ komentuje Christian Strube, člena představenstva značky zodpovědný za oblast technického vývoje. „Ke značce Škoda se hodí,“ dává Strube.

Podle Petra Sieberta se dá se čekat evoluce ne revoluce. Rámec stylistického směru v automobilce určuje šéfdesignér, podobu autům ovšem dávají spíše designéři, kteří je přímo navrhují. Pozice šéfdesignéra je v tomto ohledu hlavně manažerská, jeho nejdůležitějším úkolem je tvorbu svého týmu prezentovat a prosazovat u vedení automobilky. „Designérský jazyk tvoří šéfdesignér především lidmi, které si přivede,“ shrnuje Siebert. Designérský tým v Mladé Boleslavi navíc zůstal z valné většiny stejný jako za Kabaně.

Jozef Kabaň představuje novou Škodu Octavii:





Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.