Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru | 6 |
Převodovka | 8 |
Spotřeba v testu | 7 |
Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech | 9 |
Prostor na zad. sedadlech | 5 |
Využití kufru | 8 |
Výhled z vozu | 7 |
Podvozek
Jízdní vlastnosti | 8 |
Řízení a ovladatelnost | 9 |
Tlumení nerovností | 9 |
Brzdy | 8 |
Měření MF DNES
Palivo |
LPG |
Benzin |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
17,4 |
16,7 |
Zrychlení 0-400 m (s) |
20,4 |
20,2 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
14,4 |
13,5 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
33,3 |
31,5 |
Další vozy k přestavbě na LPG
Model | Rok výroby |
Škoda Octavia 1.6 (74 kW) | od 97 |
Citroën Xantia 1.8 | od 97 |
Škoda Octavia 1.8 20V | od 97 |
Citroën XM 2.0 | od 94 |
Škoda Felicia 1.6 | 95-97 |
Citroën Berlingo 1.8 | od 96 |
Renault Mégane 1. 6 | od 96 |
Seat Cordoba 1.6 | od 98 |
Renault Laguna 1.8 | od 98 |
Seat Toledo 1.6 | od 98 |
Mazda 626 1.8 | 97-00 |
Suzuki Baleno 1.6 | od 97 |
Peugeot 206 1.4 | od 98 |
Toyota Corolla 1.6 | od 97 |
Peugeot 306 1.6 | od 98 |
Toyota Avensis 1.6 | od 98 |
Peugeot 406 1.8 | od 94 |
VW Golf 1.6 | od 97 |
Ford Fiesta 1.3 | 97-99 |
VW Passat 1.6 | od 97 |
Citroën Xsara 1.4 | od 98 |
VW Sharan 2.0 | od 96 |
Poznámka: uvedené vozy je možné vybavit shodnou technikou za stejnou cenu, jako měla testovaná octavia, výběr není kompletní
Pramen: MF DNES
Daný vůz byl hodnocen stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový) v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru * Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES * Design testovaného vozu hodnotí Jan Prokop, majitel designérské firmy * Prognózu odhadce střídavě sestavují Peter Kolník a Tomáš Majer ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax, sledující ceny aut po celé Evropě * Jak je testovaný vůz vhodný pro tělesně postižené, hodnotí Martin Kovář (vozíčkář) * Za půjčení testovaných aut a motocyklů redakce platí, stejně jako hradí provozní náklady s tím spojené, včetně měření v nezávislém Ústavu pro silniční a městskou dopravu (ÚSMD) * Redakce platí i cesty na předváděcí akce prodejců automobilů * Všechny doplňky pro motoristy, které redaktoři testují, jsou hrazeny z redakčního rozpočtu.
Prognóza odhadce
Zařízení pro pohon na propan-butan rozhodně patří k výbavě, která má pozitivní vliv na cenu většiny ojetin. Dokonce se amortizuje pomaleji než auto samo a cenu ovlivňuje tím víc, čím je vůz - bez rozdílu typu a značky - starší. V případě škody na tom budou nejlépe plynové octavie společně s feliciemi, u kterých lze předpokládat po pětiletém provozu nejen větší zájem na trhu ojetin, ale také cenu o pět až sedm procent vyšší ve srovnání s klasickými provedeními na benzinový pohon. Zato u mladších fabií a dalších automobilů západní provenience nemusí být podle mého názoru alternativní pohon výhodou.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce
Plyn se hůř tankuje a nesmí do garáží
Kromě toho, že plynová nádrž ubere místo v kufru, čelí majitelé plynových aut ještě dvěma komplikacím: nemohou do patrových garáží a tankování paliva není samoobslužné. "Obojí stanoví legislativa. Ta zakazuje vjezd do garáží, kde není zařízení, které by odhalilo unikající plyn. A u čerpadel musí kvůli bezpečnosti tankovat někdo z obsluhy," říká Tomáš Hanzl, šéf LPG klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje majitele vozů s pohonem na propan-butan z různých míst republiky. Během redakčního testu Škody Octavia 1.6 LPG se rovněž ukázalo, že řidič auta na propan-butan vždy nenatankuje ani u pumpy, která plyn nabízí vedle benzinu a má nepřetržitý provoz. Prodej plynu totiž u některých čerpadel končí s nástupem noční směny: najednou chybí člověk, který by mohl opustit pokladnu a plynový vůz obsloužit.
(buč)
Na bezmála 400 tisíc korun přijde Octavia 1.6 (55 kW) včetně přestavby na LPG |