Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia 4x4 - do hor a do špatného počasí

aktualizováno 
- První sériově vyráběná »čtyřkolka« s okřídleným šípem ve znaku působí navenek nenápadně. Kromě malého štítku na pátých dveřích s nápisem 4x4 a stejně označené řadicí páky uvnitř je Octavia 4x4 oproti »dvoukolkám« jiná jen většími mezerami mezi běhouny pneumatik a hranami blatníků. Mezi silnicí a podlahou Octavie přibylo třiadvacet centimetrů, které jsou vhod třeba na polní cestě.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia 
můžete koupit na www.automodul.cz

Za normálních podmínek, když se Octavia 4x4 pohybuje po suché a rovné cestě, funguje jen pohon předních kol. Jakmile se jedno z předních kol protočí, připojí se během zlomku vteřiny pohon zadní nápravy. Čím větší problémy s přilnavostí k povrchu přední náprava má, tím větší je točivý moment přenesený na zadní nápravu. Maximální rozdělení síly mezi nápravy je vyjádřeno poměrem 50:50. Srdcem přenášení točivého momentu je mezinápravová Haldex - spojka, která nese jméno svého švédského výrobce. Toto technické řešení už užívají i některé další vozy německého koncernu Volkswagen a v případě Škody je lze přičíst k tomu dalším u dobrému, co Octavia od německého patrona převzala. Rychlé připojení pohonu zadních kol pomůže hned v několika situacích. Auto drží lépe stopu v zatáčkách nebo při prudkém vyhýbacím manévru. Na mokré silnici, na blátivé polní cestě nebo na sněhu auto jede tam, kam potřebuje řidič. Přednosti se projeví i při rozjezdu na špatném povrchu. Octavii s automaticky připojitelným pohonem zadních kol vyrábí automobilka Škoda jen v provedení kombi. Kromě velkého prostoru na předních sedadlech má čtyřkolka i velký kufr, který však zmenšily úpravy na zadní nápravě. Podlaha prostoru pro zavazadla se posunula smě rem vzhůru a ubylo sto litrů pro náklad. I přesto patří v tomto kritériu Octavia ke špičce své třídy. Jediným prostorovým nedostatkem tak zůstává malý prostor na zadních sedadlech. Zkušebna ÚSMD naměřila Octavii Combi několik milimetrů prostoru pro kolena zadních cestujících navíc, opět však konstatovala, že vybrání sedadel není moc praktické. Nezasahuje totiž až do spodní části předních sedadel a kolena tak v praxi prostor navíc nevyužijí z jednoho důvodu. Holeně je do vybrání nepustí. Testovaný vůz poháněl přeplňovaný vznětový motor 1,9 s výkonem devadesát koní (66 kW). Jelikož Haldex - spojka připojuje zadní nápravu na rozdíl od stálých pohonů čtyř kol, jen když je to opravdu zapotřebí, zůstává spotřeba nafty nízká. Během testovacích jízd se při ekonomické jízdě přibližovala hranici čtyř litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici nepřekročila šest a ve městě i při nejhorších dopravních podmínkách devět litrů nafty na sto kilometrů. Mladoboleslavská automobilka očekává velký zájem o Octavii 4x4 v alpských zemích. Ve své třídě nemá čtyřkolová Škoda konkurenci, v tuzemsku je příplatek za pohon všech kol u naftové verze rovných třiašedesát tisíc korun. V nejbližší době se objeví i Octavia 4x4 s dvoulitrovým benzinovým motorem, která bude stát pět set padesát tisíc korun.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  16,2
Zrychlení 0-400 m (s)  20,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  11,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  27,1
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,0
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
V novém provedení 4x4 se Octavia liší pouze vyšším »lehkonohým« sezením na kolech. Volba jejich designu se mi nezdá šťastná. Rovné a tvrdé »loukotě« vůbec neladí s oblým designem karoserie. Málokteré kombi má tak nepřeromantizovanou a přitom přitažlivou plnoštíhlou figuru. Zdravé napnuté obliny v bočním pohledu stejně jako zadní čelo s přirozeně vyrostlými světly jsou mistrovským umělecko-designérským dílem. Přesné zpracování a lícování podle německých zvyklostí je úctyhodné. Předopohled je výrazný již vžitou škodováckou maskou, která je bezesporu dominantním charakteristickým stylovým prvkem. Přílišná vážnost »pohledu očí« Octavie stejně jako bezbarvost či šedost interiéru a k tomu ještě černé kožené čalounění působí smutně až depresivně.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce 
Na rozdíl od západoevropských zemí se v Čechách vozům s pohonem čtyř kol nedostává přílišné obliby a ani Octavia Combi 4x4 to nebude mít lehké. Na druhou stranu v tomto segmentu vozidel byla na trhu mezera a Škoda ji výborně zaplnila. Vybavena účinnou mezinápravovou spojkou Haldex, poměrně bohatou výbavou a dobrým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou si své zákazníky jistě najde. Především pro obyvatele horských oblastí, záchranné služby, specializované firmy a v neposlední řadě pro všechny příznivce automobilů s vysokou mírou aktivní bezpečnosti by mohla být rozumnou volbou. Škoda si na trhu ojetých vozidel udržuje stabilní ceny. u vozu Octavia Combi 4x4 se ale dá předpokládat, že po pětiletém provozu bude její ztráta hodnoty nepatrně vyšší ve srovnání s klasickou Octavií. Cena ojeté »čtyřkolky« by se měla pohybovat v rozmezí 250 000 - 270 000 Kč.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Větší mezery mezi koly a blatníky symbolizují Octavii Combi 4x4.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.