Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia: auto v ohrožení

  12:16aktualizováno  12:16
Škoda Octavia je favoritem zlodějů v Česku: v zemi se vloni ztratily zhruba čtyři tyto automobily denně. V absolutním počtu sice přičiněním nenechavců nejvíc mizí škodovácké modely Felicia, ovšem vývoj mluví pro octavie. Počet jejich krádeží z roku 1999 k loňsku vzrostl nejzásadněji o více než pět stovek automobilů. A vše nasvědčuje tomu, že letos bude ještě hůř.

Octavia? Ta se krade docela dobře," pokýval klidně hlavou nenápadný třicátník Petr. Dál se nepředstavil. Řekl jen, že on sám auta nedělá, ale zná lidi, kteří jsou z krádeží aut živi. Netajil však také, že do mercedesu se dostane stejně rychle jako do oktávky.

Kradení aut - to už teď je stejně běžný byznys jako stánkaři na trhu," pokračoval Petr. Funguje například telefonní číslo, na kterém se ozve jenom 'Prosím', vy řeknete jaké auto, s jakou výbavou, jakým motorem a jaké barvy chcete a na druhé straně někdo odpoví: 'Rozuměl jsem, dejte mi své číslo.'

A za dva tři dny vám ten samý has zavolá: ' Auto  stojí tam a tam, klíče jsou třeba ve schránce číslo to a to na nádraží, a předtím dáte tolik a tolik peněz na tohle místo...' A máte auto. Třeba takhle jdou konkrétně octavie jedna za druhou. Za babku. Proč by také ne, když tímhle stylem bylo k mání Porshe 911 za 20 tisíc korun..." Petr by možná vyprávěl dál. Ale měli jsme na sebe jen pár minut času.

O octavii má zájem kdekdo
To major pražské kriminální služby Stanislav Kothan měl času víc: V Praze se denně ztratí dvacet až šedesát aut. V průměru to udělá nějakých deset tisíc vozů za rok. A suverénně vede v zájmu zlodějů značka Škoda." Zloději podle všeho museli být štěstím bez sebe, když přišla na trh Škoda Octavia: kvalitní a žádaný domácí vůz, který se záhy vyrojil ve spoustě exemplářů, byl snadno k překonání a chtěl ho kdekdo, hodnota vozu nižší střední třídy byla půlmilionová...

Octavii se vyplatí krást podstatně víc než Škodu 120 na díly nebo felicii se ziskem nejvýš do sta tisíc. Přitom octavia je na tom se zajištěním stejně jako třeba Volkswagen Passat nebo seat," okomentoval situaci na černém trhu kriminalista. Dodal, že samostatný zlodějíček aut je už naprostou raritou.

JAK ZABEZPEČIT AUTO?

Doporučuje policista
* parkovat na osvětlených místech
* nenechávat v odstaveném autě věci, natož cenné, ani doklady
* využívat hlídaná parkoviště
* kontrolovat zámky u dveří
* kombinovat více zajišťujících systémů
* umět svůj vůz co nejpřesněji identifikovat podle detailů
Doporučuje technik bezpečnostních systémů
* raději zamykání pedálů než převodovky
* skrytý vypínač elektrického okruhu (alarm a imobilizér mívají nové vozy už z výroby)
* kódování skel
Doporučuje expert na prověřování vozidel
* kódování skel
* zamykání řadicí páky
* systém rádiového vyhledávání
(peo)

Vozy kradou organizované skupiny. Česká policie v posledních měsících zaznamenala několik úspěšných akcí proti takovým zlodějským kartelům. Nicméně v hlavním městě činí součet hodnot jen letos ukradených automobilů půldruhé miliardy korun.

Tři etapy pro zámky dveří octavie
Například o Toyotě Lexus se při uvedení na trh říkalo, že je to vůz, který nelze ukrást. Po čtvrt roce jich Poláci dělali v Praze pět denně," vzpomínal zloděj Petr. Dal tím za pravdu pražskému odborníkovi na zajištění motorových vozidel Michalu Ročkovi: Žádné auto nelze totálně zabezpečit. A octavie měla k solidnímu zabezpečení dost daleko."

Michal Roček pak popsal vývoj způsobu překonávání zámků u octavií, který se odehrál ve třech etapách: 1. V prvních Škodách Octavia byl zámek jen minimálně zajištěn a šel ven pouhým zapáčením dlátka. K samotnému odemčení stačil šroubovák. Odtud pochází název "třívteřinový" zámek. Mladoboleslavská Škoda  Auto  reagovala zajištěním zámku šroubkem z boku. 2. Následným způsobem bylo "odemknutí násilím", kdy zloděj do zámku octavie vsunul ocelový pásek podobných rozměrů, jako má klíč, a páčením zlámal stavítka zámku.

Pro zkušeného "autaře" je to operace na deset vteřin. Stejně pak zloděj "otočil" také zámkem v zapalování. Proti tomu výrobce nabídl zamykání na dálkové ovládání s úplně zaslepeným zámkem. 3. Chce-li zloděj vstoupit do Octavie se záslepkami na zámcích, potřebuje vrtačku. Odvrtá záslepku i zámek odemkne šroubovákem. Tahle operace je už delší, odhadem do dvou minut.

Zlodějny, ale také podvody
Pořád ale ještě ten, kdo octavii krade, stojí před problémem, jak nastartovat. Výrobce dodává vozy standardně s imobilizérem. K jeho zdolání existují dva nejběžnější způsoby," pokračoval Michal Roček. První metoda je elegantnější ­ zloděj si přinese vlastní počítačovou řídící jednotku imobilizéru a napojí ji na okruh.

Žádná destrukce, práce na půl minuty a odjezd. Druhý způsob je prozaičtější ­ "horkým" drátem se přemostí zabudovaný imobilizér. Práce na čtvrt minuty. Ty časy jsou sice směšně krátké, ale to neznamená, že octavia se zlodějům nabízí sama. Věc tkví v tom, že kradou specialisti, kteří mají vše nazkoušeno a nacvičeno, než vyrazí do ulic. Vědí přesně, kam sáhnout," vysvětlil Michal Roček.

Překonávání dodatečných jistících prvků, které zvolil majitel vozu, je posledním oříškem pro zločince. Ovšem ani například uzamčení převodovky nasunutým trnem není bez východiska. K tomu opět uvedl Michal Roček: I na to jsou metody, jak auto zprovoznit alespoň na dojetí do dílny.

Detaily už ale prozrazovat nechci." Nicméně situace, ve kterých jsou leasingovým společnostem nebo pojišťovnám k ničemu i ty nejdůmyslnější zajišťovací systémy, jsou podvody. Podle odhadu Michala Ročka je každá druhá krádež Škody Octavia fingovaná.


Vývoj krádeží automobilů Škoda

Model odcizeno r.1999 1) odcizeno r.2000 1) rozdíl
Felicia 1733 2007 +274
Favorit 1628 1198 -430
Octavia 845 1383 +538
Forman 597 445 -152
Škodovky celkem 9320 8227 -1093

Poznámka: 1) údaj Policejního prezidia Praha
Pramen: MF DNES

 

Zloděj s páčidlem u auta

Zámek octavie se stopami po zloději

Autor:




Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.