Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia automat - zatím bez velkého zájmu

  17:04aktualizováno  17:04
- To, že mladoboleslavská automobilka zařadila do nabídky Octavii se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, je nepochybně dobrý počin - v nabídce konkurence je totiž vozů s automatikou málo. Ačkoliv je tato pohodlná alternativa na tuzemské poměry nezvyklá, najdou se řidiči, kteří ji jistě ocení. Pohodlí je však vykoupeno částečnou ztrátou v dynamice a vyšší cenou vozu. Automatická Octavia s motorem 1,6 je o pětašedesát tisíc dražší než srovnatelný vůz s manuálním řazením a k benzinovému čerpadlu je také potřeba zajíždět častěji.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Octavia
na inzertním serveru www.automodul.cz

Podle údajů výrobce spořádá Octavia v průměru o litr benzinu na sto kilometrů více než klasické manuální provedení. V praxi to vypadá tak, že spotřebu stlačit pod sedm litrů vyžaduje hodně jemné zacházení s plynovým pedálem. Při testovacích jízdách si Octavia s automatem na mimoměstských cestách spíše říkala o sedm až osm litrů, na dálnici brala deset a ve městě jedenáct až třináct litrů na sto kilometrů.
I přes použití automatické převodovky je stokoňová Octavia solidně pružná, řazení rychlostních stupňů je naprosto plynulé. Jak k ní přistupuje tuzemský zákazník? "Opatrně. Začali jsme ji nabízet vloni v létě a dosud jsme jich prodali okolo dvou set, což je jen zlomek ostatních prodejů," říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto. Kromě šestnáctistovky je v ceníku i automatická Octavia 1,8. Osmnáctistovka není spořivá už v kombinaci s manuální převodovkou, s automatem je ještě žíznivější.
Na Octavii v provedení 1999 jsou i další vylepšení. Asi nejmarkantnějším je přístrojová deska. Nejluxusnější provedení SLX má palubku zcela novou, která je hodně podobná koncernovým sestrám. Přístrojová deska testované verze GLX se změnila na první pohled nepatrně. Tvar zůstal, změnilo se jen zabarvení plastů, kde černá vystřídala šedou. Z dříve lacině působícího interiéru je rázem zajímavá a od ostatní konkurence tvarováním odlišná přední část kabiny. Změnilo se i přední opěradla, což přineslo pár centimetrů pro kolena cestujících vzadu. Stovky najetých kilometrů však potvrdily, že dospělí pasažéři se i přes úpravy musí i nadále hodně uskromnit.
Octavií v minulém roce postavila továrna více než sto tisíc a noví zákazníci mohou být spokojeni v několika ohledech. Auto je solidně zpracované, má výborné jízdní vlastnosti, dosud nepřekonaný kufr, dobrou nabídku motorů a širokou standardní výbavu. Horší je to s cenou. Řadu konkurentů z nižší střední třídy je možné pořídit si se slabším motorem 1,4, co jim umožňuje atakovat hranici tří set tisíc korun. Ani se silnějšími motory není Octavia levnou volbou.

Prognóza odhadce
Automobilový trh v předrevolučním Československu se vyznačoval téměř stoprocentním podílem vozidel s manuální převodovkou. Z této doby stále přetrvává nedůvěra českých motoristů k automatickým převodovkám. O Škodu Octavii s automatem se objeví zájemci spíše v zahraničí než na domácím trhu a její podíl na celkovém počtu vyrobených kusů nedosáhne výraznějších hodnot.
Lze předpokládat, že po dvou letech se ceny ojetých vozidel s manuální převodovkou a s "automatem", i přes výrazný rozdíl v ceně nového vozidla (přibližně 70 000 Kč) vyrovnají. V dalších letech bude pokles ceny u ojeté Škody s automatickou převodovkou ještě výraznější. Po pěti letech provozu se bude cena běžně opotřebeného vozidla pohybovat těsně pod hranicí 200 000 Kč.
VÍTĚZSLAV ČERNÍK, autor je spolupracovník redakce

Očima designéra
Solidní oblé tvarování je tvůrčí filozofií exteriéru: sympaticky agresivní, ale nenásilně rostlý klínový tvar. Vysoká záď neuráží, není křečovitě přestylizovaná, působí samozřejmě. Její náhlé ukončení je živé, oble sférické, včetně líbivých zadních světel.
Vpředu dominuje markantní, poněkud neušlechtilá vážnost masky s firemním logem a se slušným, nevyzývavým výrazem "očí". Pudingově zvlněné víko motorového prostoru esteticky neladí s oblou vypjatostí ostatních tvarů.
Ještě k zadnímu převisu. Pouhým zvětšením rozvoru, což by zadní cestující přivítali vděčně, by sexy-figura vozu ztratila svůj kompaktní přitažlivý svéráz dobře vyspělé Evropanky s notnou dávkou šarmu a elegance.
PAVEL HUŠEK, autor je spolupracovník redakce

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 8
Spotřeba v testu 5

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 9
Výhled z vozu 3) 6
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Vítězslav Černík, pracovník společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Škoda Octavia 1,6 GLX Aut.

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

145

Spotřeba (l/100 km) *

12,1/6,7/8,7

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,8

Max. rychlost (km/h)

182

Objem zavazadlového prostoru (l)

528/1328
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/9800

ABS

ano

El. stahování předních oken

12 600

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

37 500

Cena (Kč)

470 900

Na kabátě Octávie se pro rok 1999 nezměnilo nic.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.