I kombík má na zádi nový charakteristický znak škodovek, šikmé prolisy kolem

I kombík má na zádi nový charakteristický znak škodovek, šikmé prolisy kolem registrační značky. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

PODÍVEJTE SE: Prozkoumali jsme novou Octavii Combi do detailu

  • 152
Octavia Combi bude mít premiéru za pár dní v Ženevě, redakce MF DNES a iDNES.cz však měla výjimečnou příležitost vidět ji v předstihu. Nový kombík jsme mohli hodinu zkoumat v pražském ateliéru.

Otvíráme velká dřevěná vrata v útrobách strahovského stadionu v Praze, za nimi je nájezdová rampa, všechno dřevěné, odhadem tak z 60. let minulého století.

Větší kontrast si těžko můžeme představit. V mírně ošuntělých prostorách stojí, nasvícená reflektory ze všech stran, jedna z ikon současného českého designu: nová Škoda Octavia. 

Nová Škoda Octavia Combi

A to v kombíkové verzi, kterou kromě lidí ze Škodovky vidělo jen několik motoristických novinářů ze světových médií. Z každé země pozvala Škoda zástupce jednoho či dvou nejvýznamnějších vydavatelství a nechala je prozkoumat ještě předsériový vůz.

Designová ikona s velkým kufrem

Měřím ji očima (metry či jiné pomůcky automobilka nepovolila), pohladím si kombíkový zadek, obcházím ji ze všech stran. Přesně takhle jsem si ji představoval, LED diodová zadní světla (určitě budou až v nejvyšší výbavě) mají stejný tvar i grafiku jako u liftbacku, stejné jsou zajímavé prolisy na víku kufru i tvar zadního bočního okna je takový, jak jsem čekal.

Nejhezčí je přední část, stejná jako u liftbacku a ten je podle názoru dvacítky top českých designérů a automobilových expertů nejhezčím autem letošního roku. Octavia dostala cenu časopisu AutoDesign&Styling a zařadila se po bok dřívějších skvostů jako Ferrari FF, Range Rover Evoque nebo Mercedes-Benz SLS. Výtvor Jozefa Kabaně tak byl oficiálně oceněn coby skvost světového designu.

Nemůžu než souhlasit, nová octavia má krásně čisté tvary zvenčí i uvnitř. U kombíku mě však zajímá hlavně zavazadlový prostor, kvůli němu si jej lidé pořizují. A tady objevuji spoustu vychytávek. Tahám za páčku a zadní sedadla se sama skládají dopředu. To znám z japonských hond a mazd, ale ve škodovce je to poprvé v historii. Fajn, ale sedadla nejsou úplně narovno, takhle bych se tady nevyspal. Aha, musím nejdřív víc vysunout hlavové opěrky, jinak leží na zadním sedáku a úložná plocha (ohromných 1 740 litrů) je mírně do kopce. Natáhnu se úhlopříčně na sedadla; přespat by se tady nouzově dalo!

Při sklopení zadních opěradel naloží octavia až 1740 litrů.
Kufr má rekordních 610 litrů pro náklad.

Dozvídám se, že kdybych potřeboval odvézt něco ještě delšího, můžu dokonce sklopit opěradlo spolujezdce. V předsériovém kousku však tato funkce chybí. "U sériových aut ovšem bude možné sklápění objednat do limuzíny i do kombíku," prozrazuje jeden ze škodováckých průvodců Zbyněk Straškraba.

A ukazuje další novinku, která je v octaviích k mání poprvé (známe ji třeba ze superbů): zavírání dveří kufru pomocí servomotorků. Stačí, abych zmáčkl tlačítko, a páté dveře pomalu s výstražným pískáním míří dolů. Těsně před dorazem se přibrzdí a pomaličku přitáhnou; zapomeňte na klasické ruční  bouchání.

Kufr je ještě o něco málo (pět litrů) větší než u současného modelu, což znamená, že výsledných 610 litrů deklasuje všechny konkurenty nižší střední třídy (většinou mají kolem 500 litrů), ale i třídy střední. Výrazně překonává třeba Ford Mondeo kombi, Hyundai i40, Toyotu Avensis, přestože ostatními rozměry (délka, rozvor) se octavia zastavila na horní hranici kompaktní třídy. Však se do kufru taky krásně vejdu vsedě, jen v horní poloze podlahy se musím trochu krčit. Když "vycvaknu" podlážku o patro níž, sedím už úplně pohodlně.

Kufr má totiž novou dvojitou podlahu, podobnou bylo možné objednat už i do současné generace v nejvyšší výbavě Laurin & Klement. Variabilní organizér je však úplně nový. Pod podlahu se nyní třeba vejde roleta zavazadlového prostoru a příčníky střešního nosiče. Ty tak nebudou rachtat v kufru ve chvíli, kdy je nepotřebujete mít na střeše. Právě takovými praktickými detaily Škoda oproti konkurenci boduje.

Nová Octavia Combi bude mít premiéru na autosalonu v Ženevě, kde automobilka

Stejně velká jako limuzína

Ačkoli auto nemůžu obejít s metrem, vím, že je úplně stejně dlouhé jako klasická limuzína s výklopnou zádí, takzvaný liftback. To znamená, že oproti předchůdkyni povyrostla o plných devět centimetrů do délky a 4,5 cm do šířky, prostor mezi nápravami (rozvor) je delší o 11 cm.

Proč tedy Škodovka vůbec kombík vyrábí, když je stejně velký a naložíte do něj jen o dvacet litrů víc? "Protože v některých zemích lidi prostě kombiverze chtějí, a my patříme mezi ně stejně jako obrovské Německo, Itálie či Švýcarsko," vysvětluje mi druhý škodovácký průvodce Vítek Pelc.

"V Česku se prodalo šedesát procent octavií druhé generace v kombíku, u novinky čekáme lehký pokles podílu na 55:45," dodává. Jen pro zajímavost, naopak Rusové, Ukrajinci, Španělé, Turci nebo Irové milují sedany, v případě octavie tedy liftbacky.

Nový kombík si veřejnost oficiálně poprvé prohlédne až příští týden v Ženevě, kde také automobilka oznámí prodejní cenu. Tipuji, s pravděpodobností hraničící s jistotou, že kombík bude stát 364 900 korun, protože to je o klasických 30 tisíc víc než u liftbacku, a že základní motorizací bude jistě opět benzinové turbo 1.2 TSI.

Dobré nápady, ty pořád ještě máme

Auto plné českých nápadů

Ostatní značky na to celkem kašlou, pilují hlavně karoserie, motory, převodovky. A Škodovka zatím zaměstnává snad celý tým vymýšlející vychytávky, které ostatní opomíjejí.

Mnozí si z nich trochu utahují, ale není důvod: škrabka na led ukrytá ve víčku nádrže je fakt dobrý nápad, stejně jako držák na reflexní vestu pod sedadlem řidiče, oboustranný gumo-textilní koberec v kufru, košíček na odpadky ve dveřích. Nebo teď nově v kombíkové octavii kapsa na kabáty za zadními sedadly.

Na rozdíl od elektronických specialit typu automatického udržování v jízdním pruhu, jež automobilky nakupují od zahraničních gigantů, firem typu Bosch, Continental či Magna, jsou tohle skutečně škodovácké, české nápady.

Možná je to i tím, že Škodovka dostává (i když se na vývoji výrazně podílí) zásadní komponenty od koncernu Volkswagen.

Ale spíše se tady projevuje docela typicky česká vlastnost: tvořivost a nápaditost, cit pro chytré drobnosti, zlepšováky, vymyšlenůstky, která třeba za totality při nedostatku jakéhokoli zboží byla naprostou nutností a možná se v české tradici dědí.

Vždyť kdo z mé generace čtyřicátníků neměl doma nějakou technickou stavebnici, nelepil modely letadel, neskládal doma krystalky... Tahle tradice šikovných kutilů tady byla, a jak je vidět, pořád je.