Škoda Octavia

Škoda Octavia | foto: AAA Auto Praha

Škoda Octavia: hit na trhu ojetin

31. 5. 2000 - Škoda Octavia je ve výrobě čtvrtým rokem a dobře se jako nová prodává, takže se množí na silnicích i v bazarech. Tam ji čas srazil už k ceně zhruba 220 tisíc korun v případě nejstarších exemplářů s motory 1.6, v nejnižší výbavě a se zhruba 130 až 140 tisíci kilometrů na kontě, zatímco lépe vybavená, méně jetá a zachovalá auta 1.6 téhož stáří mohou být až o 30 tisíc dražší.
Mladé octavie ročníku 1998 a s maximálně 40 tisíci kilometrů se v případě benzinových verzí 1.6 prodávají za 290 tisíc a velmi žádané 1.9 TDI jsou podle výkonu a výbavy k mání za 390 až 405 tisíc korun. Žádná z variant se přitom na trhu ojetin nezdrží a vedle kupců ji mají rádi také obchodníci: s robustním a spolehlivým vozem nebývají problémy, reklamací ojetin je minimum. U Škody Octavia se zatím nestačily projevit významnější nedostatky. Za nejzásadnější krok před koupí se proto považuje kontrola dokladů a identifikačních znaků, neboť zmíněné mladoboleslavské vozy tuze zajímají zloděje. Při výběru pak je dobré vědět, že horší se ukázaly starší motory 1.6, u kterých také byly problémy s úpravou na plynový pohon. První vozy do ročníku výroby 1997 měly šedivou, laciným dojmem působící přístrojovou desku. Ze zkušeností obchodníků s ojetinami rovněž plyne, že hůř se prodávají kusy bílé barvy, které mohou budit dojem, že sloužily jako taxíky či k jiné nájemní dopravě. Další nedostatky plynou z koncepce a charakteru vozu: na zadních sedadlech je méně místa, náhradní díly, provozní náklady a pojištění jsou dražší, než jsou zdejší motoristé zvyklí u Škody Felicia, a motory nepatří k posledním výkřikům techniky, přičemž benzinové pohony mají vyšší spotřebu než nejedna srovnatelná konkurence. Naopak k přednostem vozu patří hlavně nižší provozní náklady v porovnání se zahraniční konkurencí, dostatek prostoru v přední části a zejména v kufru a jistota, že při dalším prodeji ztratí majitel octavie méně než mnohý jiný, který vsadil na dražší zahraniční vůz. Škoda Octavia je k mání s karosériemi sedan a kombi, za kterou se u ojetiny připlácí 30-40 tisíc korun. K dispozici jsou benzinové i naftové motory od 1.4 do 2.0 o výkonech od 44 do 110 kilowattů, pětistupňové ručně řazené převodovky i automaty stejně jako pohony předních nebo všech čtyř kol.

MINUSY
- žíznivější benzinové motory
- dražší provozní náklady ve srovnání se Škodou Felicia
- dražší servis i náhradní díly ve srovnání se Škodou Felicia
- málo místa na zadních sedadlech
- zvýšené riziko koupě kradeného vozu
- zájem zlodějů
- laciným dojmem působící interiér starších vozů

PLUSY
- bohatá nabídka různých verzí
- bezpečnost a pohodlí
- dostatek místa na předních sedadlech a v kufru
- kvalita zpracování
- solidní výbava
- úsporné naftové motory
- menší ztráta při opětovném prodeji
- nižší provozní náklady ve srovnání se zahraniční konkurencí
- bohatá servisní síť, snadno dostupné náhradní díly
- možnost jednodušší a levnější přestavby na plynový pohon ve srovnání se zahraniční konkurencí

Největší konkurenti

Škoda Octavia 1.9 TDI ročníku výroby 1997 ve střední výbavě (bez litých kol a klimatizace) stojí zhruba 370 tisíc korun a její největší stejně starou konkurenci představuje Audi A4 1.9 TDI za 400 tisíc, Volkswagen Vento 1.9 TDI za 260 tisíc, Seat Toledo 1.9 TDI za 250 tisíc a Opel Vectra 2.0 DTI za 320 tisíc korun. "Kdo se spokojí se starším kabátem svého automobilu, ten dobře a racionálně zvolí, když ze zmíněné nabídky koupí Volkswagen Vento - získá kvalitní vůz," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu autobazaru AAA Auto Praha. "Ale kdybych se měl rozhodovat mezi dražšími auty, určitě bych si vybral octavii, která těží z výhody domácího výrobku, dobře slouží a při dalším prodeji přinese nejnižší ztráty."