První generaci publikum ještě podvědomě vnímalo jako vymodlené dítě, které je i přes některé neduhy potřeba opečovávat, nad něčím přimhouřit oči a ledacos odpustit.
Český řidič nového tisíciletí je ale už možná v některých ohledech náročnější a kritičtější než jeho mnozí "západní" kolegové a už žádnému autu neodpustí téměř nic.
Může se hoditProdej nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz |
Nové octavii ale vlastně nic odpouštět nemusí, je to po všech stránkách dobré auto, které patří k tomu nejlepšímu ve své kategorii.
Právě nová octavie by mohla jednou provždy ukončit žabomyší spory o zařazení octavie do automobilových tříd.
|
Akademické rozumování nad zařazením nové octavie "někam" po osobním kontaktu s nejnovější škodovkou skončí.
Nová octavia svou nabídkou vnitřního prostoru a sebevědomých jízdních vlastností už ve střední třídě jednou nohou je, ať se to komukoliv líbí nebo ne.
Všichni čtyři cestující najdou uvnitř místo, o kterém se některým autům, řazeným výše, může jenom zdát. A kdo sáhne po kombíku, už příliš věcí, které by do jeho 580 litrů nesložil, nenajde.
Bude-li pak k cestování pobrukovat vznětový dvoulitr, je z auta hodně rychlý a pohodlný, ale bohužel také drahý kombík, schopný uspokojit veškeré potřeby valné části řidičstva.
Mohutné přídi sluší kombíková záď možná ještě více než splývavá liftbacková. Výrazu auta hodně pomáhá skloněné zadní okno. Octavia je pak nejen urostlá, ale i dynamická a možná i vyváženější. Mohutný "čumák" snad působí těžkopádněji než u předchůdkyně, autu ale dodává na důstojnosti.
V-kapota s blatníky přetaženými nad světla je sice efektní, mechanici ale budou mít trochu jiný názor. Řidiči, kteří jsou zvyklí vědět, co se děje za autem, pak budou mít také jiné představy o velikosti zpětných zrcátek. Jejich řezané tvary sice vypadají krásně a dynamicky, mohly by ale být větší.
Řidiči, kteří v nabídce modelů mladoboleslavské automobilky sáhli výše a pořídili si superb, si po svezení v nové octavii pravděpodobně spílají. Za méně peněz nabídne nová octavie stejně muziky minimálně co do komfortu cestování. Vyčítaný nedostatek prostoru na zadních sedadlech u předchozí generace vývojáři škodovky napravili víc než na výbornou a k 580 litrům objemu kufru snad ani není co dodat.
Vnitřek auta působí na cestující stejně jako vnějšek: robustně a elegantně. Vše je při ruce a jak jsme ve škodovce zvyklí. Potěší hodně odkládacích prostorů, které jsou uzavíratelné, při dovádění s autem tak nebudete muset věci v nich původně uložené hledat po autě.
Jediná výtka putuje na adresu vysoké nákladové hrany, kterou bude muset náklad při nastupování do kufru překračovat. Širokánskými dveřmi se do kufru dostanou předměty nejroztodivnějších tvarů, malé věci pověsíte na háčky, dáte pod síť (ok na její uchycení je v kufru habaděj) nebo je schováte do schránek v mohutných bocích. Kufr, při sklopených zadních sedačkách, spolkne 1620 decimetrů krychlových nákladu.
"Stará" octavie je vlastně světovým unikátem, je to snad jediné auto na světě s koncepcí "vše vpředu" (motor i hnaná náprava), které se chová téměř přetáčivě. Někteří o ní říkají, že "nemá zadní nápravu".
Druhá generace je docela jiná, je dospělejší a zadní nápravu má víceprvkovou, tu kterou najdeme i ve VW Golf. Po svezení ve valné většině aut, která golf-platformu využívají, lze říci, že subjektivně sedí octavii podvozek nejlépe. Dlouhá záď a celkově mohutnější stavba auta podvozek uklidnily, a ten si tak nechá líbit opravdu hodně moc.
Namísto "jankovité rozevlátosti" předchůdkyně je "dvojka" dokonale čitelná a předvídatelná. O tom, že máte za zády hmotu kombíku a 15 kilogramů navíc, vůbec nevíte, rozdíl v jízdních vlastnostech mezi liftbackem a kombi je absolutně nepostřehnutelný. Auto je velmi klidné i za vysokých rychlostí.
Tuzemské auto musí oplývat také dostatečnou dávkou terénních vlastností, cesty/necesty našich zeměpisných šířek překonává octavia s absolutním klidem, žádná mořská nemoc z houpání, nebo stisknuté zuby kvůli přílišné tvrdosti, ale dokonalý kompromis.
Dvoulitrový diesel umí s octavií pořádně zamávat všemi 140 koňmi výkonu (103 kW), možná se projevuje (především v nižších otáčkách) o něco hlučněji a nekultivovaněji, než se na vychovaný diesel sluší, má ale velmi příjemný průběh točivého momentu bez "kopanců" spínajícího se turbodmychadla.
S plynovým pedálem se doporučuje zacházet velmi opatrně, když řidiči zatáčkách náhle ztěžkne noha, přední kola se neotálejí pořádně zahrabat všemi 320 newtonmetry ani na třetí převodový stupeň (převodovka spřažená s motorem 2,0 TDI jich má standardně šest). Spojka vyžaduje na diesel nezvykle pozornou péči, o rozjíždění na dvojku v méně jistých situacích si necháme raději vyprávět a budeme-li chtít dosáhnout maximálky (ale nemá se to, octavia umí frčet až 208 km/h), necháme zařazenou pětku.
Po dieselovsku mu klasicky schází zřetelný výkonový vrchol, ale kombíku sedne jak poklice na hrnec. Vzhledem k astronomické ceně, na kterou si koncern VW dieselový dvoulitr cení, ale zákazníci raději sáhnou po levnější a osvědčené jednotce s motorem o decilitr menším a o šedesát tisíc levnějším.
V průběhu testu jezdila Škoda octavia 2,0 TDI za 7,2 litru nafty. S lehkou nohou a výletní náladou řidiče se spokojila s asi 5,5 litry, při razantní jízdě ubývalo z nádrže každých 100 kilometrů 8 litrů nafty. Dlouhodobý průměr normálního řidiče se bude pohybovat někde kolem šesti litrů nafty na 100 kilometrů.
Škoda už není Popelkou a octavia už vůbce ne, strategii "cenovou" nahradila strategie "kvalitativní". Škoda Octavia druhé generace se tak pohybuje ve stejných cenových vodách jako konkurence. Nejlevnejší liftback s testovaným motorem 2,0 TDI vyjde na 609 900 korun. Za kus octavie navíc připlatí zájemce oproti liftbacku čtyřicet tisíc. Nejlevnější Octavia Combi vybavená motorem 1,6/75 kW vyjde na 499 900 korun.
MOTOR A SPOTŘEBA
Nová octavie je na světě, designérský exces se nekoná a to je pro automobilový svět tak trochu (Š)škoda ...více V TESTU
Mohutné přídi sluší kombíková zád možná ještě více než splývavá liftbacková. |
Výrazu auta hodně pomáhá skloněné zadní okno. |
V-kapota s blatníky přetaženými nad světla je sice efektní, mechanici ale budou mít trochu jiný názor. |
Octavia je nejen urostlá, ale i dynamická a jako kombík možná i vyváženější. |
Širokánskými dveřmi se do kufru dostanou věci nejroztodivnějších tvarů, malé věci pověsíte na háčky, dáte pod síť, nebo je schováte do schránek v mohutných bocích. |
Škoda už není Popelkou a octavia už vůbce ne, strategii "cenovou" nahradila strategie "kvalitativní". |
Dvoulitrový diesel umí s octavií pořádně zamávat všemi 140 koňmi výkonu (103 kW), možná se projevuje (především v nižších otáčkách) o něco hlučněji a nekultivovaněji, než se na vychovaný diesel sluší, má ale velmi příjemný průběh točivého momentu bez "kopanců" spínajícího se turbodmychadla. |
Vyčítaný nedostatek prostoru na zadních sedadlech u předchozí generace vývojáři škodovky napravili víc než na výbornou a k 580 litrům objemu kufru snad ani není co dodat. |
Kufr, při sklopených zadních sedačkách, spolkne 1620 decimetrů krychlových nákladu. |
Dvoulitrový diesel umí s octavií pořádně zamávat všemi 140 koňmi výkonu (103 kW). |
Uvnitř auta potěší hodně odkládacích prostorů, které jsou uzavíratelné. Při dovádění s autem tak nebudete muset věci v nich původně uložené hledat po autě. |
Vnitřek auta působí na cestující stejně jako vnějšek: robustně a elegantně. Vše je při ruce a tak jsme ve škodovce zvyklí. |