Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia je rychlejší, než se myslelo. Jede přes 365 km/h

  11:36aktualizováno  11:36
V disciplíně sériových aut s motorem do dvou litrů objemu není na světě rychlejšího auta. Octavia RS to dokázala na solných pláních v Bonnevillu.

Speciálně upravená Škoda Octavia překonává rekordy. Umí jet přes 365 kilometrů v hodině. | foto: Škoda

Minulé pondělí se Octavia RS s padákem místo brzd a pěti stovkami koní rozjela na 325kilometrovou rychlost (čtěte zde). Speciálně upravené škodovce to ale bylo málo, v pátek vyrazila na rozpálených planinách k dalším pokusům.

Rekordní Škodu Octavii RS pilotoval britský novinář Richard Meaden.
Rekordní octavia a její pilot Richard Meadeni

Rekordní Škodu Octavii RS pilotoval britský novinář Richard Meaden.

Nový světový rekord má od posledního dne "týdne rychlosti", pátku 19. srpna 7:45 hodin místního času hodnotu 365,43 km/h. V kategorii produkčních aut s motorem do dvou litrů objemu pokořila upravená škodovka rekord starý třináct let (tehdy měl hodnotu 347,62 km/h).

Ve skutečnosti umí jet octavia ještě rychleji. Regule totiž říkají, že pro uznání rekordu je třeba projet danou dráhu tam a zpátky. Rekordní hodnota je tedy průměrem jízd v obou směrech. V první jízdě se rozjela na 362,93 km/h, při zpáteční se rozdováděla dokonce na 367,97 km/h.

Ve čtyřicetistupňových vedrech na solných pláních pokořil český liftback v barvách britského zastoupení značky hranici 322 km/h (200 mil v hodině) celkem sedmkrát.

Dvoulitrový motor má 507 koní

Z benzinového čtyřválce 2,0 TFSI z Octavie RS dostali namísto původních dvou set koní třikrát tolik. Výkon 507 koní (373 kW) a 450 Nm točivého momentu doluje z dvoulitru turbodmychadlo Garett, který plní válce tlakem 1,9 baru. Motor pije závodní vysokooktanový benzin, spalování dostalo speciální systém vstřikování vody s metanolem.

Rekordně rychlá octavia dostala nové odpružení a vylepšenou aerodynamiku. Podvozek šel o osm centimetrů blíž k zemi a přibyl rám pro uchycení velkého mezichladiče stlačeného vzduchu.

Speciálně aerodynamicky krytá kola mají průměr patnáct palců a obouvají pneumatiky určené pro vysoké rychlosti.

Pro stavbu rekordního speciálu použili standardní Škodu Octavii RS.
Pro stavbu rekordního speciálu použili standardní Škodu Octavii RS.
Pro stavbu rekordního speciálu použili standardní Škodu Octavii RS.

Pro stavbu rekordního speciálu použili standardní Škodu Octavii RS.

Auto má speciální výbavu, kterou vyžaduje kalifornská asociace pro rychlostní rekordy: bezpečnostní rám, brzdicí padák, hasicí systém a sítě do oken. Naopak chybí zadní brzdy.

Bonneville Salt Flats začínají 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývají 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen. Dráha je devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni. V závodě je rozhodující čas naměřený na projetí jedné míle (1,6 km) uprostřed.

Rekordní Škoda Octavia RS
Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.