Minulé pondělí se Octavia RS s padákem místo brzd a pěti stovkami koní rozjela na 325kilometrovou rychlost (čtěte zde). Speciálně upravené škodovce to ale bylo málo, v pátek vyrazila na rozpálených planinách k dalším pokusům.
Rekordní Škodu Octavii RS pilotoval britský novinář Richard Meaden.
Nový světový rekord má od posledního dne "týdne rychlosti", pátku 19. srpna 7:45 hodin místního času hodnotu 365,43 km/h. V kategorii produkčních aut s motorem do dvou litrů objemu pokořila upravená škodovka rekord starý třináct let (tehdy měl hodnotu 347,62 km/h).
Ve skutečnosti umí jet octavia ještě rychleji. Regule totiž říkají, že pro uznání rekordu je třeba projet danou dráhu tam a zpátky. Rekordní hodnota je tedy průměrem jízd v obou směrech. V první jízdě se rozjela na 362,93 km/h, při zpáteční se rozdováděla dokonce na 367,97 km/h.
Ve čtyřicetistupňových vedrech na solných pláních pokořil český liftback v barvách britského zastoupení značky hranici 322 km/h (200 mil v hodině) celkem sedmkrát.
17. srpna 2011 |
Dvoulitrový motor má 507 koní
Z benzinového čtyřválce 2,0 TFSI z Octavie RS dostali namísto původních dvou set koní třikrát tolik. Výkon 507 koní (373 kW) a 450 Nm točivého momentu doluje z dvoulitru turbodmychadlo Garett, který plní válce tlakem 1,9 baru. Motor pije závodní vysokooktanový benzin, spalování dostalo speciální systém vstřikování vody s metanolem.
Rekordně rychlá octavia dostala nové odpružení a vylepšenou aerodynamiku. Podvozek šel o osm centimetrů blíž k zemi a přibyl rám pro uchycení velkého mezichladiče stlačeného vzduchu.
Speciálně aerodynamicky krytá kola mají průměr patnáct palců a obouvají pneumatiky určené pro vysoké rychlosti.
Pro stavbu rekordního speciálu použili standardní Škodu Octavii RS.
Auto má speciální výbavu, kterou vyžaduje kalifornská asociace pro rychlostní rekordy: bezpečnostní rám, brzdicí padák, hasicí systém a sítě do oken. Naopak chybí zadní brzdy.
Bonneville Salt Flats začínají 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývají 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen. Dráha je devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni. V závodě je rozhodující čas naměřený na projetí jedné míle (1,6 km) uprostřed.