Škoda Octavia má úsporné i rychlé motory

Osm variant motorů a dvě karoserie -
to je současná nabídka modelové řady Škoda Octavia. Co z toho zvolit? Odpověď není pro každého motoristu stejná. K orientaci mezi možnostmi octavií snad poslouží rady, které dávají odborníci: Otakar Zenkl, mariánskolázeňský specialista na vozy Škoda a člověk, jenž octavie přivedl na závodní okruhy, Jaroslav Myslík, který se v Plzni věnuje servisu škodovek čtvrt století a s vozem téže značky v minulosti patřil k úspěšným účastníkům mistrovství republiky v automobilových rallye.

ŠKODA OCTAVIA 1.4 MPI: "Motor je podobný tomu, jaký známe z felicie, ovšem octavia je o zhruba 300 kilogramů těžší. To naznačuje, že automobil je vhodný především pro starší řidiče a kratší trasy," míní Jaroslav Myslík.

ŠKODA OCTAVIA 1.6 MPI: "Vůz se slabším benzinovým motorem o výkonu 55 kilowattů doporučuji rodinám, pro které je například Škoda Felicia Combi malá," radí Otakar Zenkl, který škodovkám věnoval přes dvě desetiletí práce. "Je k mání za příznivou cenu a hlavně po dálnicích s ním lze dosáhnout poměrně nízké spotřeby při příjemné cestovní rychlosti. Ovšem není to právě sprinter." Zájemcům o svižnější svezení Zenkl doporučuje rovněž vůz 1.6, ale s výkonem 74 kilowattů. "Pořizovací cena zůstává přijatelná a motor má parametry aut s větším objemem," vysvětluje Zenkl. Myslík doplňuje, že po ukončení výroby starých litinových motorů si lidé vozy s novým provedením motoru 1.6 velmi chválí: "Výkon postačuje, spotřeba je malá."

ŠKODA OCTA VIA 1.8:"Motor s pěti ventily na válec má složitější techniku. Jede dobře ve vyšších otáčkách, což znamená, že není vhodný pro opatrného, staršího a šetrného řidiče. Při využití možností zmíněného pohonu je spotřeba vyšší," upozorňuje Jaroslav Myslík a připomíná, že motor 1.8 Turbo jede ještě víc přes 200 kilometrů v hodině. Opět lze doporučit vyznavačům razantnější jízdy, nikoliv výletníkům. Otakar Zenkl míní, že vůz s motorem 1,8 20V s turbokompresorem je vhodný rovněž pro firmy. "Je to vrchol řady Octavia a má opravdovou sílu. Řidič v něm dostane za poměrně příznivou cenu špičkovou techniku značky Audi. Silný agregát je vhodný pro dlouhé jízdy zejména v cizině, kde není rychlost omezena," říká.

ŠKODA OCTAVIA 2.0: "Konečně řešení pro klidnější lidi, kteří mají peníze, chtějí lepší auto, ale nesedí jim zmíněné divočejší osmnáctistovky. Dvoulitr jde odspodu, a přitom je dynamický," konstatuje Jaroslav Myslík. Motor 2.0 vloni nahradil do octavií původně montovaný klasický zážehový 1,8 20V a proti osmnáctistovce má podle Zenklova názoru jasnou výhodu: "Zákazník sice koupí méně koní, ale získá mnohem příjemnější průběh hodnoty točivého momentu. To se v praxi projeví méně častějším řazením nižších převodových stupňů, a tím i menší spotřebou. Právě větší žízeň byla nejčastěji kritizovaným parametrem dvacetiventilových agregátů. Dvoulitr umožní velmi příjemnou a pohodlnou jízdu," doplňuje Otakar Zenkl.

ŠKODA OCTAVIA 1.9 SDI: "Klasický nafťák pro klidného člověka. Pro toho, kdo by snad volil verzi 1.4., ovšem má více peněz nebo lásku k dieselům," soudí Jaroslav Myslík. "Musí ovšem počítat s tím, že zaplatí víc nejen při koupi nového auta, ale také při servisu." Zenkl označuje model SDI za dámské auto či vůz pro město a bližší okolí. "Octavia s motorem SDI nevyniká akcelerací, ale je velmi dobře ovladatelná, motor má patřičný točivý moment už ve velmi nízkých otáčkách, a navíc je proslulý malou spotřebou," doplňuje.

ŠKODA OCTA VIA 1.9 TDI: "Silnější verze 1.9 TDI o výkonu 81 kilowattů je pro člověka se vztahem k naftě a sportovnějšího založení. Je to něco jako 1.8 mezi benzinovými pohony, ovšem s nižší spotřebou. Vím o voze, který se zmíněným motorem dlouhodobě jezdil za 3,9 litru nafty na 100 kilometrů," tvrdí Jaroslav Myslík. Ten za vhodnější pro usedlejšího řidiče považuje slabší verzi 1.9 TDI o výkonu 66 kilowattů. Zenkl doplňuje, že verze TDI jsou vhodné zvláště pro podnikatele. "Turbodiesely jsou přece jen o dost dražší než jejich benzinové sestry. Aby se vyšší pořizovací cena majiteli vrátila ve formě nižších nákladů na pohonné hmoty, tak je třeba s autem absolvovat nejméně 40 tisíc kilometrů ročně. A to řidič, který jede o víkendu na třicet kilometrů vzdálenou chatu, nikdy nedosáhne," říká Zenkl. Má turbodieselovou octavii: "Ročně najezdím téměř sto tisíc kilometrů, a tak jsem si vybral octavii TDI s 66kilowattovým motorem." Při velkém zavazadlovém prostoru klasické octavie odborníci doporučují verzi kombi zvláště podnikatelům a obchodním cestujícím. Ale kupují ji také lidé, kterým se vysloveně líbí.