Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

  16:00aktualizováno  12. listopadu 0:53
Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci modelu představuje automobilka v pražském Veletržním paláci. Objednávky začnou prodejci přijímat na konci listopadu, kdy Škoda zveřejní také kompletní ceník.

Novou generaci Octavie představuje šéf automobilky Berhnard Maier v budově Národní galerie. Maier zopakoval záměr dostat se v nadcházející dekádě k hranici dvou milionů prodaných škodovek ročně. Na prezentaci nové generace stěžejního modelu přivítal předsedu vlády Andreje Babiše. Premiéru Octavie doprovodili hudebníci Pražské filharmonie.

První Octavia se objevila před 60 lety. Od té doby bylo vyrobeno přes 6,5 milionu vozů tohoto jména. Na českém trhu je dlouhodobě nejprodávanějším automobilem, v roce 2018 se jich v tuzemsku prodalo 25 834.

Celosvětově to loni bylo na 388 200 kusů. Octavia ve své třetí generaci tak tvořila přibližně třetinu celkových prodejů značky. „Jednu čtyřicetinu českého exportu tvoří Octavia,“ uvedl Maier.

Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky a v současnosti je také nejdéle vyráběnou škodovkou.

Společnost Škoda Auto představila 11. listopadu 2019 v Praze čtvrtou generaci...

Nová generace Škody Octavia má se splývavou linií střechy vypadat víc jako kupé, nejprve se ovšem na trh dostane provedení kombi.

K prvním zákazníkům v Česku se nová Octavia má dostat ještě do konce letošního roku. Objednávat ji bude možné od konce listopadu.

„V příštím roce bychom chtěli na českém trhu prodat přes 25 000 nových octavi,“  řekl při premiéře šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček.

„Octavia má pro značku Škoda velký význam. Proto jsme tento vůz zcela nově vyvinuli. Výsledkem je nejlepší octavia všech dob, která je ještě prostornější, praktičtější a bezpečnější, než byla kdy předtím,“ láká předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

„Octavia čtvrtá“ chce podle očekávání vypadat mohutněji a honosněji. Jako hlavní konkurenty Octavie vnímá Škoda vozy Opel Astra, Kia Ceed nebo Ford Focus.

Jako první vstoupí do prodeje kombíkové provedení, liftback bude mít několikatýdenní odstup. Škoda tím zdůrazňuje praktické zaměření modelu. Téměř dvě třetiny prodaných octavií mají karoserii kombi; je také nejprodávanějším kombíkem v Evropě a nejoblíbenějším dováženým vozem v Německu.

Nový kombík je délkou 4 689 mm o 22 mm delší než předchozí generace. Délka verze liftback narostla o 19 mm na 4 689 mm. Šířka obou karosářských verzí narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm. Objem kufru vzrostl z 590 litrů u liftbacku, respektive 610 litrů u kombi, na 600 a 640 litrů. S prototypem nové octavie už jsme jeli, první dojmy čtěte zde.

Nová Škoda Octavia čtvrté generace

Revoluční je pojetí interiéru. Přístrojová deska rozdělená do několika horizontálních úrovní korunuje nový dvouramenný volant. Na přístrojové desce zbylo minimum mechanických ovladačů. Hlasitost se ovládá z volantu, ale taky dotykovou linkou pod multimediálním centrem zastoupeným obřím tabletem.

Poprvé bude mít tato modelová řada chytré full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií umístěná na čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i lidi a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla.

Dalšími novinkami ve výbavě jsou ergonomická sedadla, která jsou šetrná k zádům, a v nabídce jsou i vyhřívaná s masážní a ventilační funkcí. Premiéru u značky Škoda má také head-up displej, který zobrazuje důležité informace na čelní sklo. Novinkami jsou také například asistent vyhýbání nebo varování při vystupování z vozu.

Octavia bude mít pod kapotou přeplňované benzinové i naftové motory o objemu od jednoho do dvou litrů. Nabídka motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 180 kW (245 k). Poprvé je nabízen plug-in hybridní model OCTAVIA iV kombinující benzinový motor, elektromotor a převodovku DSG s čistě elektrickým 55kilometrovým dojezdem. Benzinové motory jsou zčásti vybaveny moderní mild-hybridní technologií. Nechybí turbodiesely, které na některých trzích stále tvoří víc než polovinu prodejů. K mání bude i provedení na zemní plyn (CNG). Čistě elektrická verze se neplánuje. 

Nová Škoda Octavia čtvrté generace
Nová Škoda Octavia čtvrté generace

U provedení s automatem nahradí tradiční volič převodovky malý pulzní ovladač, který nemá pevně dané polohy, ale vždy se vrací do středu. Řazení „shift-by-wire“ (řazení po drátě) je přípravou na systémy automatizovaného řízení, třeba automatické parkování.

V nabídce nebude chybět provedení s pohonem všech kol a v příštím roce se představí varianty Scout a RS.

Automobilka předpokládá, že zhruba 40 procent všech prodávaných octavií v ČR bude disponovat zážehovým agregátem, a to včetně verzí s mild-hybridní technologií. Zhruba stejný podíl mají mít diesely. Zbývající pětina by se mohla rovnoměrně rozdělit na verze s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a plug-in hybridním pohonem.

„V případě individuálních zákaznických konfigurací se však efektivně bavíme o dodávkách v průběhu prvního kvartálu příštího roku, zejména s ohledem na náběhovou křivku modelu. Ta je samozřejmě, stejně jako u každé novinky, pozvolná a nějakou dobu trvá, než dojde k naplnění výrobních kapacit, stejně jako dostupnosti některých prvků doplňkové výbavy,“ řekl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Stávající třetí generaci octavie v provedení sedan již nelze objednat, její výroba potrvá do konce roku. Výroba combi bude pokračovat do 14. týdne příštího roku, ale například verze Laurin&Klement a Active se již objednat nedají.

„V současné době žádnou další speciální nabídku jako byla verze Tour nechystáme, ale nemohu ji vyloučit. Aktuálně je u našich autorizovaných obchodních partnerů Škoda k dispozici zhruba 1100 skladových vozů třetí generace modelu Octavia k okamžitému dodání,“ dodal Pelc.

Sdílená architektura

První novodobá Octavia byla v roce 1996 prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. Vůz nižší střední třídy, pro jehož výrobu byl v Mladé Boleslavi vybudován nový montážní závod, slavil hned po svém uvedení na trh velký úspěch. 

Filozofii jednotných konstrukčních celků sdružených do platforem, které mohou jednotlivé značky sdílet, prosadil v koncernu Ferdinand Piëch, který tehdy ve Volkswagenu prosazoval výrazné změny. Použití platforem urychlí a především zlevní vývoj. Platforma A4 (PQ34), kterou tehdy Octavia dostala mezi prvními (těsně po Audi A3 a rok před VW Golf), byla jednou ze stěžejních, dodnes na ní vznikají modely koncernu VW pro čínský trh.

Krásná první Octavia slaví

Historické Octavie se vyráběly od roku 1959 do roku 1971, celkem vzniklo 360 000 kusů, z toho 54 000 exemplářů ve verzi kombi. 

Původní Octavia v roce 1959 se prodávala od 28 590 korun, a to jen na poukaz. Na volném trhu byla k dostání za 38 500 korun.

Od roku 1964 se ale vyráběla již jen verze kombi, dvoudveřovou Octavii nahradila nová řada vozů Škoda 1000 a 1100 MB. Reportáž čtěte zde

Škoda Octavia
Škoda Octavia

Proslulejším značkám koncernu VW i dalších renomovaných výrobců dokázala první Octavia konkurovat kvalitou, důrazem na bezpečnost a řadou moderních řešení a zvláště pak na západoevropských trzích cenou. Filozofii sdílených modulárních platforem dnes využívá většina světových automobilek.

Nejnovější, čtvrtá novodobá generace Octavie vyjede na modernizované architektuře MQB koncernu Volkswagen, kterou využívá většina modelové řady značky. Na technice MQB už vznikla aktuální Octavia, jednotlivé konstrukční moduly byly ovšem postupem času inovovány (obzvlášť motory a infotainment). Značka Volkswagen u aktuálně čerstvě představené nové generace stěžejního modelu Golf, který je blízkým příbuzným octavií, označuje použité provedení této platformy jako novou generaci.

Úspěch Octavie výrazně napomohl rozvoji automobilky Škoda, která je již řadu let největším výrobním průmyslovým podnikem v ČR i největším exportérem. Bernhard Maier na premiéře modelu připomněl, že celý autoprůmysl generuje deset procent českého HDP.

Kromě českých závodů sjíždějí octavie z výrobních linek také v Rusku, Číně, Kazachstánu, Indii, na Ukrajině či v Alžírsku.

Začátek úspěšné éry

6,5 milionu octavií

Práce na vývoji nového modelu začaly v roce 1992, o rok později bylo rozhodnuto, že vůz bude postaven na nové koncernové platformě určené pro čtvrtou generaci Volkswagenu Golf a také Audi A3. První prototypy octavie se začaly zkoušet v roce 1994. Za designem vozu stáli designéři Dirk van Braeckel a Raul Pires, světu ovšem auto představil belgický šéfdesignér Luc Donckerwolke, který ladil finální vzhled.

První Škoda Octavia novodobé éry se veřejnosti poprvé představila 1. září 1996 na pražském Staroměstském náměstí.

S délkou 4,51 metru se v rámci koncernu VW zařadila zhruba mezi typy Volkswagen Vento a Passat. Cena modelu začínala od 335 700 Kč (tehdy asi 34 průměrných měsíčních platů v Česku). 

První generace novodobé Octavie se vyráběla nejprve ve výbavách LX, GLX A SLX. „Od roku 2001 se prodával sportovně střižený model Octavia RS s motorem 1,8 turbo o výkonu 132 kilowatt,“ řekl Vítězslav Kodym ze Škoda Muzea.

První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, od roku 1998 i jako kombi. Obě karosářské verze zákazníky ohromily zejména objemem zavazadlového prostoru, kterým se zařadily na evropskou špičku ve své třídě. Řidiči si také chválili jízdní vlastnosti či úsporné vznětové motory, vytýkán byl ovšem omezený prostor na zadních sedadlech. První generace „oktávek“ se vyráběla do listopadu 2010, přičemž v modelovém roce 2001 prošla úpravou. Za 14 let bylo smontováno 1,442 milionu kusů první generace vozu (970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi)

Škoda Octavia Combi RS 245
Škoda Octavia

V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení svého následníka nadále vyráběna pod názvem Octavia Tour. Druhé generace, která vynikala modernější technikou, rozsáhlejšími bezpečnostními prvky i robustnější karoserií. Přinesla také řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG.

Druhé generace Octavie vzniklo kolem 2,6 milionu exemplářů a Škodě se s ní povedla také expanze na asijský trh.

Výroba současné třetí generace začala v prosinci 2012, její vzhled byl navržen slovenským designérem Jozefem Kabaňem. Na podzim 2016 prošel vůz modernizací, kontroverze u motoristické veřejnosti vzbudila dělená přední světa. Cena vozu začíná od 450 900 Kč (asi 13 průměrných měsíčních platů v ČR) a dieselové a benzinové motory mají výkon od 85 do 180 kW. Současnou generaci si koupilo přes 2,5 milionu zákazníků.

Octavia byla ve specifikacích Kit Car a WRC nasazována také do automobilových soutěží. Na závodních okruzích v České republice i dalších zemích se jezdí pohárový závod Škoda Octavia Cup.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...