Octavia RS: nejpovedenější škodovka naučí dračit každého

  • 85
Je to opravdu sportovní auto. A nejlepší škodovka současnosti. Ale k tomu nabídne ještě služby rodinného, každodenně použitelného auta. I s tím obřím kufrem a prostornou kabinou. Nejrychlejší octavii všech dob Octavii RS jsme prohnali klikaticí v rumunských Karpatech, které se říká Ceausescova dálnice.

S novým RS umí být neskutečně rychlý i amatér. A závodník  se olízne. Nejrychlejší octavie totiž umí být říznější, než mnohé nasupené ostré hatchbacky.

Šest set kilometrů a z toho víc než sto ostrých při opakovaném šplhání do výšky dvou tisíc metrů odjezdila Octavia RS po vyhlášené rumunské silnici Transfăgărășan s vervou, elánem a jistotou. Chvílemi řidič nevěří, že jede vlastně v rodinném autě. Tak rychlá dokáže nová škodovka být. Však strávila stovky hodin v posilovně u motorářů a podvozkářů v Česaně. 

 Ceausescova dálnice Transfăgără?an

Ceausescova dálnice Transfăgărășan. Rumunský diktátor ji nechal postavit pro rychlé přesuny vojsk. Impulzem byl strach po invazi do Československa v roce 1968. Devadesátikilometrová silnice s označením DN7C spojuje města Sibiu a Pitesti a regiony Wallachia a Transylvania. Stavěli ji v letech 1970 až 1974. Bývá otevřená od června do listopadu a nejvyšší bod se nachází ve výšce 2034 metrů nad mořem. Je to druhá nejvýše položená asfaltka v Rumunsku. Kousek od vrcholu je 884 metrů dlouhý tunel, který je nejdelším silničním tunelem v Rumunsku. Silnice je oblíbená mezi nadšenými řidiči a motorkáři; bývá srovnávána se známými "řidičskými" silnicemi v Alpách.

Ve šplhání na Transfăgărășan oceníte sílu a chuť po otáčkách motoru, v klesání zase posílené brzdy. A není to rozhodně nějaký garážový tuning. Když chtějí ve Škodovce postavit RS, vyvíjejí ho stejně jako ostatní modely. Testuje se a ladí všechno: brzdy, motor, jeho souhra s převodovkou. A to všechno několikrát.

Počítejte: kombík se musí odladit úplně jinak než liftback. K tomu má RS na výběr mezi benziňákem a dieselem. Sice to jsou oba přeplňované čtyřválce, ale i tím veškerá podobnost končí. Každá varianta pak může dostat namísto šestistupňového manuálu dvouspojkový automat.

Škoda Octavia RS

Pro Británii, která je pro tuto ostrou octavii jedním z hlavních trhů (slouží tam i u policie), je třeba vyvinout verzi s pravostranným řízením. Těch provedení, které je třeba odladit, je tolik, že je třeba pečlivě počítat, jestli se Škodovce tak rozsáhlá nabídka vyplatí. Vždyť RS se na celosvětových prodejích octavie se podílelo jen sedmi procenty.  V Česku se v prvních dvou generacích prodalo jen tři a půl tisíce. 

A to chtějí ve Škodovce změnit. Petr Pečenka, šéf českého zastoupení značky pro iDNES.cz vysvětluje, že se Škodovka chce vymanit ze škatulky konzervativní značky pro starší klientelu. "Chceme přilákat mladé, RS si doteď kupovali hlavně nadšenci. Auta nestála v showroomech, takže nemohla přilákat," vysvětluje. Nové RS je tedy naceněno tak, že od dobře vybaveného standardního modelu je už jen kousek k RS, které má všechny přídavky v základní výbavě.

Základní cena je 620 tisíc korun. To je o šedesát tisíc méně než u předchozí generace v doprodejové éře. A nové RS je mnohem lepší a vybavenější. Za diesel se příplácí deset tisíc.

Šedá a není to myš

Kdo by řekl, že bude té nejostřejší octavii tak slušet obyčejná šedá. Žádná metalíza, žádná stříbřenka, kterou mají rádi designéři, protože krásně vykresluje všechny hrany a prolisy. Obyčejná šedá. Pod příplatkovými devatenáctipalcovými ráfky prokukují červené brzdiče. Svítí jako šperk. Zbytek dotahují leskle černé detaily a černá střecha, která může mít velké střešní okno. Nechybí křídlo a mohutnější dramatičtěji tvarované nárazníky. Ty změny, které mají zdůraznit agresivitu nejsou výrazné, ale dokonale vyvážené. Na chirurgicky přesně odměřených a namalovaných linkách a proporcích nepůsobí nové prvky nepatřičně. Jen podtrhují sílu a výjimečnost "nej" octavie.

Škoda Octavia RS

Zevnitř je změn oproti obyčejné octavií méně, ale sedadla si zamiluje každý. Vypadají perfektně a skvěle podrží v zatáčkách. Nekonfekční postavy jen možná budou brblat nad integrovanou nenastavitelnou opěrkou hlavy.

To hlavní, co dělá Octavii RS výjimečnou, je mechanika. Kola se víc rozkročila a na zadní nápravě mají větší negativní odklon pro jistější chování při vysokých rychlostech. Podvozek je přitvrzený a snížený o jeden a půl centimetru, dostal jiné pružiny tlumiče a stabilizátory.

Zadní náprava je u RS vždy víceprvková, slabší verze octavie mají jednodušší a lacinější klikovou. Šéf vývoje Martin Hrdlička vysvětluje, že změněná kinematika zadní nápravy má obrovský význam pro chování auta. "Zadní kola mají nové odklony: z jednoho stupně na jeden stupeň a 45 minut."

Těžké vybírání

Pod kapotu je na výběr ze dvou dvoulitrových čtyřválců. Nafták s výkonem 184 koní je neuvěřitelně točivý, do otáček se žene dravě a táhnout umí ještě kus za čtyřtisícovou ryskou. Navíc vám nedává pocit, že mu ubližujete, když přeřazujete. Naopak, změny režimů zvládá s grácií. Tím, jak mocně táhne, šoféra až překvapí. 

Škoda Octavia RS v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4685 x 1814 x 1449 (1452 kombi) x 2680 mm
  • objem kufru: 590-1580 l (610-1740 l kombi) 
  • základní pneumatiky: 225/45 R17
  • pohotovostní hmotnost: 1425 - 1507 kg (v závislosti na provedení
  • benzinový motor TSI: přeplňovaný čtyřválec 1984 ccm, 162 kW/220 k, 350 Nm, max. rychlost 248 km/h (244 kombi), zrychlení 0-100 km/h 6,8 s (6,9 kombi), kombinovaná spotřeba 6,2 l/100 km 
  • naftový motor TDI: přeplňovaný čtyřválec 1968 ccm, 135 kW/184 k, 380 Nm, max. rychlost 232 km/h (230 kombi), zrychlení O-100 km/h 8,1 s (8,2 kombi), kombinovaná spotřeba 4,6 l/100 km
  • převodovky: šestistupňový manuál/šestistupňový dvouspojkový automat DSG
  • základní cena: 619 900 Kč benzin, 629 900 diesel (příplatek za kombi 35 tisíc)

Oficiální údaje výrobce

Mnohým se určitě bude líbit víc než 220koňový benziňák. Pocitově je turbodiesel podobně rychlý, čísla ale mluví jednoznačně pro benzin. Pozná se to ale výrazněji až v rychlostech, které jsou dovolené jen na německých dálnicích.

Benzinový turbomotor je neuvěřitelně silný, táhne doslova jako lokomotiva a má hodně plochou charakteristiku, takže se výkonové špičky nedočkáte. Prostě vás zahrne silou až k hranici sedmi tisíc otáček. Jediný moment, kdy má řidič pocit nedostatku výkonu, je na výjezdu z ostrých pomalých zatáček. Při brzdění klesnou otáčky a turbo v tu chvíli neplní motor vzduchem, takže na výjezdu chybí pár desetin sekundy síla, která by vás vytáhla. Musíte tedy počkat, až se motor naloká vzduchu.

Úplně nový motor s variabilním časováním ventilů a dvojím vstřikováním kombinující přímé a nepřímé vstřikování už plní chystanou ekonormu Euro 6. 

Po půldenním dovádění na jižním svahu Transfăgărășanu (ze severní strany byla kvůli mlze a dešti viditelnost tak na konec kapoty) ukázal benziňák spotřebu lehce nad dvanáct litrů, po následném přesunu po okreskách a silnicích první třídy klesla hodnota na palubním počítači o litr. Tabulky slibují šestilitrovou spotřebu. Realita běžného ježdění by mohla být někde mezi osmi až devíti litry.

Umělý hlas

Muziku tvrdí v nové Octavii RS generátor zvuku (elektromagnetický), připevněný na přední příčné stěně. Do kabiny tak posílá decibely, které navozují intenzivnější závodnický pocit. Dieselu dává hlas starého amerického osmiválce. Benziňák zvučí taky hezky. Rýpal bude v tom hlase hledat tříválec, jiný zas boxer. Hlas má nejříznější octavia sice umělý, ale hezký. Když ho nechcete poslouchat, dá se vyluzovač hluku vypnout.

Výkon je třeba v tom karpatském padáku ubrzdit. Vepředu jsou sedmnáctipalcové a vzadu patnáctipalcové kotouče brzd. Celý brzdový systém je nakalibrovaný a navržený zcela nově. A pořádně otestovaný, mimo jiné na vyhlášeném rakouském padáku z Grossglockneru i na ještě slavnější Severní smyčce okruhu Nürburgring.

Potěší také mechanická ruční brzda. Konkurenti se jí vzdávají a volí dražší a k závadám náchylnější elektronickou. Škodováci si ji zatím pro octavii uhájili.

Škoda Octavia RS

Sportování myslí vážně

Ceausescova dálnice padne RSu jak ulitá a může na ní pořádně ukázat svaly. Octavia je sice velké auto, ale je vcelku lehké a podvozkáři se vyznamenali. Je neskutečně lehkonohé a zároveň jisté. Zachovává si i klad obyčejné octavie: schopnost vypořádat se i s hodně rozbitou silnicí. 

Stále má dost trakce a je skvěle ovladatelná. V oblouku se naklání minimálně a prosviští ho jak po kolejích. Kombík subjektivně jezdí líp. Karoserie působí pevnějším dojmem.

Ani RS se sníženým a přitvrzeným podvozkem není prkenné a nevyklepe z posádky duši. A pokud chcete jezdit komfortněji, objednejte RSo na základních sedmnáctipalcových kolech. Je ale pravda, že na těch příplatkových devatenáctkách vypadá skvěle. 

S novým RSem je až nebezpečně jednoduché jet rychle a přitom mít jistotu absolutní kontroly. Pomáhá k tomu propracované ovládání. Řadička chodí v šestistupňové kulise přesně a převodovka je rozumně odstupňovaná. 

Parádní volant padne dobře do ruky a řízení je hodně strmé (2,1 otáčky od dorazu k dorazu, ostatní octavie mají 2,8), rychlé, přesné citlivé. Volant je hezký a kulatý, zní to divně, ale výrobci je dnes stále častěji dole zplošťují. Vypadá to možná efektně a pupkáčům se pak prý lépe nastupuje. Při rychlém řízení to ale je spíš k zlostí.

Octavie je vůbec první škodovka, která dostává řízení s proměnným převodem. S úhlem natočení volantu se mění převod, není tedy konstantní. Znamená to, že kolem středové polohy se kola natáčí výrazněji než při stejném natočení volantu v krajních polohách.

To umocňuje pocit směrové stability při vysokých rychlostech a snižuje ovládací síly třeba při parkování.  Při jízdě pak řidič nemusí téměř vůbec přehmatávat na volantu. 

Celý "hardware" řízení je tedy nový. Kromě hřebene, který má na koncích dál od sebe (řidčeji) poskládané zuby, je nový také silnější elektromotor řízení a software vyhlazující přechody.

K řízení ale putuje jedna výtka: Octavia RS má hodně malý rejd, vytáčet se ve stísněných prostorech je tak trochu složitější. 

Škoda Octavia RS

Elektronika pomáhá

Ve Škodovce si dali záležet na vychování nového RSa. Auto je poddajné, ale ne měkké. V zatáčce se nenakloní a s jistotou ji vykrouží. Hodně pomáhá vymazlený systém XDS plus, který přibrzďuje vnitřní přední kolo v zatáčce, a na vnější kolo se pak přenáší hnací moment. Systém tak simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Auto se do oblouku výrazněji stočí, a potlačí se tak nedotáčivost, která je autům s poháněnou přední nápravou vlastní.  Na výjezdu ze zatáčky pak můžete dříve na plyn. 

Plus v označení systému znamená, že je nově nastavený a zasahuje už při nižším příčném zrychlení než u Fabie RS, která byla vůbec první škodovkou, která XDS dostala. Stojí za povšimnutí, že tento systém žádná jiná octavia než RS nemá. Automobilka to vysvětluje tak, že je určen jen pro "sportování" a obyčejná octavia má být rodinným autem, ne závoďákem.

Octavia RS má nevypínatelný stabilizační systém. Puristé a dravci nad tím budou brblat. Svezení ale ukáže, že elektronický strážce má v RSu hodně uvolněné mravy. Když zmáčknete krátce tlačítko ovládající ESP, vypnete protiprokluzový systém. To pomůže pro vyhrabání se ze závěje nebo efektní výjezdy ze zatáček za doprovodu obrušujících se pneumatik.

Softwaroví kouzelníci ale připravili ještě benevolentnější režim ESP, který pilotovi povolí i hodně rozevlátý jízdní styl. Ten se aktivuje dlouhým stiskem tlačítka. 

Když už musí elektronika zabrat a přibrzdit některé z kol, jde opravdu do tuhého, nebo řídíte opravdu špatně. ESP totiž vyšlechtili v Octavii RS tak, že rozsvícení kontrolky hlásící zásah systému většinou znamená, že je chyba na sedadle řidiče.