Škoda Octavia RS | foto: Škoda

Octavia RS je nečekaný hit. Po vylepšení má LED světla a koně navíc

  • 153
V roce 2000 přijela první novodobá škodovka s označením RS a od té doby se jich prodalo dvě stě tisíc. Z toho polovina ovšem až od roku 2013, kdy dorazila třetí generace Octavie. Stále platí, že nadšenému řidiči nabídne RS ze všech octavií nejvíc.
Reklama

Po základních verzích dostávají faceliftované provedení také další varianty. Octavia RS i outdoorové provedení Scout se už dají objednávat několik měsíců, první sériové kousky vyrobili v uplynulém týdnu.

Základní cena faceliftované Octavie je 407 900 korun. Ceník provedení RS začíná na 696 900 korunách (liftback, benzin, manuál), u Scoutu na 760 tisících (2,0 TDI 110 kW). Za automat je u RS příplatek 50 tisíc a za kombi 35 tisíc korun. Scout je kombík vždycky a jednotlivé motorizace jsou pevně svázané s převodovkami (1,8 TSI a silnější 2,0 TDI má vždy automat).

Nečekaný úspěch

Před uvedením třetí generace RS v roce 2013 se na celosvětových prodejích Octavie toto provedení podílelo sedmi procenty. V Česku se v prvních dvou generacích prodalo tři a půl tisíce RS. Dnes je to úplně jinak, od roku 2013 jich z Mladé Boleslavi dodali českým zákazníkům skoro devět a půl tisíce. V Německu tvoří prodeje RS 25 procent prodejů Octavie. „Každá třetí octavia prodaná v Německu je ve verzi Scout, nebo RS,“ uvádí pro iDNES.cz Zbyněk Straškraba ze Škody Auto.

Škoda Octavia Scout
Škoda Octavia RS

Ve Švýcarsku je 24 procent prodaných octavií ve verzi RS, v Británii je to 20 procent a v Česku 10 procent (více se prodá kombíků). V Česku se prodá více octavií v provedení RS než dalších derivátů, jako jsou verze Laurin & Klement nebo G-TEC (spořivá verze na zemní plyn CNG).

Na pohled se nové RS a Scout poznají podle přepracované přídě se dvěma páry světel, ta vnitřní opticky propojují zvětšenou masku chladiče. Přední světla dostala Full-LED technologii, pro RS a Scout je to standardní výbava. Na rozšířenou masku a přepracovaný nárazník se světly navazuje jinak profilovaná kapota, modifikované jsou mlhovky. Lehké změny se dotkly také zádi. Asi nejvýraznější je přepracovaná grafika koncových světel.

Reklama

S faceliftem dostala Octavia nový pokročilý infotainment, který poskytne rozsáhlé telematické a asistenční služby a připojení na internet. Obří dotykový displej s lesklým povrchem uprostřed přístrojovky, který představil před nedávnem Kodiaq, vypadá skvěle, pracuje rychle a ovládání je intuitivní. ale někomu nemusí vyhovovat plně dotykové ovládání. Základní funkce rádia budete raději ovládat mechanickými přepínači z volantu.

Škoda Octavia Scout

Další šikovnou novinkou je hlídač mrtvého úhlu. Dioda ve zpětných zrcátkách blikne, když se chcete cpát na někoho, kdo se vám schoval mezi jejich zorné úhly. Kvůli tomuto systému dostala Octavia pod zadní nárazník radary, které mrtvý úhel hlídají, a využívá je také pomocník upozorňující řidiče na projíždějící auta při couvání z parkovacího místa. Výbavu Scoutu obohatil vyhřívaný volant a sedadla se speciální potahovou látkou, která zvyšuje prodyšnost.

Potěší také mechanická ruční brzda. Konkurenti se jí vzdávají a volí dražší a k závadám náchylnější elektronickou. Škodováci si ji pro Octavii uhájili.

Posílený benziňák

Verze RS má oproti standardnímu provedení o 15 mm snížený podvozek, který dostal také jiné pružiny tlumiče a stabilizátory.

Sériově se na vůz montují 17palcová kola, volitelně jsou v nabídce až 19palcové ráfky. S faceliftem dostaly octavie také modifikovanou zadní nápravu s rozchodem kol zvětšeným o 30 milimetrů. Tato úprava má hlavně estetický důvod, původní provedení mělo na pohled zadní kola moc zapuštěná, což vyniklo hlavně na užších pneumatikách.

Liftback i kombík v benzinovém provedení RS s faceliftem posílil: přeplňovaný benzinový motor 2,0 TSI má nově nejvyšší výkon 169 kW (230 k) a maximální točivý moment 350 Nm v rozsahu od 1 500 do 4 600 otáček za minutu. Výkon zážehového motoru tedy vzrostl o 7 kW (10 k), čímž vyrovnal dosavadní provedení RS230. S pohonem předních kol z 0 na 100 km/h sprintuje benzinové RSo za 6,7 s. Nejvyšší rychlost vozu činí 250 km/h. Základní provedení má manuální šestistupňovou převodovkou, za příplatek šestistupňový automat DSG se dvěma mokrými spojkami.

Škoda Octavia Scout
Škoda Octavia RS

Benzinový turbomotor má hodně plochou charakteristiku, takže se výkonové špičky nedočkáte. A pokud objednáte verzi s automatem, je to ještě výraznější. Prostě vás zahrne silou až k hranici sedmi tisíc otáček. Benziňák si k tomu při řazení ve sportovním režimu automatické převodovky chuligánsky prská do výfuku.

Na českém trhu je žádanější provedení RS 2,0 TDI s turbodieselem o výkonu 135 kW (184 k) a maximálním točivém momentu 380 Nm od 1 750 otáček, které akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,9 s a dosahuje maximální rychlosti 232 km/h.

Stejný motor je vrcholovou nabídkou také pro Scouta. Dalšími motory pro zálesáckou verzi jsou 2,0 TDI s výkonem 110 kW a benzinový čtyřválec 1,8 TSI se 132 kilowatty.

Pocitově je turbodiesel v RS velmi rychlý, ale čísla mluví jednoznačně pro benzin. Ovšem pozná se to výrazněji až v rychlostech, které jsou povoleny jen na německých dálnicích.

Turbodieselové provedení je u RS k dispozici s pohonem předních kol (manuální převodovka nebo šestistupňová DSG) nebo s pohonem 4×4 a šestistupňovou převodovkou DSG.

Elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex připojující pohon zadních kol má také provedení Scout, v tomto případě ve všech provedeních. Zajímavé je srovnání s verzí RS se stejným pohonem (184 koní, 4x4, DSG): RS ve verzi 4x4 má o dost vyšší maximální rychlost než Scout (232 versus 219 km/h), zrychlení je ovšem plně srovnatelné (RS 7,7 sekundy, Scout 7,8 sekundy).

Scout má oproti standardnímu kombíku o tři centimetry zvýšený podvozek a další doplňky, díky kterým se může odvážit mimo silnici. Součástí sériové výbavy je také paket pro špatné cesty s plastovým zakrytováním částí podlahy včetně brzdového a palivového vedení pod vozem. Standardní výbavou je rovněž elektronická uzávěrka diferenciálu, ta se hodí pro jízdy v hrbolatém terénu, kde se s velkými bočními náklony dostávají jednotlivá kola do vzduchu.

Pro sjíždění svahů na nezpevněném povrchu má Scout funkci, která bez zásahu řidiče udržuje konstantní rychlost a s pomocí samočinných zásahů brzdového systému pomáhá bezpečnému sjíždění svahů. Opravdu stačí aktivovat off-road režim v nastavení jízdních módů a sundat nohu z brzdy. Oproti obyčejnému provedení má Scout větší nájezdové úhly – 16,6 stupně vzadu a 14,5 stupně vepředu.

Škoda Octavia Scout

RS oproti tomu u verzí s automatem kontruje funkcí launch control - levačkou sešlápnete brzdu, pravou nohou plyn až na podlahu, až se otáčky ustálí na hranici 2 500, uvolníte brzdu a auto maximálně efektivně co nejrychleji vyrazí.

Kombík 4x4 je nečekaný talent

Octavia je sice velké auto, ale podvozkáři se vyznamenali. Verze RS je lehkonohá a zároveň jistá. Zachovává si i klad obyčejné Octavie: schopnost vypořádat se i s hodně rozbitou silnicí. Stále má dost trakce a je skvěle ovladatelná.

S RS umí být neskutečně rychlý i amatér. Nejrychlejší octavia totiž umí být opravdu řízná. Zatáčkami se protahuje s vervou a jistotou.

V přímém srovnání benzinového a naftového RS na krátkém uzavřeném okruhu se ukázaly rozdíly jednotlivých verzí. Nejrychlejší je samozřejmě benzinová, v šikanách i táhlých obloucích s ní dokáže nafťák držet krok. Chce to ovšem trochu neomalené způsoby, těžší naftový motor více zatěžuje přední nápravu a auto má větší sklony k nedotáčivosti. Na delší rovince už benziňák verzi s TDI pod kapotou ujíždí.

Jako nečekaný talent se ukázal kombík vylepšený o pohon všech kol, který ovšem může být u RS spárovaný jen s dieselovým motorem. Hmotnější záď kombíku umí řidiči trochu pomoci do oblouku a pohon zadních kol pomůže na výjezdu ze zatáčky, kde předokolka začíná hrabat předními. Auto tak celkově působí vyváženějším dojmem.

Škoda Octavia RS

RS dostává řízení s proměnným převodem. S úhlem natočení volantu se mění převod, není tedy konstantní. Znamená to, že kolem středové polohy se kola natáčejí výrazněji než při stejném natočení volantu v krajních polohách. To umocňuje pocit směrové stability při vysokých rychlostech a snižuje ovládací síly třeba při parkování. Při jízdě pak řidič na volantu nemusí téměř vůbec přehmatávat.

Fotogalerie

Hodně pomáhá vymazlený systém XDS plus, který přibrzďuje vnitřní kola v zatáčce, a na vnější kolo se pak přenáší hnací moment. Systém tak simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Auto se do oblouku výrazněji stočí, a potlačí se tak nedotáčivost, která je autům s poháněnou přední nápravou vlastní. Na výjezdu ze zatáčky pak můžete dříve na plyn.

Octavia RS má nevypínatelný stabilizační systém. Puristé a dravci nad tím budou brblat, ale svezení ukáže, že elektronický strážce má v RS hodně uvolněné mravy. Když zmáčknete krátce tlačítko ovládající ESP, vypnete protiprokluzový systém. To pomůže pro vyhrabání se ze závěje nebo efektní výjezdy ze zatáček za doprovodu obrušujících se pneumatik. Dlouhým stiskem tlačítka aktivujete benevolentnější režim ESP, který pilotovi povolí rozevlátější jízdní styl.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

153 příspěvků v diskusi