Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia s dieselem: solidní hotovka

  12:13aktualizováno  18. listopadu 16:32
Dobrý motorest poznám až u stolu, říká špičkový kuchař Jiří Král, který je jedním z nejuznávanějších současných českých odborníků v gastronomii. V roli kapitána národního týmu kuchařů a cukrářů České republiky procestoval kus světa. Nemalou část z toho v autě.

Jak volí správný motorest k občerstvení šéfkuchař Francouzské a Plzeňské restaurace v pražském Obecním domě, když vyrazí autem třeba s rodinou na výlet?

"Čas od času zastavím i u restaurace, kterou neznám, která mi je zvenčí něčím sympatická. Ale často šlápnu vedle. Když mi pak přinesou něco na talíři, proklínám se, že jsem nejel do té své vyzkoušené," říká Jiří Král, člen rytířského řádu francouzské gastronomie.

"Ale pravda je i to, že čas od času narazím na prima podnik, kde vaří bezvadně. Ovšem je to dost risk..." 

Můžete jako odborník dát čtenářům-motoristům univerzální radu, jak poznat už zvenku dobrý motorest?
Na devadesát procent to poznám až u stolu: když vidím upatlaný ubrus, nakouřeno a číšník má seprané džíny a pomalované tričko, věstí to, že v tomto podniku nebudou moc odborníci přes gastronomii. Ale mohou čepovat dobré pivo... 

Dobrá, řekněme, že ubrus je čistý, je vyvětráno a číšník má košili... Jak si mám vybrat z jídelníčku?
Jídelní lístek je moc důležitý signál, co mi asi uvaří. Když je mnohastránkový s desítkami jídel, nemůže to za moc stát. 

Nerozumím, to se přece naopak každému líbí...
No právě, v tom je omyl. Vysvětlím to: moderní gastronomie závisí na kvalitních výchozích surovinách. Jen tehdy může být na talíři dobrý výsledek, když na počátku jsou kvalitní suroviny. To máte jako třeba u odívání - z hadru parádní šaty neušijete. A z rezavého plechu kvalitní auto také neuděláte. Když tedy vidím na jídelníčku dvacet předkrmů a sto jídel, tak to nebude nic dobrého, protože ani velká restaurace nemůže mít vše čerstvé. Jinak řečeno, čím skromnější nabídka, tím větší šance, že bude z čerstvých surovin. 

V poslední době se mluvilo o úrovni asijských restaurací. Hodně jste najezdil po světě, jaké s nimi máte zkušenosti?
Čím dál na východ, tím horší to je přece jen s hygienou. Lidé, kteří sem s jihovýchodní kuchyní přicházejí, si přivážejí i své zvyky a na poměrně přísné české normy zase tak moc nedají. 

Kde se vám řídilo dobře?
Určitě v Rakousku. Bezvadné silnice, slušní řidiči. Jen nesmíte mít v autě choulostivý cukrářský materiál, se kterým jedete na naši soutěž. To se vám pak zatáčky v Alpách nelíbí. Ale i přesto právě alpskou oblast projíždím rád. Je to pro mě vyspělejší část Evropy. Špatné na svezení nejsou ani severské země, kde platí totéž - a o řidičích zvlášť. Jen si člověk hůř zvyká na ty strašné vzdálenosti, dlouhé úseky silnic. 

A co třeba taková Francie? Tamní řidiči nejsou tak vynášeni do nebes jako kuchařské umění Francouzů...
Ale kupodivu rád jezdím i ve Francii. Pravda, zpočátku, než si člověk zvykne na ten šrumec v šesti pruzích, je z toho trochu vyjukaný, ale jak se zorientujete, pak už to jde. 

Ve Francii se nebojíte zastavit u restaurace?
Ne, tam vím, že prakticky v každé restauraci, kde zastavím, si můžu vybrat z dobrého francouzského jídelníčku. A co je zvlášť milé, že i kdyby mě tam přivezli poslepu, poznám, ve kterém jsem regionu, protože mi nabídnou místní speciality. Oni jsou totiž na svou kuchyni hrdí. Jak já bych si rád pochutnal, když jedu po Moravě nebo v jižních Čechách, na místní specialitě! Jak se říká na dobré "hotovce". Ale tady mi všude nabídnou nejspíš tak steak a hranolky. 

A co čeští řidiči: jsou lepší než kuchaři?
Když se vracím z ciziny, mám pocit, jako by se tu mnozí řidiči živili syrovým masem. To třeba v Jakartě, kde žije a jezdí po ulicích čtrnáct milionů lidí, se mi zdálo, že si vyjdou řidiči víc vstříc než v Praze. Tolerance je u nás cizí slovo. 

Jezdíte octavií s dieselmotorem; z pohledu vaší profese je to pochoutka?
Když ji přirovnám ke gastronomii, je to právě taková velmi dobře udělaná "hotovka". Žádný experiment, solidní jistota. 

Kdybyste si mohl vybrat automobilovou značku, kterou považujete za lahůdku?
Subaru, takové bezpečné auto pro rodinu. A v případě svižného svezení sám někde po okresce i docela pikantní zážitek.

ŠÉFKUCHAŘ Jiří Král dokáže najít souvislosti mezi kuchařským uměním a řízením auta

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.