Škoda Octavia: velký kufr vylepšil malý jeřáb

Chvála ručního ovládání z plzeňské firmy Meta a kritika horšího nastupování přes mohutný práh a současně malého prostoru na zadních sedadlech -
tak zní závěry testu, ve kterém upravenou Škodu Octavia 1.8 20V prověřil tělesně handicapovaný řidič.
Mladoboleslavská Škoda Auto vyrobila pro ministry octavie s prodlouženým rozvorem, aby měli více pohodlí na zadních sedadlech. Stejná úprava by pomohla v cestování i tělesně postiženým lidem. U Škody Octavia je výborný velký kufr. Ten byl navíc u testovaného vozu vybaven malým jeřábem, který během testu zvedl do prostoru pro zavazadla leccos: vozík, pytle cementu, kočárek i basu piva. Pomůcka stojí necelých deset tisíc korun, které formou příspěvku hradí stát. Snad jedinou nevýhodou kufru octavie je jeho těžké víko. U testovaného vozu, který měl za sebou 80 tisíc kilometrů, ztěžovaly zavírání pátých dveří také unavené plynové vzpěry. Poutko sloužící k zavírání kufru si každý vozíčkář musí upravit podle svých potřeb. Za volantem se cítí imobilní řidič dobře i díky pohodlným sedačkám s dobrým bočním vedením, jež je pro postiženého důležitější než u zdravých lidí. Horší momenty přináší nastupování a vystupování z octavie. Přes rozměrný práh je cesta pro více postiženého člověka hodně namáhavá. Naopak mnoho vozíčkářů - majitelů octavií si chválí pevné aretační body zadních dveří, které ulehčují manipulaci s vozíkem při nakládání i vykládání. Dobrý dojem zanechalo ruční ovládání s elektronickou spojkou a plynem. Jediným nedostatkem je prodleva plynu, která se u ručního ovládání zdá ještě delší než u běžného akcelerátoru v pedálu. Handicap se citelně projevuje především při parkování nebo jízdě v koloně. Při státním příspěvku a odečtení daně lze nejlevnější Škodu Octavia 1.4 pořídit za 186 tisíc korun. Kdo chce verzi kombi a k tomu úsporný naftový motor 1.9 SDI, ten zaplatí 246 tisíc korun, slabší ze dvou turbodieselů 1.9 TDI přijde na 299 tisíc korun.