Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dobrá alternativa za TDI. Octavia na zemní plyn

aktualizováno 
Tohle je opravdu „eko“ auto! Kromě ekonomiky vyznává též ekologii: spalování zemního plynu je výrazně čistší než využívání ostatních fosilních paliv. Škodu Octavii s novou tváří a o pár milimetrů více rozkročenými zadními koly jsme ozkoušeli ve verzi na zemní plyn označenou G-TEC.

Škoda Octavia Combi G-TEC | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Naživo jsme si užili nové čelní masky, která budila pozornost, kdekoli jsme zastavili. A popravdě – čtyřoká příď dává autu osobitost a dráždivost; původní jednolitá světla teď přijdou někomu možná trochu fádní. Úprav se dočkalo i pracoviště řidiče a ne každý byl nadšený: tachometr je teď hůř čitelný a velký displej infotainmentu má „patlací“ okraje, ovládá se na něm i hlasitost, o kulaté tlačítko jsme přišli... Aspoň že klimatizace zůstala u klasického mechanického ovládání. Další postřehy o faceliftované octavii čtěte ZDE.

Škoda Octavia Combi G-TEC v číslech

  • objem motoru: 1 395 ccm, 81 kW, 200 Nm
  • dávaná spotřeba: 3,5 kg/100 km
  • spotřeba v testu: 4,5 kg/100 km
  • zrychlení 0–100 km/h: 11 s
  • max. rychlost: 193 km/h
  • základní cena verze G-TEC s karoserií liftback: 460 900 Kč (příplatek za kombi: 35 tisíc)

Jízdní vlastnosti plynového kombíku jsou naprosto srovnatelné s benzinovým, v zatáčkách a hlavně na nerovnostech dokonce ještě lepší díky zadní víceprvkové nápravě, která je jinak vyhrazena nejvýkonnějším octaviím.

Jen svezení není tak dynamické – „plyňák“ je těžší a motor má oproti čistě benzinovému čtyřválci 1.4 TSI (110 kW) o 29 kW méně. Auto nám ovšem nijak líné nepřišlo – ani na dálnici v obsazení čtyřmi dospělými, miminem a kočárkem jsme neměli pocit, že nás veze louda. Přepínání CNG–benzin je zcela automatické, řidič do něj zasáhnout nemůže. Plynové bomby v kufru uberou jen 130 litrů, jsou schované pod podlahou. Dvě nádrže na CNG pojmou 97 litrů, to je 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž má objem 50 litrů.

Fotogalerie

A spotřeba? Při dálkové jízdě se dostanete i pod 4 kg/100 km, dlouhodobý průměr jsme měli 4,5 kg, pět kilo pak při městském poskakování. Kilogram plynu stojí v Praze zhruba 26 korun, mimo ni 25; ujetý kilometr tedy vyjde asi na 1,20 koruny. U benzinové 1.4 TSI s reálnou spotřebou kolem sedmi litrů jsou to při průměrné ceně 30,50 Kč/litr 2,20 koruny; u 1.6 TDI 1,60 koruny. To už takový rozdíl není – ale vzhledem k tomu, že diesely brzy v malých osobních autech úplně skončí, není plynová alternativa vůbec špatná...

Citigo G-TEC

Nejmenší škodovka také umí jezdit na plyn

Test Škody Citigo v provedení G-TEC, které umí jezdit na zemní plyn ČTĚTE ZDE

Škoda Citigo

Navíc patří plynová verze v porovnání s turbodiesely k těm mnohem lépe odladěným. Auto je lépe vyvážené a na nerovnostech je klidnější. Ve srovnání s přímým dieselovým konkurentem v ceníku octavie je navíc lacinější.

A vyplatí se plynové auto z pohledu pořizovací ceny? Oproti běžné kombíkové Octavii 1.4 TSI je rozdíl 21 tisíc korun; plyňák stojí nejméně 496 tisíc (u liftbacku je rozdíl jen 16 tisíc). To znamená, že investice se vrátí po ujetí 21, respektive 16 tisíc kilometrů. Tedy ani ne po jednom roce provozu. Diesel pak vyjde téměř nastejno – záleží tedy jen na sympatiích.

Autor:




Nejčtenější

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.