Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škody do opravdového terénu mívaly smůlu, dnes jsou oporou značky SUV

aktualizováno 
Dnes je módní pořídit si SUV s pohonem 4x4 a pak s ním jezdit hlavně po silnici. Před pár desítkami let ale v českých zemích vznikaly modely určené do opravdu těžkého terénu. Nejstaršímu prototypu se značkou Škoda je už víc než 80 let. Sériové výroby se nadějné stroje bohužel nedočkaly.

Škoda 903. Přestavěný hasičský vůz ze Střílek na Kroměřížsku | foto: Archiv Škoda Auto

Škoda 903

Už v 30. letech minulého století pod značkou s okřídleným šípem vzniklo několik prototypů třínápravových autobusů s pohonem dvou zadních náprav. Stejný koncept měl i prototyp vojenského vozu typu 903 pro generální štáb české armády, jehož čtyři desítky kusů byly během 2. světové války vyrobeny pro wehrmacht. Nejvyšší rychlost byla až 100 km/h, auto zvládlo stoupání 45 % a průměrná spotřeba dosahovala 25 l benzinu na 100 km. Automobilka testovala pohon všech kol i pro model Superb 3000 – Kraftfahrzeug 15 pro vojáky SS.

Škoda 903

Škoda 903

Internetové zdroje většinou uvádějí, že se do dnešní doby zachovaly pouze dva kusy Škody 903, ale není to pravda. Vypátrali jsme ještě třetí exemplář, a to v obci Střílky na Kroměřížsku. Auto přestavěné po válce pro potřeby hasičů je dodnes v originálním stavu a pojízdné. Do obce se dostalo v roce 1947 z Fondu národní obnovy, který po válce spravoval zkonfiskovaný majetek.

Fotogalerie

Bylo přestavěno na hasičský vůz, což kromě změny barvy z černé na červenou znamenalo především namontování čerpadla s výkonem až 1600 litrů vody za minutu (na svou dobu jedno z nejvýkonnějších čerpadel) a prodloužení karoserie o ukládací prostor pro hasičské vybavení. Osm míst pro sezení zůstalo zachováno, ale zůstala jen dvojice předních dveří místo původních dvou párů. Hasička byla slavnostně uvedena do provozu 5. června 1949. Hasičům sloužila až do roku 1963, kdy byla vyřazena z provozu a rekonstrukce se dočkala až po roce 2007.

RSO

Válečným unikátem byl v letech 1942-44 model zvaný RSO (Radschlepper Ost). Těžký tahač, určený pro zdolávání obtížného terénu v Rusku. Sedmitunový kolos s ocelovými koly sice dokázal utáhnout až čtyři běžné nákladní vozy a dobře odolával střelbě z ručních zbraní, ale zahrabával se přitom hluboko do bahna. Do Ruska se nejspíš nikdy nedostal, ale existují svědectví o jeho účasti během ofenzivy v Ardenách.

Tatra 805

Tatra 805

Těžký tahač RSO byl určen pro zdolávání obtížného terénu v Rusku.

RSO. Těžký tahač určen pro zdolávání obtížného terénu v Rusku

Tatra 805

Po válce v AZNP Mladá Boleslav opakovaně koketovali s myšlenkou vozu pro armádu. Například v letech 1952-55 se v Boleslavi vyrobilo téměř 6500 kusů nákladního vozu Tatra 805, pak se jeho výroba přestěhovala do závodů V.I. Lenina v Plzni.

Škoda 972

Zajímavý prototyp obojživelného vozu s označením 972 byl v letech 1951-52 vyroben pouze v pěti exemplářích. Lodní šroub mu umožňoval vyvinout rychlost kolem 10 km/h, čtyřkolka po silnici jela až 85 km/h.

Škoda 973

V roce 1952 vznikl ještě prototyp 973 s vypínatelným pohonem předních kol, který zvládl stoupání až 58 % nebo 60centimetrový brod. Na zkušebním testování Varšavské smlouvy u Drážďan porazilo české vozidlo všechny konkurenty, z politických důvodů se ale prototyp do výroby nedostal a vojáci socialistických armád usedli do GAZu 69.

Škoda 973. Tento prototyp měl vypínatelný pohon předních kol

Škoda 973. Tento prototyp měl vypínatelný pohon předních kol

Škoda 972. Obojživelný vůz byl vyroben v pěti exemplářích

Škoda 972. Obojživelný vůz byl vyroben v pěti exemplářích

Agromobil

Ve filmu Kdyby tisíc klarinetů „hraje“ další vojenský čtyřkolový prototyp, a to 998, zvaný Agromobil. Měl mít pouze dvoumístnou kabinu nad přední nápravou a otevřenou ložnou plochu. Vyrábět se měl v ČZ Strakonice. V závodě Škoda ve Vrchlabí se ale už to dobou vyvíjel podobný vůz, který by doplnil řadu užitkových modelů 1201 a 1202. Vůz s interním typovým číslem 997 se nakonec začal vyrábět – ano, šlo o legendární Škodu 1203. I u ní se v roce 1970 uvažovalo o verzi 4x4 pod interním označením Typ 779, bohužel na ni opět nedošlo.

Trekka

První a jediné novozélandské auto byla před 50 lety terénní škodovka čtěte  ZDE

Trekka, novozélandský automobil na podvozku Škody Octavia
Škoda Trekka

Agromobilu vzniklo jen několik prototypů - jejich přesný počet není znám, ale nejspíš jich bylo 13 - a do dnešního dne se dochovaly minimálně dva. Jeden je ve Škoda Muzeu, druhý vlastní vojenské muzeum v Lešanech. Do jeho sbírek se dostal v červenci roku 2011. Má výrobní číslo P-998- 01-62 a v listopadu 1963 byl přes Mototechnu v Českých Budějovicích zakoupen firmou ČZM Strakonice. Zde ho dvacet let používaly Lidové milice. Po vyřazení z provozu roku 1980 ho zakoupil soukromý majitel, který ho precizně renovoval a v roce 2011 prodal Vojenskému historickému ústavu.

Škoda 998 zvaná Agromobil

Škoda 998 zvaná Agromobil

SUV ofenzíva

Dnes tvoří auta, která jsou prapotomky původních teréňáků jeden z pilířů značky. 

Škoda si prošlapala cestu velmi úspěšným modelem Yeti, aktuální novinkou je jeho nástupce jménem Karoq. Česká značka má kromě toho v nabídce ještě větší SUV jménem Kodiaq. 

„SUV ofenziva je výhybka vedoucí značku do budoucnosti,“ řekl loni v únoru předseda představenstva Škody Bernhard Maier. Je pilířem nové strategie značky Škoda do roku 2025, kterou musel vytvořit po zemětřesení v celém koncernu Volkswagen zapřičiněném aférou Dieselgate.

Škoda Yeti Monte Carlo

Škoda Yeti Monte Carlo

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq

Třetí do outdoorové party škody bude malý crossover, který se do nabídky zařadí vedle Fabie; ten už ale nebude mít pohon všech kol, tak to u moderních aut tohoto střihu často bývá. Pohon 4x4 realizovaný mezinápravovou spojkou ale kromě SUV mají z nabídky Škody také klasicky střižené modely Superb a Octavia. 

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Najdete na iDNES.cz