Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda podle EU u svých aut nesnižuje dostatečně emise

aktualizováno 
Automobilka Škoda nesnižuje spotřebu svých vozů dostatečně rychle, aby snížila emise kysličníku uhličitého do roku 2008 na úroveň, jakou požaduje Evropská unie.

Jsou auta, u kterých je lepší úroveň emisí nevědět... | foto: Dan Přibáň

Vyplývá to ze zprávy bruselské ekologické organizace Transport and Environment, podle níž jsou však největšími hříšníky Nissan, Suzuki, Mazda a Audi. Nejlépe si naopak vedou Fiat, Citroën a Renault.

Zpráva hodnotí vozy 20 nejprodávanějších značek v Evropě. Porovnává jejich průměrné emise CO2 v roce 1997 a potom v roce 2005. V roce 1998 se totiž velcí výrobci automobilů dobrovolně zavázali, že sníží do roku 2008 emise CO2 u nových aut na 140 gramů na ujetý kilometr.

Evropská komise původně požadovala omezení emisí tohoto plynu přispívajícího ke globálnímu oteplování na 120 gramů na kilometr. Pohrozila také, že tento cíl bude povinný, pokud automobilky nedodrží slovo.

Transport and Environment vypočítávala, do jaké míry automobilky snížily do loňska spotřebu a tedy i emise CO2, aby dosáhly do roku 2008 vytyčeného cíle. Škoda snížila emise ze 165 gramů CO2 na kilometr na 152 gramů, což je 71 procent nezbytného pokroku na cestě ke 140 gramům. To ji řadí na deváté místo.

Nejhůře dopadly Nissan (20 procent), Suzuki (22), Mazda (27), Audi (35) a Volvo (39 procent). Premianty jsou Fiat (140 procent), Citroën (115), Renault (100), Ford (94 procent) a Peugeot (94). Fiat se již dostal na úroveň 139 gramů.

Podle zprávy by při nynějším tempu dosáhly zadaného cíle jen první tři značky a Ford s Peugeotem jej mají nadosah. Stejně tak studie upozorňuje, že tyto značky měly dobrou bilanci v tomto směru již v roce 1997.

Škoda je nicméně v absolutních číslech na sedmém místě s emisemi CO2 těsně za Renaultem, Fordem a Peugeotem. Zpráva hodnotila značky s prodejem nad 150.000 kusů v Evropě. Ty tvoří 90 procent všech prodaných vozů.

Tabulka: Emise CO2 - průměr pro celou modelovou řadu

Umístěni

značka

1997 (průměrná úroveň emisí)

2005 (průměrná úroveň emisí)

plánované snížení

procentní přiblížení k plánované hodnotě

1.

Fiat

169

139

-21

140%

2.

Citroën

172

144

-24

115%

3.

Renault

173

149

-25

100%

4.

Ford

180

151

-30

95%

5.

PEugeot

177

151

-28

94%

6.

Opel

180

156

-30

81%

7.

Toyota

189

163

-35

76%

8.

Kia

202

170

-44

72%

9.

Škoda

165

152

-19

71%

10.

Seat

158

150

-13

63%

11.

Honda

184

166

-31

60%

12.

Mercedes

223

185

-64

59%

13.

Hyundai

198

170

-34

57%

14.

Volkswagen

170

159

-22

48%

15.

BMW

216

192

-58

40%

16.

Volvo

219

195

-61

39%

17.

Audi

190

177

-38

35%

18.

Mazda

186

177

-32

27%

19.

Suzuki

169

165

-20

22%

20

Nissan

177

172

-26

20%

Zdroj: quattroruote.it

V předposledním sloupci jsou hodnoty, o které výrobce plánoval snížit hladinu emisí; míra dosažení vytyčeného cíle v procentech..

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.