Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: nejkrásnější škodovka poprvé v Paříži před 80 lety

aktualizováno 
Zatímco právě teď si v Paříži užívá svoji premiéru vůbec první SUV mladoboleslavské značky, před osmdesáti lety měl na stejném autosalonu premiéru jeden z nejvýraznějších vozů z československé automobilové historie. Škoda Popular Sport Monte Carlo se návštěvníkům představila přesně 1. října 1936.

Škoda Popular Sport Monte Carlo si letos v Paříži připomíná 80. výročí od své mezinárodní výstavní premiéry. | foto: Škoda Auto

Začátek roku 1936 probíhal ve znamení velkého sportovního úspěchu značky Škoda na Monte Carlu. Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman za volantem škodovky získali druhé místo v kategorii do 1 500 ccm a v celkovém pořadí uzavírali druhou desítku (více o závodu Rallye Monte Carlo v roce 1936 si můžete přečíst zde).

Vynikající úspěch na mezinárodním poli se automobilka rozhodla přenést co nejblíže ke svým zákazníkům, a tak vznikla limitovaná série sportovně laděných vozů s výrazně tvarovanými karoseriemi.

Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda Popular Sport Monte Carlo

Podobně jako soutěžní speciál měly i vozy pro zákazníky výkonnější čtyřválcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid. Třístupňová převodovka pak byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle), vůz dostal také účinné kapalinové brzdy.

Maximální rychlost upraveného popularu se pohybovala až kolem 120 km/h. V roce 1936 činila základní cena této verze 28 500 korun, zatímco standardní roadster Popular 1,0 l/16 kW tehdy začínal na 18 700 Kč.

„Tyto výjimečné automobily zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

První dva vozy Sport Monte Carlo z limitované edice vznikly v průběhu července 1936, poslední exemplář (kupé s tmavošedým metalickým lakem) byl expedován 13. ledna 1939.

Fotogalerie

Z celkem 70 vyrobených kusů připadalo 24 na roadstery v lehčím provedení s jednodušší výbavou, dále vzniklo 17 komfortnějších roadsterů s dvojicí stahovacích bočních oken místo nasazovacích, dva prostornější kabriolety, 23 kupé, dva podvozky určené k individuálnímu karosování a konečně dva podvozky nebo jen motory.

Popular Monte Carlo se také exportoval, celkem bylo vyvezeno 15 kusů, z toho sedm do Polska. Zvláště luxusně vybavené byly dva roadstery, které československá vláda v roce 1938 věnovala hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi.

Dvoumístné kupé Sport Monte Carlo o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 Kč. Od října 1937 byl nabízen i faceliftovaný model s předními světlomety částečně zapuštěnými do blatníků, upraveným zavěšením i odpružením kol a prodlouženým rozvorem náprav. K prominentním zákazníkům patřil například populární herec pražského Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.

Přibližně tucet dochovaných automobilů této série patří k velmi vyhledávaným historickým vozům. Již od roku 1968 je součástí sbírek škodováckého muzea černé kupé (1937), které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním.

Další vůz z této limitované série právě prochází pečlivou renovací v dílnách mladoboleslavského muzea.

hlavicka
Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.