Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: nejkrásnější škodovka poprvé v Paříži před 80 lety

aktualizováno 
Zatímco právě teď si v Paříži užívá svoji premiéru vůbec první SUV mladoboleslavské značky, před osmdesáti lety měl na stejném autosalonu premiéru jeden z nejvýraznějších vozů z československé automobilové historie. Škoda Popular Sport Monte Carlo se návštěvníkům představila přesně 1. října 1936.

Škoda Popular Sport Monte Carlo si letos v Paříži připomíná 80. výročí od své mezinárodní výstavní premiéry. | foto: Škoda Auto

Začátek roku 1936 probíhal ve znamení velkého sportovního úspěchu značky Škoda na Monte Carlu. Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman za volantem škodovky získali druhé místo v kategorii do 1 500 ccm a v celkovém pořadí uzavírali druhou desítku (více o závodu Rallye Monte Carlo v roce 1936 si můžete přečíst zde).

Vynikající úspěch na mezinárodním poli se automobilka rozhodla přenést co nejblíže ke svým zákazníkům, a tak vznikla limitovaná série sportovně laděných vozů s výrazně tvarovanými karoseriemi.

Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda Popular Sport Monte Carlo

Podobně jako soutěžní speciál měly i vozy pro zákazníky výkonnější čtyřválcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid. Třístupňová převodovka pak byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle), vůz dostal také účinné kapalinové brzdy.

Maximální rychlost upraveného popularu se pohybovala až kolem 120 km/h. V roce 1936 činila základní cena této verze 28 500 korun, zatímco standardní roadster Popular 1,0 l/16 kW tehdy začínal na 18 700 Kč.

„Tyto výjimečné automobily zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

První dva vozy Sport Monte Carlo z limitované edice vznikly v průběhu července 1936, poslední exemplář (kupé s tmavošedým metalickým lakem) byl expedován 13. ledna 1939.

Fotogalerie

Z celkem 70 vyrobených kusů připadalo 24 na roadstery v lehčím provedení s jednodušší výbavou, dále vzniklo 17 komfortnějších roadsterů s dvojicí stahovacích bočních oken místo nasazovacích, dva prostornější kabriolety, 23 kupé, dva podvozky určené k individuálnímu karosování a konečně dva podvozky nebo jen motory.

Popular Monte Carlo se také exportoval, celkem bylo vyvezeno 15 kusů, z toho sedm do Polska. Zvláště luxusně vybavené byly dva roadstery, které československá vláda v roce 1938 věnovala hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi.

Dvoumístné kupé Sport Monte Carlo o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 Kč. Od října 1937 byl nabízen i faceliftovaný model s předními světlomety částečně zapuštěnými do blatníků, upraveným zavěšením i odpružením kol a prodlouženým rozvorem náprav. K prominentním zákazníkům patřil například populární herec pražského Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.

Přibližně tucet dochovaných automobilů této série patří k velmi vyhledávaným historickým vozům. Již od roku 1968 je součástí sbírek škodováckého muzea černé kupé (1937), které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním.

Další vůz z této limitované série právě prochází pečlivou renovací v dílnách mladoboleslavského muzea.

hlavicka
Autor:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

S emisemi švindlovaly i diesely Mercedesu, tvrdí Američané

Mercedes-Benz třídy R

Naftové automobily z německého koncernu Daimler byly vybaveny několika softwarovými funkcemi, které byly zřejmě...

VIDEO: Tesla ještě bloumá vesmírem, Škodu už Mars přivítal

Škoda - Mise na Mars

Celý svět aktuálně sleduje putování elektrického sporťáku Tesly vesmírem na palubě rakety Falcon Heavy. Francouzské...

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

Škoda 720

Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru...

Najdete na iDNES.cz