Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda pokořila Monte Carlo poprvé před 80 lety s parádním popularem

aktualizováno 
Není slavnější evropské rally, než té, která se jede v lednu v Monte Carlu. Právě před osmdesáti lety se závodu poprvé zúčastnila škodovka. Popular se Zdeňkem Pohlem a Jaroslavem Hausmanem dojel na fantastickém druhém místě ve své třídě. Roadster zdolal 3 852 kilometrů z Atén do Monaka za čtyři dny.

“Vůz Škoda Popular měl ve 30. letech minulého století na závodních tratích podobně výlučné postavení,“ komentuje Michal Hrabánek, vedoucí dnes velmi úspěšného oddělení Škoda Motorsport.

„Pokroková technická koncepce s tehdy moderním páteřovým rámem, nezávislým zavěšením všech kol a synchronizovanou převodovkou v uspořádání transaxle v mnohém předběhla dobu,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny muzea značky. „Automobily Škoda Popular dosáhly významných úspěchů na tratích závodů a soutěží nejen v Evropě, ale dokonce i v Jižní Americe,“ dodává Velebný.

Popular debutoval v roce 1934 a vytvořil základ nabídky zcela nové generace osobních a lehkých užitkových vozidel z Mladé Boleslavi, díky tomu se v průběhu třicátých let stala v Československu nejprodávanější značkou a sbírala úspěchy také v zahraničí.

Škoda Popular

Lehké a cenově dostupné populary byly ve své době velmi oblíbené a pomáhaly motorizovat široké vrstvy obyvatel. V nabídce byla čtyř- i dvoudveřová uzavřená varianta, oblibě se ale těšily také otevřené karoserie. Popular se rychle stal nejprodávanějším vozem v tehdejším Československu. V letech 1934 až 1946 se jej vyrobilo přes 20 000 exemplářů, z nichž téměř 6000 zamířilo na export do 50 zemí světa – a to do Číny, Indie na do řady afrických a jihoamerických států. Kompletní příběh revolučního popularu čtěte zde

Fotogalerie

Roadster pro Rally Monte Carlo 1936 byl vybaven třístupňovou přímo řazenou převodovkou v bloku s rozvodovkou zadní nápravy a výkonnějším motorem z řady Rapid. Čtyřválec o zdvihovém objemu 1386 cm3 dosahoval výkonu 34 koní (25 kW) a dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů mu zaručovaly dojezd přibližně 1500 km. Největší rychlost činila 110 km/h. Z hmotnosti 790 kilogramů připadlo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů posádky.

Škoda Popular Roadster pro Rally Monte Carlo 1936 . Vůz se stahovací střechou...

Škoda Popular Roadster pro Rally Monte Carlo 1936 . Vůz se stahovací střechou byl vybaven mimo jiné topením, elektrickým vyhříváním části čelního skla, držáky na termosku i mapu a hledáčkem (pátracím světlometem).

Škoda Popular Roadster RMC s posádkou Pohl-Hausman dosáhla při Rally Monte...

Škoda Popular Roadster RMC s posádkou Pohl-Hausman dosáhla při Rally Monte Carlo 1936 druhého místa ve třídě do 1500 cm3

Dne 14. ledna 1936 vyjeli Pohl s Hausmanem otevřeným závodním vozem z Prahy na místo oficiálního startu do Athén. Z nich následoval vlastní 3852 kilometrový závod přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. Do cíle dorazila posádka s popularem 29. ledna 1936 bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Ve třídě do 1500 cm3 skončil vůz posádky Pohl/Hausmann na druhém místě. Závod se tehdy jezdil jako takzvaná hvězdicová jízda - podrobnosti čtěte zde

V zimním období měli k dispozici přídavné horkovzdušné topení, držáky na „thermoform“ (termosku) a mapu, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout. Zkušená posádka si již předtím v domácích Krkonoších úspěšně otestovala kožené kombinézy a terénní pneumatiky domácí značky Baťa.

Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda Popular Sport Monte Carlo

Škoda Popular Sport Monte Carlo

Škoda svůj úspěch v prestižní monacké rally zúročila mimo jiné v podobě limitované série 70 elegantních roadsterů a kupé Popular Monte Carlo. Černé kupé z této série dnes patří k ozdobám sbírek mladoboleslavského muzea Škody.

Autor:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Au revoir la France: Pobřeží slonoviny vyhlásilo válku vrakům

Přeprava vysloužilé Laguny v Pobřeží slonoviny (1. prosince 2017)

Do západoafrického Pobřeží slonoviny nebude možné dovézt ojetinu starší pěti let. Vláda tak chce bojovat proti...

Příznivci Tatry chtějí čestné občanství pro geniálního konstruktéra

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...

Kopřivnice může mít ještě letos čestného občana, kterého zná celý motoristický svět. Vedle atleta Emila Zátopka a...

Autofotka týdne: Land Rover slaví 70 let, našel jeden z prvních prototypů

Předprodukční prototyp Land Roveru, který automobilka představila v roce 1948,...

První Land Rovery byly představeny na autosalonu v Amsterodamu v roce 1948. Prototypy automobilka poslala do práce, ten...

Najdete na iDNES.cz