Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude probíhat i její vývoj pro všechny modely koncernu Volkswagen a výrobní závody od Argentiny po Čínu.
Výroba manuální převodovky MQ 200

Výroba manuální převodovky MQ 200 | foto: Martin Šidlák

V souvislosti s převzetím vývoje převodovky investovala Škoda Auto do Motorového centra v Mladé Boleslavi celkem 8,2 milionu eur. Peníze šly především do dvou zkušebních stavů, které byly slavnostně uvedeny do provozu v úterý 9. ledna. Jedno zařízení slouží k akustické analýze a bude využíváno pro funkční testy a zkoušky životnosti převodovek, na druhém zkušebním stavu budou odborníci provádět zkoušky životnosti celého hnacího ústrojí.

Převodovka MQ 200 se s pěti nebo šesti stupni vyrábí v celkem 580 variantách pro různé modely a motorizace. Ročně se jich po celém světě vyrobí 2,8 milionu. 

Historie testování převodovky v Mladé Boleslavi je přitom delší než 50 let. První testovací zařízení bylo spuštěno v roce 1971 ještě jako projekt Ústavu pro výzkum motorových vozidel, který inicioval Petr Hrdlička, otec dnešního vedoucího vývoje podvozku a agregátu Martina Hrdličky. Další klíčový moment přišel v 90. letech minulého století, kdy mladoboleslavští vývojáři dostali od koncernu za úkol vymyslet, jakým materiálem nahradit do té doby používaný hořčík. Ten se u manuální převodovky škodovákům úspěšně podařilo nahradit hliníkem. Jak vidí budoucnost vývoje převodovky její škodovácký šéf Martin Hrdlička?

Jaké přesně jsou nyní vaše úkoly v rámci vývoje manuální převodovky MQ 200?
Práce je víc než dost. Není to tak, že by se převodovka jednou vyvinula a tím by bylo vše vyřešeno. Tak, jak se vyvíjejí jednotlivé motory a emisní předpisy a všechny modely aut mění svoji hmotnost, čelní plochu nebo aerodynamické vlastnosti, musíme měnit i převodovku. K tomu navíc musíme hledat i potenciál úspor pro jednotlivé výrobní závody ve světě. Měníme také výrobní postupy, například některá šroubovaná spojení nahrazujeme svařovanými apod. Hledáme také cesty ke snížení hmotnosti. Také se snažíme hledat oleje s nižší viskozitou nebo nové generace ložisek. Rovněž hledáme náhradní materiály za drahé kovy, jako je třeba molybden. K tomu se neustále mění dodavatelé, někdy i velmi rychle, a my musíme jejich díly odzkoušet.

Robotizovaná převodovka

Automatizovaná převodovka, nebo  též robotizovaná převodovka, sama řadí rychlosti a sama ovládá spojku. Z pohledu uživatele pracuje jako automatická převodovka. Na rozdíl od ní je však robotická převodovka principiálně shodná s klasickou manuální převodovkou. Řazení a spojku ovšem ovládá řídící jednotka - takzvaná mechatronika.

Dá se ve vývoji manuální převodovky čekat ještě nějaký velký vývojový skok?
Snižování hmotnosti, pasivních odporů a ceny jsou témata pro mechanickou převodovku. Je to její osud, protože patří mezi levné převodovky. Očekával bych, že v budoucnosti bude prostor pro vývoj nikoli plně automatické převodovky, ale převodovky robotizované. Dnes už vývoj umožňuje, aby byly daleko preciznější a lepší, než tomu bylo v minulosti. V mnoha zemích, jako je Indie nebo Čína, jsou naši zákazníci lidé, kteří si koupili automobil poprvé v životě a jsou rádi za to, že se nemusejí učit pracovat se spojkou a měli by zájem o robota, který třeba neřadí tak precizně a rychle jako dvouspojkové automaty DSG, ale psychicky jim ježdění ulehčí.

Lehkou robotizaci vidím jako trend také v souvislosti s rozšiřování mild-hybridních vozů, kde bych takové spojení viděl jako výhodné a nákladově příjemné.

Máte v oblasti vývoje převodovek nějaký další cíl, co chcete v Mladé Boleslavi vyvíjet?
Zkušebna převodovek je momentálně vytížena asi z poloviny plochy. Mám jasnou představu, co bych chtěl ještě doinvestovat, ale přesněji to říkat nechci. Nastíním jen směr. Chceme zde mít možnost odzkoušet i elektrifikované pohony. Tam bude směřovat první investice. Dále máme ještě tři volné prostory, ale plány s nimi si zatím nechám pro sebe.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...