Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

aktualizováno 
V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude probíhat i její vývoj pro všechny modely koncernu Volkswagen a výrobní závody od Argentiny po Čínu.

Výroba manuální převodovky MQ 200 | foto: Martin Šidlák

V souvislosti s převzetím vývoje převodovky investovala Škoda Auto do Motorového centra v Mladé Boleslavi celkem 8,2 milionu eur. Peníze šly především do dvou zkušebních stavů, které byly slavnostně uvedeny do provozu v úterý 9. ledna. Jedno zařízení slouží k akustické analýze a bude využíváno pro funkční testy a zkoušky životnosti převodovek, na druhém zkušebním stavu budou odborníci provádět zkoušky životnosti celého hnacího ústrojí.

Fotogalerie

Převodovka MQ 200 se s pěti nebo šesti stupni vyrábí v celkem 580 variantách pro různé modely a motorizace. Ročně se jich po celém světě vyrobí 2,8 milionu. 

Historie testování převodovky v Mladé Boleslavi je přitom delší než 50 let. První testovací zařízení bylo spuštěno v roce 1971 ještě jako projekt Ústavu pro výzkum motorových vozidel, který inicioval Petr Hrdlička, otec dnešního vedoucího vývoje podvozku a agregátu Martina Hrdličky. Další klíčový moment přišel v 90. letech minulého století, kdy mladoboleslavští vývojáři dostali od koncernu za úkol vymyslet, jakým materiálem nahradit do té doby používaný hořčík. Ten se u manuální převodovky škodovákům úspěšně podařilo nahradit hliníkem. Jak vidí budoucnost vývoje převodovky její škodovácký šéf Martin Hrdlička?

Jaké přesně jsou nyní vaše úkoly v rámci vývoje manuální převodovky MQ 200?
Práce je víc než dost. Není to tak, že by se převodovka jednou vyvinula a tím by bylo vše vyřešeno. Tak, jak se vyvíjejí jednotlivé motory a emisní předpisy a všechny modely aut mění svoji hmotnost, čelní plochu nebo aerodynamické vlastnosti, musíme měnit i převodovku. K tomu navíc musíme hledat i potenciál úspor pro jednotlivé výrobní závody ve světě. Měníme také výrobní postupy, například některá šroubovaná spojení nahrazujeme svařovanými apod. Hledáme také cesty ke snížení hmotnosti. Také se snažíme hledat oleje s nižší viskozitou nebo nové generace ložisek. Rovněž hledáme náhradní materiály za drahé kovy, jako je třeba molybden. K tomu se neustále mění dodavatelé, někdy i velmi rychle, a my musíme jejich díly odzkoušet.

Robotizovaná převodovka

Automatizovaná převodovka, nebo  též robotizovaná převodovka, sama řadí rychlosti a sama ovládá spojku. Z pohledu uživatele pracuje jako automatická převodovka. Na rozdíl od ní je však robotická převodovka principiálně shodná s klasickou manuální převodovkou. Řazení a spojku ovšem ovládá řídící jednotka - takzvaná mechatronika.

Dá se ve vývoji manuální převodovky čekat ještě nějaký velký vývojový skok?
Snižování hmotnosti, pasivních odporů a ceny jsou témata pro mechanickou převodovku. Je to její osud, protože patří mezi levné převodovky. Očekával bych, že v budoucnosti bude prostor pro vývoj nikoli plně automatické převodovky, ale převodovky robotizované. Dnes už vývoj umožňuje, aby byly daleko preciznější a lepší, než tomu bylo v minulosti. V mnoha zemích, jako je Indie nebo Čína, jsou naši zákazníci lidé, kteří si koupili automobil poprvé v životě a jsou rádi za to, že se nemusejí učit pracovat se spojkou a měli by zájem o robota, který třeba neřadí tak precizně a rychle jako dvouspojkové automaty DSG, ale psychicky jim ježdění ulehčí.

Lehkou robotizaci vidím jako trend také v souvislosti s rozšiřování mild-hybridních vozů, kde bych takové spojení viděl jako výhodné a nákladově příjemné.

Máte v oblasti vývoje převodovek nějaký další cíl, co chcete v Mladé Boleslavi vyvíjet?
Zkušebna převodovek je momentálně vytížena asi z poloviny plochy. Mám jasnou představu, co bych chtěl ještě doinvestovat, ale přesněji to říkat nechci. Nastíním jen směr. Chceme zde mít možnost odzkoušet i elektrifikované pohony. Tam bude směřovat první investice. Dále máme ještě tři volné prostory, ale plány s nimi si zatím nechám pro sebe.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Najdete na iDNES.cz