Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude probíhat i její vývoj pro všechny modely koncernu Volkswagen a výrobní závody od Argentiny po Čínu.
Výroba manuální převodovky MQ 200

Výroba manuální převodovky MQ 200 | foto: Martin Šidlák

V souvislosti s převzetím vývoje převodovky investovala Škoda Auto do Motorového centra v Mladé Boleslavi celkem 8,2 milionu eur. Peníze šly především do dvou zkušebních stavů, které byly slavnostně uvedeny do provozu v úterý 9. ledna. Jedno zařízení slouží k akustické analýze a bude využíváno pro funkční testy a zkoušky životnosti převodovek, na druhém zkušebním stavu budou odborníci provádět zkoušky životnosti celého hnacího ústrojí.

Převodovka MQ 200 se s pěti nebo šesti stupni vyrábí v celkem 580 variantách pro různé modely a motorizace. Ročně se jich po celém světě vyrobí 2,8 milionu. 

Historie testování převodovky v Mladé Boleslavi je přitom delší než 50 let. První testovací zařízení bylo spuštěno v roce 1971 ještě jako projekt Ústavu pro výzkum motorových vozidel, který inicioval Petr Hrdlička, otec dnešního vedoucího vývoje podvozku a agregátu Martina Hrdličky. Další klíčový moment přišel v 90. letech minulého století, kdy mladoboleslavští vývojáři dostali od koncernu za úkol vymyslet, jakým materiálem nahradit do té doby používaný hořčík. Ten se u manuální převodovky škodovákům úspěšně podařilo nahradit hliníkem. Jak vidí budoucnost vývoje převodovky její škodovácký šéf Martin Hrdlička?

Jaké přesně jsou nyní vaše úkoly v rámci vývoje manuální převodovky MQ 200?
Práce je víc než dost. Není to tak, že by se převodovka jednou vyvinula a tím by bylo vše vyřešeno. Tak, jak se vyvíjejí jednotlivé motory a emisní předpisy a všechny modely aut mění svoji hmotnost, čelní plochu nebo aerodynamické vlastnosti, musíme měnit i převodovku. K tomu navíc musíme hledat i potenciál úspor pro jednotlivé výrobní závody ve světě. Měníme také výrobní postupy, například některá šroubovaná spojení nahrazujeme svařovanými apod. Hledáme také cesty ke snížení hmotnosti. Také se snažíme hledat oleje s nižší viskozitou nebo nové generace ložisek. Rovněž hledáme náhradní materiály za drahé kovy, jako je třeba molybden. K tomu se neustále mění dodavatelé, někdy i velmi rychle, a my musíme jejich díly odzkoušet.

Robotizovaná převodovka

Automatizovaná převodovka, nebo  též robotizovaná převodovka, sama řadí rychlosti a sama ovládá spojku. Z pohledu uživatele pracuje jako automatická převodovka. Na rozdíl od ní je však robotická převodovka principiálně shodná s klasickou manuální převodovkou. Řazení a spojku ovšem ovládá řídící jednotka - takzvaná mechatronika.

Dá se ve vývoji manuální převodovky čekat ještě nějaký velký vývojový skok?
Snižování hmotnosti, pasivních odporů a ceny jsou témata pro mechanickou převodovku. Je to její osud, protože patří mezi levné převodovky. Očekával bych, že v budoucnosti bude prostor pro vývoj nikoli plně automatické převodovky, ale převodovky robotizované. Dnes už vývoj umožňuje, aby byly daleko preciznější a lepší, než tomu bylo v minulosti. V mnoha zemích, jako je Indie nebo Čína, jsou naši zákazníci lidé, kteří si koupili automobil poprvé v životě a jsou rádi za to, že se nemusejí učit pracovat se spojkou a měli by zájem o robota, který třeba neřadí tak precizně a rychle jako dvouspojkové automaty DSG, ale psychicky jim ježdění ulehčí.

Lehkou robotizaci vidím jako trend také v souvislosti s rozšiřování mild-hybridních vozů, kde bych takové spojení viděl jako výhodné a nákladově příjemné.

Máte v oblasti vývoje převodovek nějaký další cíl, co chcete v Mladé Boleslavi vyvíjet?
Zkušebna převodovek je momentálně vytížena asi z poloviny plochy. Mám jasnou představu, co bych chtěl ještě doinvestovat, ale přesněji to říkat nechci. Nastíním jen směr. Chceme zde mít možnost odzkoušet i elektrifikované pohony. Tam bude směřovat první investice. Dále máme ještě tři volné prostory, ale plány s nimi si zatím nechám pro sebe.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...