Škoda přivede do Česka navigaci

První digitální mapa České republiky, která povede auta vybavená navigačním systémem jednoduše k cíli, se objeví na trhu v příštím roce.
První digitální mapa České republiky, která povede auta vybavená navigačním systémem jednoduše k cíli, se objeví na trhu v příštím roce. Příslušný CD-ROM s mapou už vzniká z iniciativy mladoboleslavské Škody Auto. "Ve druhé polovině roku 2002 bude na trhu mapa s desetiprocentním pokrytím republiky, o rok později digitální nosič zahrne 35 procent země," říká Jaroslav Machan ze Škody Auto. Znamená to, že v roce 2002 by digitální mapa měla pokrývat Prahu, Mladou Boleslav a všechny dálnice a silnice první třídy po celé zemi. "Cena CD-ROM bude srovnatelná se zahraničím: asi 200 marek za kus (3600 korun - pozn. red.)," uvádí Jaroslav Machan. V západní Evropě fungují i půjčovny, v nichž si řidič cestující například na dovolenou mapu dané země vypůjčí. K ceně nosiče je nutné připočítat ještě příplatek za navigační systém, který automobilky nabízejí jako doplňkovou výbavu. Do octavie tato technika přijde na dalších 85 tisíc korun, pro Toyotu Yaris je o 30 tisíc korun levnější. Navigační systémy fungují tak, že řidiče pomocí satelitu zavedou do zvoleného místa. Před každou křižovatkou se na displeji objeví, jak bude křížení silnic vypadat, a hlas z reproduktorů oznámí, kterým směrem má auto pokračovat. "Už nyní si navigační systém do octavií kupují lidé, kteří jezdí často do zahraničí. Digitální mapu Česka uvítají nejen tito zákazníci, ale i cizinci cestující po naší zemi nebo projíždějící Českou republikou při cestě ze severu Německa do Rakouska," předpovídá Jaroslav Machan. Právě zmíněné sousední země se mohou pochlubit stoprocentním pokrytím digitální mapou. Podle informací japonského deníku The Nikkei Industrial Daily si v loňském roce pořídilo navigační systém do automobilu 2,7 milionu motoristů. V Evropě se vloni prodalo 750 tisíc navigačních sad, což představuje nárůst o 100 procent. Novinkou jsou dynamické sady, které propojují navigační systém v autě přes mobilní telefon s dopravními centrálami. Ty sledují dění na silnicích a navigačním zařízením vysílají aktuální dopravní informace. Navigace poté řidiče vede silnicemi mimo oblasti se zácpami.