Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda: první dveře z plastu dostane terénní roomster

  10:53
Může se to zdát jako návrat k legendárním trabantům. Mezi tehdejším "bakelitem" a dnešními plasty je ale velký rozdíl. Chystaný model Roomsteru Scout nebude mít zadní dveře z plechu, budou plastové.

Škoda Roomster Scout | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Části aut, které bývaly tradičně z plechu, začínají být čím dál častěji ze speciálních plastů. Oproti kovu jsou lehčí a často také bezpečnější.

Touto cestou se vydává i Škoda Auto. Pro terénní vůz Roomster Scout připravuje zadní dveře, které budou mít ocelový rám, ale ostatní části budou plastové.

Díky tomu bude Roomster lehčí a bude také snažší a levnější případně vyměnit nabouraný díl. Nové dveře představil šéf vývoje karosérie Škody Auto Jens Rückert tento týden v německém Manheimu.

Menší hmotnost – méně emisí
Využití nových materiálů v konstrukci aut slibuje Škoda Auto ústy svých šéfů již několik let, plastové dveře jsou prvním velkým konkrétním výsledkem tohoto bádání.

"Je to kvůli snížení hmotnosti vozu a následného snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí,“ vysvětlil mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Firma zatím další detaily k hybridním dveřím tají.

Pro Škodu je to velký krok, řada jiných automobilek je s nasazením plastů na auta dál. S větším využíváním plastů mladoboleslavská firma váhá možná i proto, že má vlastní lisovnu plechů a ta by tak mohla přijít o část zakázek.

Dveře vyvinula Škoda ve spolupráci s libereckým podnikem Cadence Innovation, který již delší dobu hledá možnosti, jak více využít nové materiály při konstrukci aut.

"Hybridní zadní dveře jsou v automobilovém průmyslu novinkou. Podle našich informací zatím nikdo s takovým technickým konceptem nepřišel,“ říká generální ředitel Cadence Innovation Pavel Neuman. Nové dveře jsou díky zvolenému konceptu lehčí oproti běžným dveřím zhruba o kilogram.

Výrobci musí překonat jistou nedůvěru u zákazníků vůči vozům s plastovými díly. "Hybridní dveře nejsou rozhodně méně bezpečné,“ tvrdí Neuman.

Vnitřní i vnější díly jsou z plněného polypropylenu, vnější díly jsou z materiálu s velmi nízkou teplotní roztažností. Nestane se tak, že by například letní horka plast deformovala.

Výrobci plechů zatím odliv k plastům příliš nepocítí, většina dílů z kovu zůstává i nadále umělou hmotou nenahrazená.

To se ale může v budoucnu změnit a zcela tak změnit i to, odkud budou díly na Škodovky pocházet.

Šance pro české dodavatele
Až dosud se plechy dováží, plasty se však mohou vyrábět u nás. Podle Petra Lenfelda z Technické univerzity v Liberci, který se využitím plastů v automobilovém průmyslu zabývá, dílů z nekovových materiálů na autech v dalších letech přibude.

"Objevují se nové směsi, které mají ve vybraných ohledech lepší vlastnosti než plechy. Navíc jsou i na autě bezpečnější, roste tlak na používání materiálů, které řidiči při nehodě tolik neublíží,“ vysvětlil Lenfeld.

Dalším místem, kde se plasty mohou na autech objevit, jsou například podběhy nebo díly v blízkosti motorového prostoru.

Automobilky v nich vidí budoucnost, což ukázaly i novinky na ženevském autosalónu. Plast navíc umožňuje designérům vytvářet mnohem snadněji netradiční tvary karosérie a častěji připravovat její změny.

"Jsme přesvědčen, že oblast plastů na autech zvláště u menších sérií půjde velmi nahoru,“ míní Neuman.

Auta z PET lahví
Například Hyundai přišel s konceptem vozu Qarmaq. Ten korejská automobilka vyvinula společně s koncernem GE, který v prosazování nových materiálů patří ke špičce. Výsledkem je vůz netradičního designu, který je lehčí, a 85% suroviny na výrobu pro něj potřebného plastu pochází z odpadu, který lidé vytřídili.

Nové plastové materiály chce vyrábět i Cadence Innovation. Zatím ale nepadlo rozhodnutí o stavbě nové továrny. "Jsme trošku v začarovaném kruhu. Majitelé chtějí zakázky, automobilky hotovou továrnu,“ vysvětlil Neuman.

Výrobce nečeká lehká cesta: důležité je přesvědčit automobilky i zákazníky, že například plastový blatník je lepší, než plechový. Nebo naopak ukázat, že na první pohled či dotek není mezi plastem a plechem rozdíl. Přesto si plasty nachází do aut cestu čím dál více.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Běžně se z nich vyrábí například světla, francouzské automobilky používají často plastové blatníky. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. Zadní plastové dveře mělo i auto roku 1989 - prostorný italský hatchback Fiat Tipo. Víka kufru i kapoty měl neplechová i Citroën BX, vyráběný v letech 1982 až 1994.

Laciný americký "studentský" sporťák Pontiac Fiero (1984-88) měl z plastu celou karoserii a zadní okno bylo z polykarbonátu.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...