Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda: první dveře z plastu dostane terénní roomster

  10:53aktualizováno  10:53
Může se to zdát jako návrat k legendárním trabantům. Mezi tehdejším "bakelitem" a dnešními plasty je ale velký rozdíl. Chystaný model Roomsteru Scout nebude mít zadní dveře z plechu, budou plastové.

Škoda Roomster Scout | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Části aut, které bývaly tradičně z plechu, začínají být čím dál častěji ze speciálních plastů. Oproti kovu jsou lehčí a často také bezpečnější.

Touto cestou se vydává i Škoda Auto. Pro terénní vůz Roomster Scout připravuje zadní dveře, které budou mít ocelový rám, ale ostatní části budou plastové.

Díky tomu bude Roomster lehčí a bude také snažší a levnější případně vyměnit nabouraný díl. Nové dveře představil šéf vývoje karosérie Škody Auto Jens Rückert tento týden v německém Manheimu.

Menší hmotnost – méně emisí
Využití nových materiálů v konstrukci aut slibuje Škoda Auto ústy svých šéfů již několik let, plastové dveře jsou prvním velkým konkrétním výsledkem tohoto bádání.

"Je to kvůli snížení hmotnosti vozu a následného snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí,“ vysvětlil mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Firma zatím další detaily k hybridním dveřím tají.

Pro Škodu je to velký krok, řada jiných automobilek je s nasazením plastů na auta dál. S větším využíváním plastů mladoboleslavská firma váhá možná i proto, že má vlastní lisovnu plechů a ta by tak mohla přijít o část zakázek.

Dveře vyvinula Škoda ve spolupráci s libereckým podnikem Cadence Innovation, který již delší dobu hledá možnosti, jak více využít nové materiály při konstrukci aut.

"Hybridní zadní dveře jsou v automobilovém průmyslu novinkou. Podle našich informací zatím nikdo s takovým technickým konceptem nepřišel,“ říká generální ředitel Cadence Innovation Pavel Neuman. Nové dveře jsou díky zvolenému konceptu lehčí oproti běžným dveřím zhruba o kilogram.

Výrobci musí překonat jistou nedůvěru u zákazníků vůči vozům s plastovými díly. "Hybridní dveře nejsou rozhodně méně bezpečné,“ tvrdí Neuman.

Vnitřní i vnější díly jsou z plněného polypropylenu, vnější díly jsou z materiálu s velmi nízkou teplotní roztažností. Nestane se tak, že by například letní horka plast deformovala.

Výrobci plechů zatím odliv k plastům příliš nepocítí, většina dílů z kovu zůstává i nadále umělou hmotou nenahrazená.

To se ale může v budoucnu změnit a zcela tak změnit i to, odkud budou díly na Škodovky pocházet.

Šance pro české dodavatele
Až dosud se plechy dováží, plasty se však mohou vyrábět u nás. Podle Petra Lenfelda z Technické univerzity v Liberci, který se využitím plastů v automobilovém průmyslu zabývá, dílů z nekovových materiálů na autech v dalších letech přibude.

"Objevují se nové směsi, které mají ve vybraných ohledech lepší vlastnosti než plechy. Navíc jsou i na autě bezpečnější, roste tlak na používání materiálů, které řidiči při nehodě tolik neublíží,“ vysvětlil Lenfeld.

Dalším místem, kde se plasty mohou na autech objevit, jsou například podběhy nebo díly v blízkosti motorového prostoru.

Automobilky v nich vidí budoucnost, což ukázaly i novinky na ženevském autosalónu. Plast navíc umožňuje designérům vytvářet mnohem snadněji netradiční tvary karosérie a častěji připravovat její změny.

"Jsme přesvědčen, že oblast plastů na autech zvláště u menších sérií půjde velmi nahoru,“ míní Neuman.

Auta z PET lahví
Například Hyundai přišel s konceptem vozu Qarmaq. Ten korejská automobilka vyvinula společně s koncernem GE, který v prosazování nových materiálů patří ke špičce. Výsledkem je vůz netradičního designu, který je lehčí, a 85% suroviny na výrobu pro něj potřebného plastu pochází z odpadu, který lidé vytřídili.

Nové plastové materiály chce vyrábět i Cadence Innovation. Zatím ale nepadlo rozhodnutí o stavbě nové továrny. "Jsme trošku v začarovaném kruhu. Majitelé chtějí zakázky, automobilky hotovou továrnu,“ vysvětlil Neuman.

Výrobce nečeká lehká cesta: důležité je přesvědčit automobilky i zákazníky, že například plastový blatník je lepší, než plechový. Nebo naopak ukázat, že na první pohled či dotek není mezi plastem a plechem rozdíl. Přesto si plasty nachází do aut cestu čím dál více.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Běžně se z nich vyrábí například světla, francouzské automobilky používají často plastové blatníky. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. Zadní plastové dveře mělo i auto roku 1989 - prostorný italský hatchback Fiat Tipo. Víka kufru i kapoty měl neplechová i Citroën BX, vyráběný v letech 1982 až 1994.

Laciný americký "studentský" sporťák Pontiac Fiero (1984-88) měl z plastu celou karoserii a zadní okno bylo z polykarbonátu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.