Škoda Roomster Scout

Škoda Roomster Scout | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Škoda: první dveře z plastu dostane terénní roomster

  • 37
Může se to zdát jako návrat k legendárním trabantům. Mezi tehdejším "bakelitem" a dnešními plasty je ale velký rozdíl. Chystaný model Roomsteru Scout nebude mít zadní dveře z plechu, budou plastové.

Části aut, které bývaly tradičně z plechu, začínají být čím dál častěji ze speciálních plastů. Oproti kovu jsou lehčí a často také bezpečnější.

Touto cestou se vydává i Škoda Auto. Pro terénní vůz Roomster Scout připravuje zadní dveře, které budou mít ocelový rám, ale ostatní části budou plastové.

Díky tomu bude Roomster lehčí a bude také snažší a levnější případně vyměnit nabouraný díl. Nové dveře představil šéf vývoje karosérie Škody Auto Jens Rückert tento týden v německém Manheimu.

Menší hmotnost – méně emisí
Využití nových materiálů v konstrukci aut slibuje Škoda Auto ústy svých šéfů již několik let, plastové dveře jsou prvním velkým konkrétním výsledkem tohoto bádání.

"Je to kvůli snížení hmotnosti vozu a následného snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí,“ vysvětlil mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Firma zatím další detaily k hybridním dveřím tají.

Pro Škodu je to velký krok, řada jiných automobilek je s nasazením plastů na auta dál. S větším využíváním plastů mladoboleslavská firma váhá možná i proto, že má vlastní lisovnu plechů a ta by tak mohla přijít o část zakázek.

Dveře vyvinula Škoda ve spolupráci s libereckým podnikem Cadence Innovation, který již delší dobu hledá možnosti, jak více využít nové materiály při konstrukci aut.

"Hybridní zadní dveře jsou v automobilovém průmyslu novinkou. Podle našich informací zatím nikdo s takovým technickým konceptem nepřišel,“ říká generální ředitel Cadence Innovation Pavel Neuman. Nové dveře jsou díky zvolenému konceptu lehčí oproti běžným dveřím zhruba o kilogram.

Výrobci musí překonat jistou nedůvěru u zákazníků vůči vozům s plastovými díly. "Hybridní dveře nejsou rozhodně méně bezpečné,“ tvrdí Neuman.

Vnitřní i vnější díly jsou z plněného polypropylenu, vnější díly jsou z materiálu s velmi nízkou teplotní roztažností. Nestane se tak, že by například letní horka plast deformovala.

Výrobci plechů zatím odliv k plastům příliš nepocítí, většina dílů z kovu zůstává i nadále umělou hmotou nenahrazená.

To se ale může v budoucnu změnit a zcela tak změnit i to, odkud budou díly na Škodovky pocházet.

Šance pro české dodavatele
Až dosud se plechy dováží, plasty se však mohou vyrábět u nás. Podle Petra Lenfelda z Technické univerzity v Liberci, který se využitím plastů v automobilovém průmyslu zabývá, dílů z nekovových materiálů na autech v dalších letech přibude.

"Objevují se nové směsi, které mají ve vybraných ohledech lepší vlastnosti než plechy. Navíc jsou i na autě bezpečnější, roste tlak na používání materiálů, které řidiči při nehodě tolik neublíží,“ vysvětlil Lenfeld.

Dalším místem, kde se plasty mohou na autech objevit, jsou například podběhy nebo díly v blízkosti motorového prostoru.

Automobilky v nich vidí budoucnost, což ukázaly i novinky na ženevském autosalónu. Plast navíc umožňuje designérům vytvářet mnohem snadněji netradiční tvary karosérie a častěji připravovat její změny.

"Jsme přesvědčen, že oblast plastů na autech zvláště u menších sérií půjde velmi nahoru,“ míní Neuman.

Auta z PET lahví
Například Hyundai přišel s konceptem vozu Qarmaq. Ten korejská automobilka vyvinula společně s koncernem GE, který v prosazování nových materiálů patří ke špičce. Výsledkem je vůz netradičního designu, který je lehčí, a 85% suroviny na výrobu pro něj potřebného plastu pochází z odpadu, který lidé vytřídili.

Nové plastové materiály chce vyrábět i Cadence Innovation. Zatím ale nepadlo rozhodnutí o stavbě nové továrny. "Jsme trošku v začarovaném kruhu. Majitelé chtějí zakázky, automobilky hotovou továrnu,“ vysvětlil Neuman.

Výrobce nečeká lehká cesta: důležité je přesvědčit automobilky i zákazníky, že například plastový blatník je lepší, než plechový. Nebo naopak ukázat, že na první pohled či dotek není mezi plastem a plechem rozdíl. Přesto si plasty nachází do aut cestu čím dál více.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Běžně se z nich vyrábí například světla, francouzské automobilky používají často plastové blatníky. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. Zadní plastové dveře mělo i auto roku 1989 - prostorný italský hatchback Fiat Tipo. Víka kufru i kapoty měl neplechová i Citroën BX, vyráběný v letech 1982 až 1994.

Laciný americký "studentský" sporťák Pontiac Fiero (1984-88) měl z plastu celou karoserii a zadní okno bylo z polykarbonátu.

,