Unikátní Škoda typ R4 Karla Konfršta

Unikátní Škoda typ R4 Karla Konfršta | foto: ČTK

Škoda R4: unikátní model nemá ani sama automobilka

  • 16
Domek pětašedesátiletého Karla Konfršta v jedné malé vesničce na Havlíčkobrodsku nevypadá zvenčí nijak výjimečně. Garáže, kůlny, půdy a další místnosti však skrývají mnohé sběratelské poklady. Repliky historických zbraní a stařičkých gramofonů navozují atmosféru dávno zašlých časů.

Opravdovými raritami v jeho sbírce jsou motocykl Čechia a první model automobilu Škoda z roku 1928, které nezapřou původní profesi a největšího koníčka sběratele.

Konfršt celý život pracoval jako automechanik a v mládí jezdil motokrosové závody. "V pětadvaceti jsem s tím skončil. Motorky se montovaly doma na koleně, bylo to hodně náročné na čas a hlavně na peníze," řekl Konfršt ČTK.

Příštích 40 let se proto věnoval hlavně sběratelství v mnoha podobách. Vůně benzinu ale v jeho zálibách přece jen převládá. Na sběratelské burzy sice nemá čas, ale stále ještě jezdí několikrát ročně na srazy a soutěže veteránů.

Dlouholetý předseda havlíčkobrodského Veterán klubu v roce 2008 absolvoval i jeden z nejtěžších veteránských závodů o dobytí hory Gotthard ve Švýcarsku s cílem ve výšce 2100 metrů nad mořem. "Jel jsem s Čechií a dojel jsem sedmý," řekl Konfršt.

Motocykl získal jako úplný vrak před 28 lety. Dal ho dohromady a od té doby prý nebylo třeba stroj opravovat. Čechií se vyrobilo odhadem kolem 1500 kusů, dosud se jich dochovalo jen několik desítek. Většinu strojů vlastní čeští sběratelé. Legendární motocykly vyráběl konstruktér Albin Liebisch od poloviny 20. let minulého století v Krásné Lípě. Dodnes jsou nejdelšími sériově vyráběnými motorkami na světě, ta úplně nejdelší z nich měří přes tři metry.

Unikátní motocykl Čechia - Böhmerland Karla Konfršta

Unikátní motocykl Čechia - Böhmerland Karla Konfršta

Při srazu veteránů před deseti lety byla Liebischovi na náměstí v Krásné Lípě odhalena pamětní deska. Největší zásluhu na jejím pořízení měl právě Konfršt, model desky dodnes visí v jeho garáži.

Pravým klenotem Konfrštovy sbírky je Škoda R4 z roku 1928. Modře lakovaná krasavice s dřevěnými loukoťovými koly stojí v garáži přikrytá přehozem.

Podle Konfršta je vůz konstrukce Laurin a Klement prvním automobilem vyrobeným pod značkou Škoda. "Pokud vím, existují v Česku asi tři nepojízdné vraky, tohle je zřejmě jediné pojízdné auto v Česku, v Evropě a asi i na světě. Stejný vůz nemá ve svém muzeu ani mladoboleslavská škodovka, která ho ode mě chtěla," dodal sběratel.

K vozu přišel Konfršt v roce 1966 kuriózním způsobem. V Praze mechanici na autě opravovali vícelamelovou spojku. "Dali tam silnější obložení, a když ji smontovali, spojka nešla vypnout. Kvůli tomu se z auta stal nepojízdný vrak. Zajel jsem tam, na místě vyndal jednu z lamel, nastartoval a vůz jsem si odvezl," popsal Konfršt výhodnou transakci.

Unikátní škodovka si zahrála ve filmu Anděl s ďáblem v těle, objevila se i v několika dalších filmech, točili s ní Francouzi a Slováci. Na silnice se už dostane jen výjimečně. "Jezdil bych častěji, ale má drahý provoz, spotřebuje až 20 litrů benzinu na 100 kilometrů," postěžoval si majitel.

,