Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rapid je zatím v Česku propadák, vše rozhodne octavia

aktualizováno 
Podle zdrojů MF DNES z automobilky nejsou s prodeji rapidu v Mladé Boleslavi spokojeni. Škoda vyrábí nový model od léta. Doposud v Česku dodala lehce přes šest set aut. Zdroj pod podmínkou anonymity připouští, že i automobilka začíná chápat, že u rapidu přestřelila hlavně cenou. Nadšeni nejsou ani dealeři.

Škoda Rapid | foto: Škoda

Redakce iDNES.cz oslovila několik prodejců. Nechce se jim vystoupit z anonymity, i proto, že o prodejích rapidu zrovna lichotivě nemluví. "Škoda přestřelila cenu, prodeje nestojí za nic," říká ostře jeden z nich. Potvrzují to i jiní.

Už v půlce listopadu prodejci opatrně odpovídali na zájem o rapid nicneříkajícím: "Jsme rádi, že nám do showroomu přivedli nové zákazníky." Ti ale podle všeho odjeli v jiných modelech. V 609 registrovaných rapidech, které figurují po prvních dvou měsících prodejů v oficiálních statistikách českého Svazu dovozců automobilů, je ale odhadem 250 dealerských vozů a další desítky těch, které má sama automobilka. Podle znalců situace na trhu bude u zákazníků v ČR 350–400 aut. Za listopad bylo zaregistrováno jen 146 rapidů, byla to v tom měsíci v Česku nejhůř prodávaná škodovka.

Fotogalerie

"První kvóta rapidů nebyla velká a rozprodala se rychle, pro ty přišli nadšenci. Ale pak už nic," popisuje jeden z dealerů. "O část zákazníků jsme přišli na začátku, kvůli ceně." Prodejci se však snaží být optimističtí. "Určitě se to rozjede. Rapid se musí dostat mezi klienty," říká Libor Přerost ze středočeského dealerství značky.

Je pravda, že Škoda mívá vlažnější rozjezdy prodejů svých novinek. V Mladé Boleslavi se zatím navenek tváří, že se nic neděje. "Jedeme podle plánu. Prodeje jsou takové, jaké jsme očekávali," reaguje oficiálním stanoviskem Škody Jozef Baláž, tiskový mluvčí automobilky.

Na to, že zájem o rapida vzroste a prodeje se rozběhnou, však automobilka podle všeho moc čekat nechce. Týden před Vánoci tak předělala ceník. Za rapid chce stále nejméně 290 tisíc, ale má bohatší výbavu.

"Teď po přidání nové výbavy do výbavových paketů začíná ceník dávat smysl," myslí si prodejci, ale i tak bude vysoká základní cenovka zákazníky odrazovat. Jednoduše řečeno, rapid musí zlevnit, jinak moc zákazníků nepřiláká.

Paradoxně jiný pocit mají zatím u Seatu, který nabízí identické auto jako rapid pod známým jménem Toledo. To je teď v předprodeji. Ostrý začátek prodeje je naplánovaný na březen. Jeho ceník kopíruje ten u rapidu. "My jsme v jiné situaci než Škoda. Neděláme reklamu a stejně zákazníci už chodí k dealerům," popisuje Aleš Novák, šéf českého zastoupení značky. "Už máme i několik desítek objednávek a některá auta jsou už ve výrobě."

Podle Nováka má toledo i jinou klientelu. U Škodovky se lépe prodávají levnější auta, u Seatu chtějí dražší. Seat se tedy zatím na úpravu cen nechystá. "Sledujeme trh," komentuje situaci Novák.

Škoda sama byla trochu zmatená a nevěděla, jak rapid zaměřit a jak ho ocenit, myslí si dnes někteří prodejci. Základní cena, se kterou rapid odstartoval, by byla před pěti lety skvělá, jenže dnes stojí stejné peníze modernější a lépe vybavená konkurence, navíc s lepšími motory, hlavně korejské značky jsou pravděpodobně v očích kupců rapidu lepší nabídkou. Nad nimi ční škodovka jen velkým kufrem a místem na zadních sedadlech.

Hlasy ze zákulisí popisují jakousi "slepotu" Škody plynoucí z její silné pozice na trhu. Je totiž zvyklá na roli jakéhosi cenotvůrce. Jenže ostatní značky už ji tak neberou. Při stanovování cen se automobilka moc neohlíží na situaci, jaká vládne na trhu. A zvlášť u rapidu dochází k absurdní situaci. Jeden z největších letošních "otřesů" na českém trhu provedl v druhém pololetí Volkswagen se svým novým golfem, dal mu totiž nečekaně nízkou základní cenovku 339 tisíc. Auto má sice menší kufr, ale mnohem lepší a modernější techniku. Když rapida dovybavíte na podobnou úroveň, jakou má základní golf, a připlatíte za stejný motor (1,2 TSI 63 kW, u golfu základ, u rapidu je základem tříválec 1,2 MPI), ušetříte patnáct tisíc. A to stále budou chybět některé prvky, které ani rapid mít nemůže (kolenní airbag, systém rozpoznání únavy řidiče).

Špatné načasování

Zkušený nezávislý prodejce aut, velmi dobře obeznámený se situací na trhu, ovšem zmiňuje ještě další potíž. Rapid dorazil až s odstupem za konkurencí, ale hlavně mu uškodilo uvedení jen chvíli před octavií. Rapid se začal prodávat v říjnu, novou octavii začnou dealeři nabízet v únoru, tedy jen se čtyřměsíčním odstupem.

"Všichni, kdo o něm uvažují, čekají, jak bude vypadat a kolik bude stát nová octavia," říká prodejce pod podmínkou anonymity s tím, že sám čeká na obměnu vozového parku své firmy na novou generaci. "Nová octavie je o tolik lepší a větší, že budou zákazníci velmi mile překvapeni," říká jeho kolega.

Rozhodne cena octavie

Její cena je velkou hádankou. Obchodníci obecně čekají, že posunem do střední třídy octavia citelně podraží. "Bude to nejdražší octavia v historii, čekám, že základní turbodieselové provedení bude stát kolem půl milionu," říká jeden z nich. Na druhou stranu podle informací iDNES.cz ze zákulisí se ve Škodě rozhodli přehodnotit cenovou strategii právě kvůli zmiňovanému golfu. Možná se tedy rýsuje velké překvapení, a to i pro samotnou Škodovku.

Obchodníci tak čekají, že se vše rozhodne 7. ledna, kdy Škoda uveřejní českou cenu nové generace nejprodávanějšího modelu. V tu chvíli se zákazníci rozhodnou, zda jejich rozpočet stačí na octavii, anebo půjdou pro rapida.

Rapid automobilka prezentovala jako jeden ze stěžejních modelů. Na všech trzích prodala v listopadu 2 500 rapidů, ale skoro 33 tisíc octavií, které se vlastně doprodávají. Právě trochu i na úkor rapidu. Ten měl nejlevnější octavie nahradit, ale nestalo se tak. Končící octavia je totiž stále o dost lepší auto a poznají to i zákazníci.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.