VIDEO: První svezení se Škodou Rapid Spaceback

  • 83
Jak už dobře věděl génius Jára Cimrman, který tak komponoval hudbu, prvek očekávání je vždy střídán prvkem zklamání. Takže když jsem se těšil na kompaktní škodovácký kombík s tradičně velkým kufrem a přišel přifouklý hatchback s kufrem menším než má kombíková fabia, zklamání bylo zcela logické. Jenže pak jsem o spacebacku začal přemýšlet a dospěl k tomu, že rozčarování není na místě. Naopak, vyrobit takovéhle auto byl výborný nápad.

Kompakt? Dobrý nápad!

V době "předspacebackové" totiž Škodovka neměla auto jako konkurenti: dynamicky vyhlížející hatchback nižší střední třídy, jako jsou všechny Fordy Focusy, Opely Astra, Citroëny C4. Měla jen octavii s obřím kufrem, a pak od nedávna její menší klon, rapida s kufrem jen o málo menším. Obě auta spíš rodinně střižená.  

A teď si představte, že vám je sedmadvacet nebo naopak pětapadesát, ještě nebo už nemáte rodinu a spoustu báglů na dovolenou a nechcete jezdit usedlým rodinným vozem. Pak vám Škoda mohla nabídnout jen příliš malou fabii, kontroverzní roomster či SUV Yeti. Kdo toužil po kompaktu, měl smůlu. A takových lidí je hodně: v západní Evropě tvoří tyhle hatchbacky 39 procent trhu! Z tohoto pohledu je spíše s podivem, že Škoda takovéhle auto nevyprodukovala už dřív...

Škoda Rapid Spaceback

Kombíkovitý hatchback je další karosářská varianta, kterou si ve Škodovce vymysleli, aby se odlišili od konkurentů. Na kombík je auto krátké, záď je ale oproti klasickým hatchbackům přeci jen o kousek delší.

V loktech trochu užší

V jednom ovšem rapid není typickým představitelem kompaktních hatchbacků, je totiž užší. Porovnáním místa v kabině na šířku zjistíme, že běžná míra v téhle třídě je 148 cm (Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 i Škoda Octavia), zatímco v rapidu naměříte jen 142 cm. Subjektivně však nemůžu říci, že bych měl i při své prostorově výraznější postavě pocit stísněnosti, to určitě ne. Jen loket občas narazí na opěrku dveří. Naopak v délce interiéru je rapid rekordmanem, jeho 2 602 mm je už obvyklých i v kompaktní třídě (Toyota Auris, P 308). A spaceback těží oproti "velkému" rapidu ještě z jedné věci: jeho střecha vzadu neklesá, takže na zadních sedadlech se uvelebí i dlouháni, aniž by je čalounění střechy tlačilo do hlavy.

Kufr kratší verze rapidu má 415 litrů, pří sklopení zadních opěradel odveze 1380 litrů. Liftback naloží 550-1490 litrů.

Úchvatná střecha a skleněné dveře

Spaceback má být tedy dynamickým autem, čemuž odpovídá i design. Hlavně ve verzi se stylovým paketem, který zahrnuje zcela prosklenou střechu a úplnou škodováckou designovou novinku: zadní sklo protažené až na hranu pátých dveří. Obojí je z tmavého skla a v kombinaci s červeným lakem karoserie vypadá opravdu úchvatně. Prosklená střecha o ploše rovných dvou metrů čtverečních navíc dodává pocit prostornosti a přidává místa na hlavu. 

Škoda Rapid Spaceback

"Nejvíc jsme řešili správné proporce, délku zadního převisu. Všechny linie jsou jednoduché, čisté, jako by je kreslilo dítě, a tak jsme to chtěli, svět je komplikovaný dost," říká šéfdesignér Škody Jozef Kabaň, který oba rapidy nakreslil. 

"Dynamika auta není zdůrazněna stoupající linií oken jako u konkurence, ale klesající linií střechy a zakřivením vloženého zadního okénka," popisuje Kabaň. A právě velká plocha zadních oken je hodně příjemná, zvlášť ji ocení děti, které výborně vidí ven.

Oživení i pro klasický rapid 

Uvnitř se změnilo dost věcí a platí to i pro klasický rapid modelového roku 2014, tedy už pro ty, co se nyní vyrábějí. Například palubní deska, dosud striktně stroze černá, dostává ve výbavách Ambition a Elegance dekorační lišty v několika odstínech, nejvíc se mi líbil kartáčovaný hliník. Novými barvami jsou očalouněna i sedadla a přibyla také možnost ovládat zadní okna z místa řidiče, což dosavadní rapidy neměly; a byly za to mohutně kritizovány. 

Rapid nově dostává možnost montáže xenonových světel a také úplně nový posilovač řízení. Není už elektrohydraulický, ale ovládá ho jen a pouze elektromotor. Ani staromilci nemůžou říct slovo výhrad, protože řízení je zcela přesné a navíc méně vibruje.

A jízdní dojmy? Podvozek všech motorizací je znatelně pohodlnější než dřív díky přepracovaným tlumičům a pružinám. Při přesednutí z lehkého benzinu do těžšího dieselu je váha motoru znát, auto se projevuje jako měkčí a těžší na předek, ale kdo přímo nepřesedá, rozdíl nepozná. 

Škoda Rapid Spaceback

Na pozvání Škody jsme se exkluzivně jako jedni z mála novinářů projeli v předsériovém prototypu spacebacku. Auta měla ještě lehké maskování světel a zakrytá loga a nápisy.

Svezli jsme se i základním tříválcovým motorem 1.2 MPI, který doznal drobných změn (upravené sání a větší výfuk) pro zvýšení výkonu z 51 na 55 kW. Ani tak to není motorizace na vyskakování, do větších kopců je nezbytné řadit na čtyřku, na pětku je nevyšplhá. Typický drnčivý zvuk tříválce doléhá do kabiny znatelně víc než nejen u tichounkých TSI, ale i než u dieselů. Ale jede to... 

K motorům TSI nemáme žádné výhrady, mají dost výkonu i sametový chod. A poté, co automobilka zapracovala na odstranění několika závad, měl by být agregátem zcela bezproblémovým. A diesely? I ten slabší se 66 kW díky dobrému točivému momentu s rapidem slušně zacvičí, navíc umí jezdit pod pět litrů.

Rapidu se prodejně daří

Ačkoliv to zpočátku tak nevypadalo, rapid se rychle stal oblíbeným modelem. V Česku je to nyní druhý nejprodávanější model po octavii, předstihl tedy i malou fabii (ta donedávna žebříčkům kralovala). Celkem se v ČR prodalo 6 512 aut a automobilka eviduje ještě 1 300 nevyřízených objednávek. Zajímavým údajem je, že nejlépe se prodává druhý stupeň výbavy Ambition v kombinaci s motorem 1.2 TSI 77 kW (320 tisíc Kč). Osmdesát procent rapidů u nás pije benzin, to znamená, že si je kupují spíš soukromí majitelé než firmy. 

Spaceback přijde na trh v říjnu a Škoda plánuje, že do konce roku prodá 1 300 kusů.  

Udělat spaceback byl výborný nápad. A pokud bude ještě dotažen do konce tím, že mu Škodovka nadělí slušnou cenu, bude to hit. A "slušná cena" by mohla jít třeba o pět tisíc níže, než se prodává dosavadní liftbackový rapid, tedy na 265 tisíc korun za základ. Zatím to však podle hlasů ze zákulisí vypadá, že ceny obou karosářských variant budou stejné. Necháme se tedy překvapit, cenu oznámí Škoda za dva týdny na autosalonu ve Frankfurtu.