Výsledky testu Škody Fabia jsou opřeny také o měření v nezávislých zkušebnách

Výsledky testu Škody Fabia jsou opřeny také o měření v nezávislých zkušebnách | foto: MAFA - Robert Zlatohlávek

Škoda reagovala na test fabie radou prodejcům

Mladoboleslavská Škoda Auto se po svém vyrovnává s výsledky dlouhodobého testu Škody Fabia 1.4 16V Elegance, která v redakci MF DNES během devíti měsíců absolvovala 40 tisíc kilometrů. Ačkoliv závěrečnou zprávu z testu, která byla s chválou i s výhradami k novému vozu zveřejněna už v září, automobilka ani slůvkem oficiálně nezpochybnila, poslala v říjnu svým dealerům dopis s doporučeními, jak na informace v MF DNES reagovat při jednání se zákazníky.

Dopis označený jako důvěrný poskytl redakci jeden ze škodováckých dealerů. "Fabia v testu MF DNES měla tolik závad, protože s vozem řidiči dost nešetrně zacházeli," stojí kupříkladu v dopisu. K tomu lze dodat, že fabia skutečně absolvovala čtyřicetitisícový test rychleji než průměrný řidič, ovšem dnes už stejným tempem jezdí mnozí obchodníci či jiní lidé. Nešetrné zacházení přitom na voze nezpozoroval žádný technik servisů, které automobil během testu navštívil. "Nezdá se, že byste s autem jezdili nějak extrémně v režimu brzda-plyn," konstatoval v polovině testu vedoucí servisu Life Cars v Praze Tomáš Janouch, když se rozhodl na fabii vyměnit všechny čtyři vykřivené brzdové kotouče. Brzdové destičky přitom zůstaly původní, což rovněž vylučuje divoké cestování. "Za toto tvrzení se vám omlouváme," sdělil šéf tiskového oddělení Škody Auto Vladimír Šulc, jehož MF DNES požádala o vyjádření k důvěrnému dopisu dealerům.

Není servis jako servis

Ani tvrzení Škody Auto o tom, že "některé opravy testované fabie trvaly dlouho, protože MF DNES požadovala pouze díly, nestála o opravu vozu. A poté, co servis telefonicky nebo písemně pozval fabii do dílny, v MF DNES na výzvu nereagovali", nejsou pravdivá a nemůže o tom existovat žádný doklad, zakázkový list či jiný oficiální záznam. A k tvrzení, že MF DNES v pražském servisu Auto Bohemia "řádně vůz nereklamovala", lze dodat, že ve všech případech byl postup při žádosti o odstranění závady jednotný: redaktoři s vozem přijeli do opravny a požadovali co nejrychlejší odstranění porouchaných částí. Jakmile se servis telefonicky ozval, ihned se s ním redaktoři domluvili na přistavení vozu do servisu. Přesto se oprava v Auto Bohemia Praha protáhla na pětatřicet dnů. Důkaz o šizení za účtování práce, která měla být provedena v rámci záruky, lze najít v archivu pražského servisu Auto Svoboda. Naopak v Auto CB v Plzni nebo pražském Life Cars byly servisní služby bez problémů. Life Cars dokonce po dobu oprav poskytl náhradní vozidlo, ač tak v případě mimopražského majitele auta učinit nemusel.

Čističi jsou udiveni

Škodovka dále prodejcům radí, aby zákazníkům říkali, že MF DNES nedodržela návod k použití vozu, když dala vyčistit špinavá přední sedadla tak zvanou mokrou cestou. Proto údajně přestalo fungovat vyhřívání předních sedáků, jejichž výměna představovala nejnákladnější opravu v průběhu testu fabie (výměna předních sedadel stála 41 700 korun - pozn. red.). A skutečnost? Špinavá béžová sedadla nechala redakce vyčistit mokrou cestou ve firmě specializované na čištění automobilových interiérů. "V návodu doporučujeme čištění suchou cestou," prohlašuje Vladimír Šulc. V instrukcích k obsluze automobilu se ovšem píše: "Pro čištění čalounění používejte speciální čisticí prostředky, popř. suchou pěnu a měkký kartáč." "Z takové formulace není jasné, že se nemá použít mokrá cesta. Navíc jsme se nikdy nesetkali s tím, aby automobilka zakazovala tuto účinnou péči o vůz. A už vůbec se nám nestalo, že by si někdo stěžoval, že po mytí přestalo fungovat vyhřívání sedadel," říká Petr Kmec z firmy Limuzin servis, která fabii - podobně jako jiná auta - během testu vyčistila. Škoda Auto v dopisu prodejcům radí, aby zákazníkům říkali, že továrna v současné době zvažuje úpravy termistoru v sedácích pro lepší ochranu proti vlhkosti.

Některé bolesti trvají

Zhruba v polovině testu - to fabie měla hlavní dávku poruch - se také rozsvítila kontrolka airbagů. Pracovníci značkového servisu zjistili, že ve volantu je vadný vratný kroužek, jehož zásluhou nebyl řidičův airbag funkční. Že není tato závada ojedinělá, to se potvrdilo u dalších octavií a fabií, které měla redakce v posledních měsících v testech: tři se potýkaly se stejnou bolestí. V dopise dealerům k testu MF DNES Škoda Auto připouští, že připravuje nové řešení kroužku přenášejícího elektrický kontakt ve volantu. Automobilka dosud nevyřešila ani problém nekultivovaného chodu motoru, což MF DNES v testu reklamovala dokonce dvakrát. "Netýká se to jen vašeho vozu, tyto problémy má více aut s motorem 1.4 16V (74 kW)," připustil šéf servisu Life Cars Tomáš Janouch. "Nutnost plnění emisních limitů EU4 vždy mírně ovlivní kultivovanost chodu motoru," napsala Škoda Auto svým dealerům v důvěrném dopisu. Redakce během testu reklamovala také roztržený šev sedáku řidičova místa. Z dopisu pro dealery plyne, že firma už změnila technologii výroby sedáku, což problém vyřešilo. Také o reklamované závadě povolené ruční brzdy automobilka tvrdí, že ji změnou dodavatele příslušných součástek odstranila. A stejně tak špatnou funkci střešního okna automobilka prý vyřešila zásahem do softwaru řídicí jednotky.

MF DNES za testy platí

Škodu Fabia 1.4 16V Elegance získal vydavatel MF DNES do redakčního testu v aukci, jejíž výtěžek putoval na konto vozíčkářů Paraple. Za vůz takto zaplatil 1 030 000 korun. Rovněž v zájmu naprosté nezávislosti MF DNES kupuje vozy do všech dlouhodobých testů a za krátkodobě zkoušené automobily platí nájemné - půjčovné. "V tomto je MF DNES v Česku výjimkou," připustil mluvčí Škody Auto Vladimír Šulc.

Co vyplynulo z testu Škody Fabia 1.4 16V Elegance v MF DNES

* 1. Vůz absolvoval 40 tisíc kilometrů v tvrdých podmínkách bez jediné závady, která by ohrozila provoz.

* 2. Test jednoznačně potvrdil dvě stěžejní výhody Škody Fabia: výborné jízdní vlastnosti a v její kategorii také nadprůměrný vnitřní prostor. První vyplynulo z cest na zimních i letních trasách, na dálnicích i klikatých horských cestách, kde se fabia směle poměřila s přímými konkurenty i s auty vyšších tříd, druhé je podloženo redakcí objednanými a placenými výsledky ve zkušebnách nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy v Praze.

* 3. Při vší chvále prostoru je Škoda Fabia ve srovnání se svou starší sestrou Felicií menší do šířky a také v prostoru pro zavazadla zaostává o 12 litrů, leč její kufr je lépe tvarovaný a snáz přístupný. Nicméně obě škodovky hrají v nabídce prostoru v kategorii malých automobilů, mezi něž patří, zcela jednoznačně prim.

* 4. V nabídce prostoru na zadním sedadle zaostává za fabií dokonce i Škoda Octavia. Je tedy zřejmé, že fabia nenabízí málo.

* 5. Spotřeba vozu v průběhu testu neustále klesala, až v posledních deseti tisících kilometrech byla v průměru sedmilitrová. V hodnocení celého čtyřicetitisícového testu dosáhla hranice 7,6 litru na 100 kilometrů.

* 6. Fabia se lepšila i v brzdách: jako zbrusu nová potřebovala k zastavení z osmdesátikilometrové rychlosti 32 metrů, ale na konci testu jí stačilo o tři a půl metru méně. Na německých dálnicích prokázala schopnost jet rychlostí až 200 kilometrů v hodině.

* 7. Testovaný automobil nepříjemně překvapil nečekaně dlouhou řadou poruch a chyb, které sice jízdu nezastavily, ale náklady na jejich odstranění překročily částku 70 tisíc korun. Vůz v testu MF DNES se zmíněných bolestí zbavil zdarma v rámci roční záruky, neboť 40 tisíc kilometrů absolvoval během pouhých devíti měsíců a tedy s bohatou záruční rezervou, ovšem průměrný motorista by se z problémů tak lacino zřejmě nedostal: většina závad se projevila v době, kdy automobil měl za sebou kolem 20 tisíc kilometrů, tedy dávku, jakou průměrný řidič v Česku během roční záruky nezvládne. Opravy by tedy hradil ze své kapsy.

* 8. U testované fabie MF DNES reklamovala následující závady: uvolněnou ruční brzdu (opraveno), vibrace do volantu při brzdění (výměna všech čtyř brzdových kotoučů), dvakrát nekultivovaný chod motoru s kolísáním otáček (poprvé výměna řídicí jednotky motoru, podruhé neřešeno), svítící kontrolka airbagů (výměna snímacího kroužku kontaktu), nefunkční klimatizace (doplnění chladicího média), špatně fungující elektrické zavírání střešního okna, rušivé zvuky při otevřeném oknu (oprava), rozpáraný šev sedáku řidičova sedadla a závada ve vyhřívání předních sedadel (výměna sedadel), centrální zamykání nefungovalo ve stanoveném režimu (chyba z výroby, oprava), prasklá žárovka v přední mlhovce (oprava mimo garanci), vůz zaostával ve zrychlení z 0 na 100 km za údaji výrobce (neřešeno), svítící kontrolka závady elektroniky motoru (porucha sama ustala).

* 9. Méně vhodné než obyčejný šedivý interiér nejlevnějších fabií se ukázalo luxusní světle béžové čalounění, které při prezentaci vozu před čtenáři MF DNES utrpělo, jeho čištění stálo přes 1200 korun a záhy poté nastaly potíže s vyhříváním sedaček.

* 10. Test připustil vysvětlení mluvčího Škody Auto Evžena Krauskopfa, že problémy mohla ovlivnit okolnost, že hodnocený vůz byl vůbec prvním prodaným (v dobročinné dražbě pro Konto Paraple) exemplářem nového modelu. "Začal jezdit měsíc před uvedením modelu na trh. Auta dodávaná prodejcům od té doby doznala řady změn," vyjádřil se k výsledkům testu Evžen Krauskopf. Ve zprávě o testu rovněž zaznělo stanovisko odborníků ze značkových servisů, že s novými fabiemi zatím nejsou problémy.

* 11. Značkové servisy Škoda poskytly vozu během testu různě kvalitní služby - od standardu koncernového otce Volkswagenu až po způsoby připomínající socialistické opravárenství. Například na náhradu ukradené krytky ostřikovače MF DNES čekala 35 dnů, platila 1431 korun a z toho nalakování plochy menší než zápalková krabička stálo přes tisíc korun. Náhradní sedadla dodal až druhý servis, když první závadu neopravil ani po týdnech čekání. Ve zkušenostech ze značkových servisů Škoda nechybělo ani šizení na předloženém účtu. Naopak jiný servis poskytl kromě perfektních opravářských služeb i náhradní vůz po dobu oprav, ačkoliv nemusel.

* 12. Automobil končil test s mírnými vibracemi, které se z motoru nesly až do sedadla, na což si stěžují i někteří jiní majitelé fabií. Opraváři připustili, že to je nepříjemné, ale v současnosti s tím neumějí nic udělat. Je třeba počkat, až výrobce najde řešení.

* 13. Jakkoliv se Škoda Fabia 1.4. 16V Elegance ukázala sympatická v jízdě a ve službě vůbec, počtem a závažností závad se zařadila na nejhorší pozici v dosavadní historii dlouhodobých testů MF DNES. Těm se zatím kromě fabie podrobily dvě Škody Octavia, Škoda Felicia a jetý Ford Mondeo.

* 14. V cenách pojistného fabia ztrácí výhody starší felicie, která je levnější jak v havarijním pojištění, tak i v povinném ručení.

* 15. Škoda Fabia je mimořádně žádaná na trhu ojetin, kde bude v nejbližším období její cena klesat pomaleji než u konkurence. Nejmenší prodělky budou podle názoru odborníků na nejobyčejnějších verzích modelu.
(hč)