Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

  12:00aktualizováno  21:34
Tel Aviv (od zpravodaje iDNES.cz) - Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce nahradí model Rapid a má konkurovat modelům VW Golf, Opel Astra, nebo Ford Focus ve vůbec nejnabitější třídě aut. Scalu představila česká značka v izraelském Tel Avivu, který je technologickou metropolí.

Netradiční volba lokality má dva významy. Škoda tím poukazuje na spolupráci s lokálními start-upy, které patří ke špičce ve vývoji technologií. Jen pár dní před premiérou ohlásila partnerství s firmou Chakratec pracující na technologii nabíjení elektromobilů. Škoda je také momentálně v Izraeli na 4. místě mezi nejprodávanějšími automobilovými značkami a zároveň nejúspěšnější evropskou značkou.

Scala znamená pro Škodu velký krok, zdůraznil šéf automobilky Bernhard Maier: „Novým modelem Škoda Scala otevíráme novou kapitolu kompaktních vozů.“ Rapid byl skládačkou z dílů starších škodovek a v hierarchii modelů značky patřil mezi Fabii a Octavii, ale spíš blíže k Fabii. 

Scala stojí kompletně na modulární platformě MQB skupiny Volkswagen, kterou využívá řada moderních modelů německého koncernu. Ze škodovek je to většina aktuálních nabídek od Octavie přes Kodiak a Karoq k Superbu. Ovšem pro Scalu vybrali její variantu pro malé automobily MQB A0.

Škoda Scala
Škoda Scala

To znamená, že Scala dostává nejmodernější techniku ​​a nebude se schovávat na pomezí tříd. Škoda s tímto autem vstupuje do nejnabitějšího a nejdůležitějšího segmentu v Evropě vůbec. Říká se mu Golf-třída a stále jde o nejprodávanější kategorii aut. Kromě VW Golf sem patří také Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed nebo Seat Leon.

Scala je také symbolem posunu designu značky k větší emotivnosti. Auto sice ještě nenavrhoval Oliver Stefani, který se role šéfdesignéra značky ujal loni v září, Scala však i tak výrazně přetváří původní přímočarý a čistý „Kabaňovský“ styl. 

Je líbivější, více zaoblená a stále s perfektně vyváženými proporcemi. K tomu ovšem přidává agresivitu a více ozdobných prvků. „Není jen praktická a dostupná pro všechny, jak už si lidé zvykli na naše vozy, ale navíc má velmi dynamický, sportovní a velmi emotivní vzhled,“ shrnuje Olive Stefani.

Škoda Scala
Škoda Scala

Scala bude prvním evropským modelem automobilky s nápisem Škoda na pátých dveřích místo tradičních log, to už je Stefaniho práce. Slovo Scala znamená v latině a italštině schody nebo žebřík, což podle automobilky odkazuje na pokrok vpřed v kategorii kompaktních vozů. 

Názor experta

Petr Siebert, nezávislý designér dopravních prostředků, pedagog

První dojmy jsou pozitivní, vlastně se opravdu příliš neliší od konceptu Vision RS. Líbí se mi přední lampy i napojená maska. Uvědomil jsem si, že výrazem předek připomíná modernizovanou Fabii. Zadní partie je opravdu podařená. Charakterizují ji parádní zadní světla a prodloužené zadní sklo. Bok je bez kudrlinek, jak je charakteristické pro značku, a blatníky jsou vystouplé tak akorát.

Vnitřek na první dojem opět působí dobře. Přehledná a tvarově kultivovaná palubní deska si říká o prémiové materiály. Trochu mi vadí tvarové řešení „kapličky“ na ovládání klimatizace. Jsem zvědavý na přímé dojmy a jaký dojem udělá Scala v nejlevnější výbavě.

Podle informací iDNES.cz si tento název, který příliš nepasuje do tradiční nomenklatury modelů značky, prosadilo vedení Škody. Jméno Scala používala do nedávna značka Renault pro levné velké sedany v Indii, v Egyptě nebo v Jižní Americe (Mexiko, Kolumbie). Škoda se tedy na převzetí tohoto jména musela s francouzskou automobilkou dohodnout.

Nová škoda dorazí v jediné karosářské verzi: protáhlém hatchbacku. Na předních sedadlech je dost místa i do šířky. Scala překvapí prostorností interiéru pro zadní pasažéry, kufr se základním objemem 467 litrů je také nadprůměrně velký.

Škoda slibuje ve 4,36 metru dlouhém voze využívání technologií, které byly dosud určeny pro vozy ve vyšších třídách. Parádní je přístrojovka, která je  atraktivně tvarovaná horizontálními linkami. Prim na ní hraje velký tablet. Displej bude vždy dotykový, ovšem v různých velikostech podle množství funkcí. 

Vrcholové provedení infotainmentu bude mít trvalé připojení k internetu, které mimo jiné pomáhá aktualizovat mapu, navigovat a streamovat hudbu. Tento systém lze ovládat přes dotykovou obrazovku, gesty nebo hlasem. A displej může také v kapličce pod volantem nahradit klasické ručičkové budíky. 

„Škoda Scala tak chce oslovit i mladší zákazníky, kteří jsou stále online, je pro ně důležitý design a kladou důraz na velkorysý prostor typický pro značku,“ komentuje Hermann Prax ze Škody Auto.

Vozidlo bude mít integrovanou kartu eSIM, která vytváří vysokorychlostní připojení LTE, v nabídce příplatků bude adaptivní tempomat, přední i zadní světlomety kompletně složené z LED diod, vyhřívaná sedadla i vzadu (vyhřívané mohou být i čelní sklo nebo volant) nebo elektricky ovládané víko kufru a možnost příplatku za tlumiče s dvoustupňově měnitelnou tuhostí. 

K dispozici je pět motorů, jejichž výkonový rozsah se pohybuje od 66 kW (90 koní) do 110 kW (150 koní), tři benzinové litrové tříválce, čtyřválec 1,5 litru, turbodiesel 1,6 a provedení na zemní plyn. Všechny motory mají turbo a kromě slabšího provedení litru dostanou manuální šestikvalt nebo sedmistupňový automat.

„Ceník nového modelu automobilka oficiálně oznámí v průběhu ledna 2019, ve stejný okamžik také spustí konfigurátor a dealeři budou sbírat předobjednávky. Sériová výroba odstartuje v hlavním mladoboleslavském závodě automobilky v průběhu února. Autosalonovou premiéru bude mít Scala v březnu na autosalonu v Ženevě. Uvedení na trh je naplánované na duben, první vozy budou u zákazníků v květnu,“ vypočítává pro iDNES.cz Vítek Pelc z tiskového oddělení Škody. Náš tip na startovací cenu je 340 tisíc korun.

Líbí se vám nová Škoda Scala?

celkem hlasů: 9691

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 13. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 7551
NIC MOC, ČEKAL JSEM VÍC
NIC MOC, ČEKAL JSEM VÍC 1489
NE
NE 651
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...