Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda si věří, nová octavia nebude levná

  14:31aktualizováno  14:31
Na ženevském autosalonu stojí od včerejška pod bílými plachtami i čtyři nové octavie. Světová premiéra nejsledovanějšího českého auta už tentokrát bude skutečně se vším všudy: automobilka dnes oznámí i přesnou cenu nového vozu. Očekává se částka kolem 450 tisíc korun.
Škoda Octavia II

Škoda Octavia II | foto: Škoda

Na pódiu Škody trénovali tanečníci na dnešní slavnostní show a na velký den se připravovali i mladoboleslavští manažeři. Novou octavií chtějí završit dlouholeté úsilí firmy a dát světu jasnou zprávu: české auto už se nemusí podbízet.

„V žádném případě nebudeme bojovat nižší cenou. Teď už je náš image tak daleko, že si můžeme dovolit minimálně stejné ceny jako konkurence,“ říká šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Včera odpoledne běhal po stánku, který má Škoda letos zvlášť velký a netrpělivě vyhlížel svého nejvyššího šéfa, prvního muže koncernu VW Bernda Pischetsriedera, který dceřiné značky obcházel.

Konec podbízení

Fotogalerie: Škoda Octavia na ženevském autosalonu
Pro Bernda Pischetsriedera bude stánek Škody vítanou protiváhou znepokojivých zpráv, které budou kapitáni automobilového průmyslu ve Švýcarsku tento týden řešit. Prodej nových aut v Evropě klesá, výrobci krvácejí kvůli cenové válce a na pozice zavedených německých, francouzských či italských značek se tlačí dravá konkurence z Asie. Automobilky věří, že letošních více než 70 premiér povzbudí chuť motoristů a letošek bude lepší.

Vizáž octavie už je známa, nyní se čeká, kolik bude stát. Když octavia začínala v roce 1997, byla k mání od 340 tisíc korun. Už tehdy byla větší než její konkurenti a řadu „vnitřností“ měla společnou s osvědčenými vozy VWči Audi. Ale podezíravost vůči východní značce přinutila tehdy Škodu bojovat nízkou cenou. Rok po octavii se v Česku začal prodávat nový, tehdy čtvrtý golf. V holé verzi stál 415 tisíc, za což bylo možné pořídit octavii se slušnou výbavou.

Po sedmi letech jako by se karta obrátila. Nový golf páté generace má doma v Německu ostudu, protože jeho prodej vázne a prodejci opakovaně sahají ke slevám. Akcie VW spadly od začátku roku ze 44 na 38 eur, naposledy poté, co na burzu prosákly informace, že někteří dealeři srazili cenu vozu pod 15 tisíc eur. Pod patnáct tisíc eur chce Škoda stlačit i novou octavii, takže po převleku do nových verzí se cena obou vozů vyrovnává. V Česku lze dnes golf pořídit za 414 900 korun s klimatizací zdarma, tedy za stejné peníze jako před sedmi lety.

Škoda věří, že novou octavii levně dávat nemusí. Stará octavia se ukázala jako mimořádně úspěšná (její prodej i po osmi letech roste), takže tentokrát si firma nechá zaplatit. „Nejsme jako korejské značky, výsledek české práce už se nemusí dávat pod cenou,“ řekl Helmuth Schuster z představenstva Škody. Nová octavia se začne prodávat v červnu nejprve v Česku a v západní Evropě. Mimořádné slevy nebudou zpočátku potřeba, protože aut se stejně podle Kulhánka nestihne vyrobit tolik, kolik by se jich prodalo - a tak se bude muset čekat.

Jestliže v Německu začne cena pod 15 tisíci eur, v přepočtu na koruny je to téměř půl milionu. V Česku, kde jsou auta levnější a mají menší povinnou výbavu, začne ceník níže. Na druhou stranu musí Škoda něčím odlišit novou octavii od staré, kterou chce v Česku prodávat ještě do konce příštího roku. Stará octavia dnes začíná na 400 tisících a podle šéfa firmy se tato cena snižovat nebude, přinejmenším ne letos.
Konkurenti odhadují, že cenový odstup obou modelů bude minimálně 40 tisíc korun. „Rozhodující hranice bude 10-15 procent, to už si rozmyslíte, když si můžete navíc koupit pračku, ledničku a televizi,“ soudí Ivan Růžička, šéf českého zastoupení firmy Opel.

O nové auto už je zájem
Prodejci škodovek říkají, že již nyní se na novou octavii ptá mnoho zákazníků, nedostatek aut a s tím spojené dlouhé čekací doby však podle nich zřejmě nebudou.
„Už teď je znát, že zákazníci čekají na novinku, a prodej současného modelu se mírně snižuje,“ uvedl například Ludvík Wanderer ze společnosti Auto Adámek, která patří mezi největší pražské prodejce škodovek.

Podobně mluví i zástupce největšího plzeňského prodejce škodovek, společnosti Auto CB. „Pořadníky podle nás nebudou v tuzemsku třeba, pokud nebude octavií výrazně málo, ale s tím nepočítám. Čekáme, že letos se nová octavia bude prodávat více než stávající model, lidi se na novinku vyptávají a je znát, že na ni mnoho z nich čeká. Důležitou roli sehraje samozřejmě cena,“ řekl šéf prodeje Zdeněk Šlajer.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.