Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škola smyku na finský způsob: netočte volantem

aktualizováno 
Ti létající Finové musí mít nějaký speciální gen. Na povrchu, kde to klouže, i když jdete pěšky, letí neskutečnou rychlostí. Kolo jim jedinkrát neproklouzne a auto je neuvěřitelně poslouchá. Rauno Aaltonen je vitální pětasedmdesátník. Na sněhu raději chodí s hůlkou, ale když sedne za volant, valíte oči.

Rauno Aaltonen je totiž taky vítěz Rally Monte Carlo a jeden z nejznámnějších jezdců rally všech dob. V roce 1967 dobyl na sněhu na bájném kopci Col de Turini první vítězství pro kapesní mini. S britskou legendu uměl sympatický Fin za volantem zatočit s mnohem silnějšími a ambicióznějšími soupeři v těch křivolakých zasněžených vracečkách nad Monte Carlem.

Rauno Aaltonen za volantem původního mini na trati Rally Monte Carlo veteránů

Rauno Aaltonen za volantem původního mini na trati Rally Monte Carlo veteránů

Finským rallyovým jezdcům se říká létající Finové. To je zvláštní "živočišný druh", který, když to začne na silnici klouzat, čaruje. A Aaltonen je jedním z nejznámějších, říká se mu také Profesor Rally. Dnes je tváří právě značky Mini, taky po něm pojmenovali jednu speciální edici legendárního modelu, který je také módní ikonou.

Škola klouzání

Na zamrzlém jezeře na polárním kruhu, v bydlišti Santa Clause ve finském městečku Rovaniemi, mě zkusil něco naučit. Stačila jediná, ale o to důležitější poučka: "Netoč moc volantem." Když chcete zatočit na sněhu a ledu, stejně je to k ničemu. Kola se začnou klouzat a auto putuje po tečně ven z oblouku.

Auto se neřídí jen volantem

Volant a plyn musí být propojené, ČTĚTE JAK

Opravdu to netočení volantem funguje. Na úplném ledu stačí jen lehce natočit volant, ale s předstihem. Chvíli počkat a auto opravdu zatočí. Nejtěžší je odhadnout, jak málo vzít za volant, většinou je to zbytečně moc.

A pak "pan profesor" sedne za volant. Drží ho jen v konečcích prstů. Jemně pohybuje volantem, dokáže přesně odhadnout, nakolik auto na ledu zatočí, jen jemně vychýlí volant z klidové polohy a miňas vykrouží zatáčku a žene se bez náznaku smyku do další.

"Důležité je mít kontakt s povrchem," vysvětluje Rauno. "Musíte vědět, jak máte natočená kola." Upřímně, moderní auta s posilovači řízení nám to moc neulehčují. Houbovité řízení, ve kterém vůbec nemáte pocit vazby s koly, patří k největším neduhům aut dneška.

Přenášení váhy

"Když najíždíte do zatáčky, ještě než natočíte kola, lehce přibrzděte. Tím přenesete váhu na předek, zatížíte kola a auto lépe zatočí," popisuje další fígl Aaltonen, mimochodem propagátor brzdění levou nohou.

Rauno Aaltonen v roce 1977
Rauno Aaltonen

Rauno Aaltonen v roce 1977 a dnes

Schválně si to zkuste někde v bezpečí. Levačka není zvyklá na jemnou práci, od sešlapávání spojky je celá otupělá. Na brzdění však potřebujete krom razance také cit. Rallyjezdci se to naučili, potřebují mít motor vytočený, aby na výjezdu ze zatáčky nemuseli čekat, až se motor probudí, a tak mají pravou na plynu a levou brzdí.

Fotogalerie

Aalltonen dodává, že musíte "cítit brzdy". To je největší umění rallyjezdců, naplno brzdit, ale jen tak, aby se auto nezačalo neovladatelně klouzat. Na nalezení té hranice, na které guma balancuje mezi adhezí a smykem, je třeba talent a zkušenosti. 

Stěrače pro jízdu bokem

"My Finové bychom uvítali stěrače na bočních oknech, milujeme jízdu bokem. Když víte, jak na to, jde to s každým autem," říká s úsměvem Aaltonen. A naznačuje, jak na to: "Když přibrzdíte, cítíte, jak autu odlehčuje záď," popisuje profesor, neklidnou záď auta pak rychlým pohybem volantu rozhodíte. A na klouzavém povrchu to jde snadněji.

Mini Paceman

Mini Paceman

"Když se jdete sklouznout do bezpečí, klidně stabilizační systém vypněte," říká. "Ale nikdy to nedělejte v běžném provozu, jízda smykem není bezpečná," zdůrazňuje chlapík v typické obrovité huňaté čepici.

A připomíná, že u aut s pohonem všech kol obstarávaným mezinápravovou spojkou (třeba Haldex) jako má třeba nejnovější model v nabídce Mini, jakési terénní kupé jménem Paceman, se při brzdění pohon zadních kol odepne. Je to tak z důvodu bezpečnosti: nadlehčená záď není poháněná a nemá snahu auto "předbíhat".





Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.