Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Krásný spartak byl hvězdou závodu veteránů

aktualizováno 
Spartak letos slaví šedesátiny. S parádním smetanovo-vínovým zrenovovaným exemplářem z muzea Škody Auto jsme to oslavili na prestižním veteránském závodě z Hamburku do Berlína. Slavná škodovka za potlesku publika ujela bez zaváhání za tři dny přes 730 kilometrů ve svižném tempu.

Rallye Hamburg-Berlin Klassik 2014 | foto: Škoda Auto

„To je spartak, toho si pamatuju jako malé dítě,“ usmívá se na mě vyfešákovaný sympatický čtyřicátník v přístavu ve Warnemünde. Přišel se podívat na start druhého dne závodu s malým synem. Špunt valí oči a ptá se, co je to za auto. 

Porschí, jaguarů a vzácných veteránů je na startu 180, spartak v houfu dalších škodovek jediný.

A sklízí ovace. Možná za ta tři přídavná světla na přídi nebo rezervní stěrač pro šoféra.

Rallye Hamburg-Berlin Klassik 2014

Provizorium

Veřejnosti se Spartak poprvé představil 1. května 1954 na prvomájové manifestaci v Mladé Boleslavi. Ale do prodeje se dvoudveřový čtyřmístný vůz dostal až koncem léta 1955 a vyráběl se včetně nástupnických octavií až do začátku 70. let. Spartak se zrodil jako vůz, který se měl vyrábět jen dočasně, než se stihne připravit velkovýroba skutečně lidového a všem přístupného vozu. Auto s výkonem 40 koní a hmotností 900 kilogramů mělo udávanou maximální rychlost 110 km/h.

Spartak bylo neoficiální označení, správně se vůz jmenoval Škoda 440. Vyráběl se v letech 1955 až 1959, celkem jich vzniklo 84 792. Nástupnická octavia se na první pohled lišila zejména jiným tvarem přední masky a koncových světel, nejvýznamnější technickou změnou bylo nahrazení listového pera na přední nápravě vinutými pružinami.

Fotogalerie

Hejno škodovek

Akce Hamburg-Berlin-Klassik je považována za nejhezčí veteránskou soutěž. Letos se jela posedmé a tentokrát přivedla závodníky i do polského Štětína. V duchu hesla „pospíchej pomalu“ vede 733 kilometrů dlouhá trať hlavně po půvabných silnicích.

Jde o jízdu, v níž se hodnotí pravidelnost a spolehlivost, to znamená, že zde nejde o dosažení maximální rychlosti. Soutěž je určena pro historicky hodnotné vozy do roku výroby 1994.

Muzeum Škody vyslalo do soutěže Škodu Tudor 1100 Cabrio z roku 1948 a pečlivě zrestaurovaný spartak (Škoda 440) v závodní úpravě z roku 1957. Hvězdou byla hlavně Škoda Popular Sport Coupé „Malá dohoda“, za jejíž volant usedla hvězda rally sedmdesátých a osmdesátých let John Haugland.

Přívlastek „Malá dohoda“ odkazuje na specifické využití vozu v roce 1937. Svého času vyhrálo sportovní kupé 2 400 kilometrů dlouhou soutěž vedoucí Československem, Jugoslávií a Rumunskem, které tehdy tvořily vojensko-politické uskupení, zvané Malá dohoda. Od roku 1968 je tento vůz majetkem muzea v Mladé Boleslavi.

Startovní číslo 1 vezla na boku obrovitá Škoda 645 z roku 1931. Více než pět metrů dlouhý automobil byl poprvé představen na autosalonu v Praze v roce 1929 jako luxusní model značky. Označení vychází z počtu válců motoru a výkonu v koňských silách. Řadový šestiválec o objemu 2,5 l dává 45 koní. Zajímavostí je smíšená konstrukce vozu využívající ocelového šasi a karoserie ze dřeva a ocelových plechů. Těchto vozů bylo vyrobeno pouze 758 kusů, z nichž se dodnes dochovalo asi jen půl tuctu exemplářů.

Ve startovním poli se objevily ještě tři mladší škodovky: krásné kupé 110R, závodní speciál 130 RS, za jehož volant usedl sedminásobný mistr Německa v automobilových soutěžích Matthias Kahle, a konečně zářivě zelená Škoda 120.







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.