Už klasické "MBčko" patří k nejkrásnějším autům, která se v Československu vyráběla. Dvoudveřová Škoda MBX měla být trhákem, jenže jich nakonec vzniklo jen dva a půl tisíce. Podívejte se na jejich sraz objektivem fotografa Lukáše Hrona. Dorazily i další parádní škodovky, třeba Favorit Roadster.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vzácných verzí tisícovky se každoročně koná v Mladé Boleslavi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na sraz parádních škodovek bývají zvané i další rarity. Škoda Favorit v úpravě MTX Roadster je dnes ceněný unikát.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zpočátku se uvažovalo o tom, že by MBX byl dvoudveřový a dvousedadlový roadster s odnímatelnou střechou, ale ukázalo se to jako technologicky nemožné. Nakonec vznikla tedy dvoudveřová verze odvozená od klasického MB.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Embéčko odstartovalo dlouhou éru škodovek s motorem vzadu a pohonem zadních kol.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Každý vůz se musel v továrně dodělávat ručně, což výrobu prodlužovalo a zdržovalo. Nakonec v roce 1969 padlo rozhodnutí, že výroba Škody MBX skončí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zkratka MB znamená Mladou Boleslav, číslovka 1000 pak zdvihový objem litrového motoru. Češi si však kvůli kvalitě výroby zpočátku produkce označení 1000 MB vyložili jako "tisíc malých bolestí".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na sraz dorazila i MBčka pro sportovněji založené občany. Škoda 1000 MBG má dvoukarburátorový litrový motor, shodný s 1000 MBX.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Při vývoji motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. Škoda tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby. Patent pak koupil Renault pro výrobu bloků motoru pro R16.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V plánu bylo vyrobit 50 tisíc kusů, které měly jít hlavně za hranice Československa. Jenže auto nebylo technicky zvládnuté, a proto o něj nebyl očekávaný zájem. Karosérie se kroutí, takže se u některých aut špatně zavíraly dveře, občas dovnitř zatéká apod.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Základní cena tisícovky byla nejprve 44 tisíc korun, později 45 600, v roce 1968 už téměř 49 tisíc korun. Dvoudveřové kupé MBX přišlo na 50 tisíc korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Většinu embéček poháněl litrový čtyřválcový motor (988 ccm) o výkonu 31 kW, ale existovala i silnější verze 1100 MB (1 107 ccm, 38 kW).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Během krátké pětileté kariéry vzniklo přesně 443 141 kusů Škody 1000 MB včetně odvozeného dvoudveřového kupé MBX.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Počítalo se, že z automobilky Škoda vyjede přes 50 tisíc dvoudveřových modelů MBX. Jenže na silnice jich dospělo jen dva a půl tisíce. Dodnes jich zbylo kolem padesátky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První český velkosériový automobil je jedním z nejdůležitějších modelů Škody.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zajímavá je konstrukce bočních oken. Obě se dají spustit dolů a prostřední sloupek chybí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 1000 MB slavila loni padesátiny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 1000 MB slavila loni padesátiny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Charakteristické kapsy v zadních blatnících přivádějí vzduch k motoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 100 z tisícovky technicky vychází.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 100
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Modrá škodovka roadster není dílem garážového nadšence. Je to zrekonstruovaný prototyp, který v šedesátých letech postavili v Mladé Boleslavi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 1000 Roadster
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dodnes není přesně jasné, kolik prototypů otevřené tisícovky se vlastně vyrobilo. Vznikaly ještě před uvedením sériové verze Škody 1000 MB.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dnes modrý kousek (původně snad bílý) s pravostranným řízením by měl být druhý v pořadí z roku 1963. První prototyp s volantem vlevo a několika dalšími odlišnostmi vznikl rok předtím. Některé zdroje však mluví ještě o jednom prototypu navíc.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vedení automobilky nakonec myšlenku na výrobu zavrhlo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Auto prošlo před několika lety náročnou detailní renovací.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda Favorit Roadster MTX
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Autorem designu dvoudveřového favorita vyráběného v mělnickém Metalexu je známý český designér Václav Král.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z původního Favoritu je převzatá přední část. Záď je úplně nová¨a dostala výztuhy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda MTX Roadster se představila v roce 1990, světovou premiéru měla na autosalonu v Birminghamu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poslední MTX vyrobili v roce 1996
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Celkem vzniklo asi 200 roadsterů MTX.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz