Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Superb 1.8T Comfort: cestujte první třídou

  17:09aktualizováno  17:09
Nadprůměrný vnitřní prostor, bohatá výbava a především rozumná cena jsou hlavní lákadla české limuzíny. Otestovali jsme verzi s nejmenším objemem motoru v nabídce, přeplňovanou 1.8. Obstojí v silné konkurenci?
hodnocení iDNES 4/5

Největší česká limuzína vstupila na trh ve chvíli, kdy se všechny pozice zdály už být dávno rozdány. Cílová skupina zákazníků si dávno hoví ve vozech jiných značek a zdá se, že přesedlat na Škodu Superb určitě nehodlá.

Může se hodit

Internetová nabídka nových i zánovních vozů Škoda Superb        Přijďte si vybrat k nám  Váš model! www.automodul.cz

Pochybnosti o její nejbližší budoucnosti ale ztratíte už po prvních společných kilometrech, na nichž vás obklopí pohodlím i životním prostorem. Nás se o svých kvalitách snažil přesvědčit model s motorem 1.8T.

VNĚJŠÍ VZHLED

Namísto agresivního výrazu Superb na okolí pohlíží spíše přátelským, lehce povýšeným dojmem, dokonale navazujícím na linie ostatní produkce automobilky.

Ve středové části přední kapoty je například patrný elegantní prolis, který vhodně doplňuje přední partie vozu, boční okna jsou zase zvýrazněna chromovanou lištou.

Velmi praktické jsou pak svítilny na spodní části bočních zrcátek, rozsvěcující se ve chvíli, kdy za tmy vystupujete z vozu. Velkou pochvalu si zaslouží provedení zádi, s níž si designéři opravdu pohráli.

Ladně navazuje na čisté křivky karoserie, přičemž oceníte i její optimální proporce. Z nabízených barev se k vozu nejvíce hodí decentní metalické laky popřípadě černá s perleťovým efektem.

INTERIÉR A KUFR

Extrémně dlouhý rozvor vozu se kladně podepsal na vnitřním prostoru. Všichni pasažéři mají nadbytek místa v oblasti kolen a na přední sedadla se pohodlně usadí i lidé vyššího vzrůstu. Kvůli aerodynamickému svažování karoserie si místo vzadu ale budou, obdobně jako u konkurentů, pochvalovat jen osoby menší 185 cm.

Ostatní se už při pohodlném posazu hlavou dotýkají stropu. Velmi příjemným překvapením je cestování v pěti lidech, které není na rozdíl od většiny vozů utrpením, i když vpředu sedí dvoumetroví pasažéři. Pochvalu si zaslouží také sedadla, která jsou ušita z kvalitního materiálu. Přední sedačky mají dobré boční vedení a jsou vybaveny bederními opěrkami už v základní verzi výbavy. Za samozřejmost pak výrobce považuje sklopné hlavové opěrky, které nejenže zvyšují pohodlí, ale především přispívají k bezpečnosti při nárazu.

Celkový dojem ještě dotvářejí střední loketní opěrky s úložným prostorem u obou řad sedadel, přičemž za zadní je nenápadně skryt velmi praktický pytel na lyže, či jiné dlouhé předměty, které se díky svým rozměrům nevejdou do zavazadelníku. Zadní část interiéru ukrývá mnoho praktických detailů. Jmenujme například nastavitelné výdechy klimatizace v zakončení středového tunelu, příplatkové vyhřívání zadních sedadel, individuální čtecí lampičky a osvětlení prostoru pro nohy.

Typickým znakem Superbu je pak schránka na deštník (včetně) s odvodem vody ve výplni dveří. Vzniká však otázka, proč výrobce zvolil pouze levé, jakoby si snad spolujezdec tento komfort dopřát nemohl. Neméně zajímavé je pracoviště řidiče. Všechny ovládací prvky jsou snadno dostupné a najdete mezi nimi takřka vše, na co si vzpomenete. Podívejme se opět na detaily.

Volant, příčně i podélně nastavitelný, potěší optimální tloušťkou věnce - u testovaného vozu byl navíc multifunkční, takže prostřednictvím tlačítek po stranách lze ovládat autorádio a tempomat.

Tento prvek příplatkové výbavy je vůbec velmi praktický. Kromě několika tlačítek na volantu zájemce získá ještě rozměrný displej v přístrojovém štítu, označovaný jako Maxi-Dot. Právě kvůli němu bychom pořízení paketu vřele doporučovali. Displej totiž velmi přehledně zobrazuje nejen provozní informace z palubního počítače, ale současně ukazuje aktuální vnější teplotu a naladěnou stanici autorádia (případně skladbu na přehrávaném CD).

Je-li vůz vybaven navigačním systémem, stane se Maxi-Dot velmi užitečným pomocníkem při informování o dalším směru jízdy. Při otevření dveří zase zobrazí obrysy auta a naznačí, kdo všechno vystupuje. Zdánlivě jde o detail, jehož opravdovou sílu člověk ocení až ve chvíli, kdy s ním stráví více než pár kilometrů jízdy. Na druhou stranu se dodává jen v kombinaci s multifunkčním volantem a tempomatem popřípadě navigačním systémem, nebo standardně u nejvyšší verze výbavy, takže se poměrně prodraží.

Mezi praktické prvky řidičova pracoviště se řadí ještě elektrochromatické zpětné zrcátko s automatickým cloněním a senzorem samočinného spouštění stěračů (ten je umístěn zvenku na držáku zpětného zrcátka). V jeho blízkosti pak najdete opravdu výkonné osvětlení přední části interiéru tvořené čtveřicí žárovek. Zatímco při otevření dveří se rozsvítí všechny, za jízdy si můžete rozsvítit jen krajní, tzv. čtecí lampičky.

Pohodu posádky zajišťuje audio souprava tvořená osmi reproduktory, po čtyřech vpředu a vzadu. V případě testovaného vozu ji doplňoval ještě příplatkový digitální zvukový systém s velmi slušným výkonem 280W. Za příplatek byla ve voze i další užitečná výbava. Pohodu posádky zvyšovalo individuálně nastavitelné vyhřívání předních i zadních sedadel a elektrické střešní okno, řidič pak měl k dispozici kromě zmíněného tempomatu ještě parkovací asistent.

Nad všemi těmito doplňky pak trůnil navigační systém s digitální mapou ČR (pro více informací klikněte sem) doplněný changerem na šest CD. Sám o sobě totiž není vybaven mechanikou pro přehrávání disků.

Zavazadlový prostor je se svými 462 litry sice spíše průměrný, ale vzhledem k určení vozu plně dostačující. Nejednoho majitele pak potěší praktickými výklopnými háčky sloužícími k zavěšení tašek a oky k zajištění nestabilních předmětů. Za příplatek je k dispozici ještě propracovaný přihrádkový systém Cargoflex.

Základní objem kufru ale nelze zvětšit sklopením zadních sedadel, k dispozici je pouze otvor pro přepravu dlouhých předmětů, vybavený již zmíněným pytlem. V tomto případě dostala přednost zvýšená torzní tuhost karoserie před praktičností.

BEZPEČNOST

Všechny verze výbav jsou bez rozdílu vybaveny protiblokovacím systémem ABS s rozdělovačem brzdícího účinku EDS, předpínači bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, dále pak předními a bočními airbagy. Ostatní prvky už závisejí na konfiguraci vozu. Například testovaný Superb měl ještě příplatkovou sadu zahrnující protiprokluzový systém ASR, omezovač točivého momentu MSR a elektronický stabilizační systém ESP.

Hlavové airbagy zůstávají u všech verzí za příplatek. Maximálně spokojeni jsme byli s příplatkovými Bi-Xenonovými světlomety, které výrazně přispívají k bezpečnosti při jízdě v noci, kdy rovnoměrně osvětlují vozovku před vozem. Tento bezpečnostní prvek je k dispozici za příplatek 36 tisíc.

MOTOR A SPOTŘEBA

Pohonná jednotka, která dokáže s Octavií dělat divy, to má s mnohem robustnějším Superbem opravdu těžké. Přestože se snaží, rozhýbat dvě tuny ji dává celkem zabrat. Objem 1,8 litru je sice příznivý z hlediska povinného ručení a tabulkové parametry (zrychlení 0-100 km/h za 9,5 sekundy) jsou také zajímavé, ale řidič při akceleraci i stoupání pocítí každého dalšího pasažéra. Kdo klade důraz na dynamiku, měl by sáhnout raději po silnějším agregátu.

Avšak řidič, který se bez prudké odezvy vozu na prošlápnutí plynu obejde, bude s tímto motorem plně spokojen. Testovaná pohonná jednotka patří s poměrem výkon/cena vůbec k tomu nejlepšímu, co automobilka nabízí. Disponuje totiž výkonem 110 kW dosahovaným při 5700 otáčkách za minutu a točivým momentem 210 Nm při 1750 ot/min. Díky příznivým charakteristikám jí vyhovuje jak pomalé popojíždění městem, tak svižnější jízda. Ovšem pokud má Superbu udělovat alespoň trochu rozumnou dynamiku, musíte ji udržovat aspoň na třech tisících otáčkách. Motor jinak potěší dobrým odhlučněním a do tří tisíc otáček o něm posádka prakticky neví.

Tabulkové hodnoty spotřeby (11,5 / 6,5 / 8,3) jsou sice poměrně líbivé, ale vezmou za své, jakmile začne řidič od vozu požadovat dynamické vlastnosti. Pokud se bude opravdu snažit, s testovanou "osmnáctistovkou" může jezdit mimo městský provoz za velmi slušných 6,6 litru na sto kilometrů. Ovšem jakmile trochu víc šlápne na plyn, s klidem si řekne o 15 litrů. Během testu jsme se Superbem dosáhli celkem solidního průměru 9,5 litru, přičemž město tvořilo přibližně třetinu cest.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jednoznačně nejlépe se automobil cítí na rychlostních komunikacích, kde je jako doma. O trochu horší už je to na menších okresních silnicích. Podvozku příliš nevyhovují příčné nerovnosti a zrovna nadšený není ani z vyjetých kolejí.

Na kvalitní asfaltce si však dobře poradí i s ostřejšími průjezdy zatáček a udrží zvolenou jízdní stopu i přes velký náklon karoserie. V kritických situacích ještě vypomůže stabilizační systém ESP. Velmi příjemným překvapením jsou manévrovací schopnosti, kola mají opravdu velký rejd a bez větších problémů se dá zaparkovat i do těsnějších míst.

Převodovka má velmi dobře nastavené poměry jednotlivých rychlostních stupňů, ale chod řazení je tužší než je zvykem.

CENA

Základní cena Škody Superb 1.8T Comfort činí poměrně příznivých 813 900 Kč. V případě testovaného vozu se však vyšplhala až na 1 122 900. Z příplatkové výbavy má při pořizování nového vozu smysl uvažovat zejména o hlavových airbagech, multifunkčním volantu v kombinaci s displejem Maxi-Dot, bi-xenonových světlometech a stabilizačním systému ESP. Majetnější si mohou připlatit ještě 85 tisíc za navigaci.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.