Crash test nové Škody Superb

Crash test nové Škody Superb | foto: EuroNCAP

Škoda Superb má 5 bezpečných hvězdiček i po zpřísnění hodnocení crash testů

  • 22
Nový superb absolvoval nárazové testy Euro NCAP ještě v roce 2008, kdy se výsledky počítaly podle staré metodiky. Tehdy získal plný počet pěti hvězd. Nezávislá organizace, která má zálibu v rozbíjení aut, před nedávnem výsledky přepočítala podle nových kritérií a největší škodovka si své hvězdy ponechala.

Od letošního roku se počítají výsledky nárazových testů podle nové metodiky. Automobily mimo jiné obdrží procentuální hodnocení v každé ze čtyř kategorií a místo tří sad hvězdiček za jednotlivé disciplíny dostává auto jediné hvězdičkové hodnocení.

Donedávna byly kategorie tři a udělovaly se pouze body. Podle jejich počtu pak mohlo auto dosáhnout až na pět hvězdiček. Hvězdy jako vyjádření celkového skóre v nové metodice zůstávají, ale získat je je těžší.

Škoda Superb to dokázala. I po přepočítání výsledků z nárazového testu provedeného v loňském roce dosáhla na pět hvězdiček. V oblasti ochrany posádky získal automobil hodnocení 90 %, u ochrany dětí je skóre 81 %, za ochranu chodců dostal superb 50% hodnocení a za bezpečnostní pomůcky 71%. Což v konečném počítání na maximální hodnocení stačilo.

Podle staré metodiky získal superb za ochranu posádky 35 bodů, za ochranu dětí 40 bodů a za ochranu chodců 18 bodů. Podle nové metodiky dostal superb za ochranu posádky 2,3 bodu, a to se nově sleduje ochrana krku při nárazu zezadu. Tady superb asi nejvíce ztratil, protože dosáhl pouze na průměrné hodnocení. Ochrana krční páteře posádky je v tomto případě označena jako mezní.

Za ochranu dětí získal mladoboleslavský sedan 35,6 bodu, za ochranu chodců si vysloužil 18 bodů. Tady se totiž metodika neměnila.

V nové kategorii bezpečnostních systémů se rozdělují body za to, zda má auto omezovač rychlosti, stabilizační systém a přípomínače zapnutých bezpečnostních pásů.

První vymoženost vlajková loď Škodovky nemá, ESP je standard pro všechny modely a nechybí ani připomínače. Jen nejsou tak horlivé jako v jiných vozech, a tak za ně superb získal dva body ze tří možných.

Crash testem prošel superb s motorem 2.0 TDI ve výbavě Ambition. V ní byl mimo jiné airbag řidiče i spolujezdce, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Dále měl stabilizační systém ESP, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly vpředu a připomínač nezapnutých bezpečnostní pásů rovněž pro přední sedadla.

Nová metodika Euro NCAP je přísnější nejen díky zavedení nové kategorie. V kategorii ochrany posádky byly zpřísněny limity pro získávání bodů a zavedeno hodnocení ochrany krční páteře.

Pro pětihvězdičkové hodnocení musí vůz nově získat vážený průměr minimálně 70 % hodnocení v jednotlivých kategoriích, přitom ale nesmí klesnout pod určitou hodnotu. U ochrany posádky je to 75 %, ochrany dětí 70 %, u ochrany chodců pod 25 % a za asistenční systém musí vůz dostat minimálně 60 % bodů. Váhy jednotlivých kategorií jsou 50, 20, 20 a 10 % (posádka, děti, chodci, asistenční systémy).

Metodika Euro NCAP se bude nadále zpřísňovat a váha všech kategorií se do roku 2012 vyrovná. V roce 2012 tak superb definitivně o pět hvězd přijde a zůstane mu pouze čtyřhvězdičkové hodnocení. Tedy samozřejmě pokud jej výrobce nevylepší a nepošle na opakované zkoušky.

crashtest Škody superb 2009

Výsledky přepočítané podle nových regulí detailně ZDE