Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Tudor měla rychlé dítě: Supersport

aktualizováno 
- Když Plzeňan Pavel Přibáň v roce 1973 za deset tisíc korun koupil poválečný závodní automobil Škoda Supersport, tak se nejeden jeho kolega z veteránského hnutí divil, proč to dělá. Vždyť za stejné peníze se tehdy ještě dalo sehnat auto atraktivnější, starší, užitečnější... "Tušil jsem, že to jednou bude pěkný veterán," vzpomíná Pavel Přibáň. Nic zvláštního pak se speciálem nedělal, nijak ho nerenovoval.
 "Dobře deset tisíc kilometrů jsem v následujících letech hlavně v létě s otevřeným dvoumístným autem, kterému nechyběla státní poznávací značka, najel v nejběžnějším provozu - někdy sám, jindy s manželkou. Cestoval jsem s ním až do Brna, dokonce i do Bratislavy. Vzpomínám, jak jsem se vyřádil v noci na dálnici z Prahy, která tehdy ještě končila u Humpolce," pokračuje Pavel Přibáň. Tou dobou už motoristicky vyspělejší západní Evropa dávno historická závodní auta respektovala, a jak si rozšiřovala obzory, tak ve druhé polovině osmdesátých let začala zvát ke svým veteránským závodům - ať už nejdřív k mistrovství Německa, nebo později k šampionátu Evropy - jezdce z tehdejších východních zemí. "V roce 1988 jsem jel se Škodou Supersport svoje vůbec první mistrovství Evropy - ještě bez závodnické licence. Jen z čirého zájmu dostat můj vůz na veřejnost to zařídil holandský novinář Peter Eccuri," říká Pavel Přibáň. To evropské klání se tehdy jelo v Mostě a Přibáň hned vyhrál kategorii dvousedadlových sportovních vozů do roku výroby 1955. A v dalším desetiletí, už v dobách po otevření hranice, nastřádal zlatých evropských věnců na tři desítky. Jaké to bylo, když se po čtyřicítce věku a bez předchozí průpravy stal automobilovým závodníkem? "Přišlo to samo. Trať s propustností pětačtyřiceti aut tehdy byla naplněná vozy různých tříd od starých závodních vozů do ročníku 1930 po formule 3, každý za to od začátku vzal jako mladík... Dobře, že jsem měl za sebou tisíce kilometrů se Škodou Supersport v běžném provozu," odpovídá nyní pětapadesátiletý jezdec, povoláním instalatér. Vloni na tratích kvůli zdravotním potížím chyběl, ale letos už se opět chystá - na závody do vrchu a na veteránské jízdy pravidelnosti. Historie jeho Škody Supersport se začala psát v poválečné mladoboleslavské automobilce, která tehdy chtěla podpořit výrobu Škody Tudor a na její bázi začala stavět od roku 1949 tři závodní auta. Se škodováckými motory a s podvozky tudoru prvním dlouhým 1,9 metru, později od roku 1950 o délce 2,0 a 2,05 metru. "První vůz se ukázal jako problematický. Nedržel stopu, říkali, že se točí jako káča. Ve zkouškách ho pak skutečně také rozbili a údajně sešrotovali," vybírá z minulosti svého veterána Pavel Přibáň. "Podvozek ovšem koupil hodonínský závodník a škodovácký smluvní jezdec Antonín Komár. Ten postavil karoserii, kterou automobil vozí dodnes." Antonín Komár - významný český závodník, který začínal sportovní kariéru ve třicátých letech v Bugatti - se ve věku čtyřiačtyřiceti roků právě ve Škodě Supersport v roce 1951 zabil na závodním okruhu v Ostravě. "Komár jel mezi prvními třemi. V šestnáctém kole narazil do stromu a zemřel při převozu do nemocnice," upřesňuje Pavel Přibáň. "Vůz nebyl nijak zle poničený. Komárovi mechanici ho prý tehdy nezištně opravili, aby ho vdova prodala a přilepšila si v těžké situaci. "Události se asi ale měly jinak. Není známo, že by Škoda Supersport někdy vyjela k regulérním závodům tehdejší doby, nevím ani to, jak a kdo ji později třeba v silničním provozu využíval. Jisté ale je,že mimo Komárovu rodinu se nedostala. Já jsem ji koupil v zachovalém a zcela původním stavu, který nevyžadoval větších rekonstrukcí, od závodníkových vzdálených příbuzných," vysvětluje Pavel Přibáň. Ten kromě Škody Supersport, kterou dnes cení zhruba na půl milionu korun, vlastní ještě jedenáct automobilových veteránů.

Technické údaje

Motor Škoda 1089 cm3
Výkon 50 až 80 koní
Podvozek základ Škoda Tudor, zkrácený, odvrtaný
Karoserie hliníková, dvoumístná
Převodovka 4rychlostní Škoda bez synchronů
Brzdy kapalinové, jednookruhové Tudor
Hmotnost 560 kg
Max. rychlost 140 až 160 km/hod
Spotřeba kolem 15 l/100 km

Škoda Supersport s Pavlem Přibáněm za volantem na rakouském závodním okruhu Salzburgring.

Poslední jízda Antonína Komára se Škodou Supersport na okruhu v Ostravě v roce 1951, kde se závodník zabil.

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.