Koncept Škoda VisionS | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Škoda příští rok rozhodne o expanzi do USA

  • 146
Automobilka Škoda Auto chce příští rok rozhodnout o zahájení prodeje svých vozů ve Spojených státech. V rozhovoru s německým finančním deníkem Handelsblatt to řekl předseda představenstva Bernhard Maier. Pro českou značku by to znamenalo návrat na severoamerický trh po více než půl století.

„V průběhu nadcházejícího roku chceme mít otázku Severní Ameriky rozhodnutou,“ uvedl Maier v rozhovoru.

Aktuálně Škoda míří do Íránu a Jižní Koreje.

Mladoboleslavská automobilka dodávala auta na severoamerický trh od konce padesátých let do začátku let šedesátých. O možném návratu na trh ve Spojených státech, který je po Číně druhým největším automobilovým trhem na světě, uvažuje Škoda coby dceřiná společnost německého koncernu Volkswagen již delší dobu.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Škoda už si také si v uplynulých měsících zaregistrovala jména svých modelů (více čtěte zde). Nejnověji si automobilka zaregistrovala v půlce července označení vRS, které vozí sportovní verze octavie.

Severoamerický trh je obrovský, nelze ho přehlížet. Škoda nyní pokrývá přes padesát procent světového trhu a severní Amerika tvoří čtvrtinu světového trhu s automobily. Pokud chce tedy mladoboleslavská automobilka i nadále růst, bude vstup na tamní trh potřebný.

Podle Maiera by byl v USA hitem nový model Kodiaq, který se představí za několik týdnů. Velké SUV totiž míří do kategorie, která je na severoamerickém trhu velmi oblíbená. Případný vstup značky do USA ovšem není krátkodobou záležitostí. Podle odhadů by se do severní Ameriky dostal spíš až nástupce kodiaqa.

Maskovaný prototyp Škody Kodiaq
Maskovaný prototyp Škody Kodiaq

Maskovaný prototyp Škody Kodiaq

„Pokud se rozhodneme ke vstupu do Spojených států, máme jen jednu šanci udělat dobrý dojem,“ řekl Maier pro britský magazín Autocar.

Někteří experti spatřují v případném vstupu Škodovky do Severní Ameriky příležitost pro celý koncern, který by si tím mohl vylepšit pověst (více zde). Ta doznala značných šrámů kvůli rozsáhlému skandálu s falšováním testů emisí naftových aut.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí loni v září koncern Volkswagen obvinila, že do aut s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen po odhalení skandálu přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Budoucnost naftových motorů v automobilech je podle Maiera otevřená, přísnější normy pro výfukové zplodiny totiž prodražují vývoj. Podle toho, jak se budou tyto náklady vyvíjet, se pak rozhodne, jakou úlohu bude tento typ pohonu po roce 2025 v automobilech sehrávat.

Škoda v reklamě přejmenovala americké město:

,