Mladoboleslavská automobilka chystá revoluční změnu. Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, k tomu v předvečer ženevského autosalonu říká: „Rokem 2019 vstupuje Škoda Auto do éry eMobility. Jedná se tak o velmi důležitý moment v historii společnosti, která příští rok slaví 125. výročí. Do konce roku 2022 představíme deset plně nebo částečně elektrických modelů.“
Letos se chystá jakési zahřívací kolo. Představí se hybridní Superb, tedy benzinový vůz s elektromotorem, jehož dojezd lze prodloužit dobíjením baterií ze zásuvky. Druhou elektrickou novinkou bude Citigo s čistě elektrickým pohonem. Opravdová pecka ovšem dorazí až příští rok, bude jí „česká Tesla“, sériová podoba konceptu Vision iV, který slaví v Ženevě světovou premiéru.
Chystaný elektromobil bude poměrně velkým SUV. Jeho předobraz měří na délku 4665 mm, na výšku 1613 mm a rozvor je dlouhý 2765 mm. To jsou míry, které se jen o pár centimetrů liší od současného modelu Kodiaq, největšího SUV značky Škoda. Díky použití platformy MEB, která je navržena výhradně pro použití elektrického pohonu, má sériový model nabídnout velkorysou dávku místa. Přední partie jsou krátké a dál už prostor pro cestující nic neomezuje – baterie jsou elegantně skryté v podlaze a pohonné ústrojí je součástí náprav.
Koncept je osazen dvojicí elektromotorů, které zajišťují pohon všech kol a dosahují společně výkonu 225 kW (306 koní). Pokud tato hodnota zůstane zachována i v sériové verzi, bude elektrická novinka nejvýkonnější škodou všech dob. Zrychlení z nuly na stovku je s takovým výkonem otázkou necelých šesti sekund, pružná akcelerace z 80 na 120 km/h má trvat jen čtyři sekundy.
Kapacita baterií, potažmo dojezd, byly jedním z klíčových parametrů, které určovaly načasování vstupu Škody na pole elektromobilů. Dnes již lze nabídnout parametry vhodné pro běžný život: díky kapacitě 83 kWh vykazuje Vision iV dojezd 500 kilometrů.
Vedle elektrického pohonu studie prezentuje i několik dalších novinek. Maska chladiče dále rozvíjí charakteristický design vozů Škoda a vizuálně propojuje dvojicí LED-Matrix světlometů. Interiér rozvíjí téma předchozího konceptu Vision E a dominuje mu nově pojatý volant se dvěma rameny a nápisem Škoda, nahrazujícím dosud používané logo na středu.
Dále Škoda studii Vision iV „nadělila“ možnost ovládání gesty, pokročilé hlasové ovládání, bezdrátové dobíjení telefonů a také autonomní řízení umožňující jízdu po dálnici bez zásahů řidiče. Zvenčí pak zaujmou skryté kliky dveří doplněné o možnost odemykání chytrým telefonem a kamery nahrazující zpětná zrcátka. Sériový model nedostane všechny tyto speciality, ale některé z nich nabídne určitě.