Zelený koncept ukazuje novou škodovku. Už jsme v ní jeli

Zářivě zelený koncept Vision X vyšperkovaný křišťálem ukazuje, jak bude vypadat nová škodovka. Vzácný prototyp za desítky milionů jsme projeli.

Škoda Vision X se startuje tajným tlačítkem, ale slíbil jsem, že neprozradím, kde je. Zmáčknete čudlík a jadrným hlasem ožije benzinový čtyřválec 1,5 TSI pod kapotou. Jiným fíglem, který už mi ovšem neukázali, se oživí elektromotor pohánějící zadní nápravu. Pak ten zelený koncept neslyšně odsviští.

Škoda Vision X
Škoda Vision X

Nejlépe jezdící koncept

Už jsem pár konceptů řídil, vždycky maximálně dvacítkou, třicítkou, pod bázlivým dohledem, obří kola v podbězích při větším vytočení šmajdala, někdy dokonce dřela o podběhy. Vision X je úplně jiná liga, lepším konceptem jsem nejel. Postavili ho v Německu, samotná stavba trvala tři měsíce, ale designéři na něm pracovali ještě o tři měsíce déle.

Stále je to ovšem ruční práce, a tak se Stanislavem Švarcem z designstudia Škody máme dohodu: dveře otevřít můžeme, ale zavírat je bude on. Přece jen to chce jemnost a cvik zamáčknout dveře pevně a citlivě. Vnější klika je zapuštěná, stačí lehce zmáčknout a sama se vysune. Když chci vystoupit, přejedu prstem po chromové páčce, která vypadá, že by se už při cestě konceptu do sériové výroby měnit nemusela, a dveře se otevřou.

Je to koncept, udávaná maximální rychlost 200 km/h je jen teoretická, autosalonoví šviháci, kteří jsou tu hlavně od pózování a focení, jezdí pomalu a zprovozněné mají jen některé funkce. Okna se tedy nestahují, na displejích, kterými hraje přístrojovka, běží videosmyčka. Některé funkce Staniclav Švarc ovládá jen dálkově přes telefon. Zářivě zelené bezpečnostní pásy si nezapínáme, rychlost z přístrojovky nevyčtu. Volant konceptu není stavitelný, hezké a výrazně sportovně tvarované sedadlo posouvají elektromotorky.

Škoda Vision X
Škoda Vision X
Škoda Vision X

Ale svezení je to parádní. Stanislav Švarc mi ukazuje, jak se řadí režimy automatické převodovky: malý kousek křišťálu tvořící volič (za ten by si určitě hodně lidí rádo připlatilo), stačí zlehka zmáčknout a frčíme. Motor prototypu nemá katalyzátor, není přidušený emisními a hlukovými normami. Jeho hrubší hlas po pár desítkách metrů utichne a s automatickou převodovkou si rozumí dobře, takže když dupnu na plyn, vyrazí hezky zostra. Brzdy také fungují, jak mají.

Nová škodovka

V čem je to kouzlo, že Vison X tak dobře funguje? Pod tou fešáckou karoserií nalakovanou nepřehlédnutelnou zelenou s nádechem žluté je totiž vlastně auto, které se bude vyrábět. Příští rok dorazí nový nejmenší crossover se značkou Škoda, a tento vyfintěný frajer ukazuje, jak bude vypadat, stačí si odmyslet ozdoby a odvázaný interiér. Tvary výplní dveří jsou podle náznaků designérů hodně blízké sériovému autu. Přístrojovka reálné škodovky bude mít více tlačítek a méně nóbl materiálů. Ale subtilní horizontální členění a velký displej uprostřed mít bude taky. Díky velkým proskleným plochám a skleněné střeše je interiér hodně vzdušný. Vnitřek zdobí propracované detaily, za pozornost stojí černé čalounění stropu a sloupků, které je jemně „žíhané“ zelenou.

Škoda Vision X

Obvykle takové studie stojí na nějak upravené technice, která je k mání a je koncepcí blízká a vhodná. Například jeden z předchozích konceptů Škody, větší crossover Vision S, ze kterého pak vzešel Kodiaq, postavili na základech Audi Q5. To nejnovější koncept je překabátěné sériové auto stojící na modulární platformě MQB koncernu Volkswgaen. Takže zatáčí, jak má, brzdí, rozjíždí se plynule. Původně jsme měli jezdit dvacítkou, ale nakonec mě nechali uhánět po hale v pražských Letňanech o dost rychleji.

Přední náprava si musí poradit s velkými dvacetipalcovými ráfky, na pokyny volantu tedy za nízkých rychlostí auto reaguje trochu pomaleji. Aby vypadalo dobře na pódiu, má nízký a tuhý podvozek, v oblouku se tedy moc nenakloní.

Do série

Z Visionu X bude tedy brzy sériová škodovka. Automobilka jí naplánovala autosalonovou premiéru do Ženevy na příští březen, ale první fotky by se měly ukázat ještě letos. Zachovány zůstanou určitě tvary, proporce, linky interiéru. Délka 4 255 a rozvor 2 645 mm se budou měnit v řádu milimetrů. Škoda Vision X bude v sériové podobě dvojčetem Seatu Arona a Volkswagenu T-Roc, které se prodávají od loňska, ovšem z tohoto tria by měla být škoda největší.

Na sériovém autě určitě nenajdeme tu parádní křišťálovou masku chladiče, ale šest světel vepředu a dva páry vzadu mít určitě bude. Dvacetipalcové ráfky dostávají auta o dvě kategorie výš než malý crossover, stejně tak bezrámová okna dveří. V interiéru zůstane volně stojící tablet infotainmentu na přístrojovce. Sériové auto bude bezpochyby pětimístné, čtyři místa a úchyty v kufru pro skateboardy a dron zůstanou specialitou studie.

CNG hybrid

Koncept Vision X ukazuje škodovácký vynález

V Mladé Boleslavi vymysleli zcela unikátní řešení pohonu. Prototyp poháněný zážehovým čtyřválcem a přidávající elektrickou sílu na zadních kolech představuje světu právě Vision X.

Ve Škodě vznikl nápad na vytvoření unikátního nizkonapěťového (48voltového) hybridního pohonu. Její hybrid spojuje benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI pohánějící přední kola s nízkonapěťovým elektromotorem roztáčejícím kola zadní nápravy.

Architektura je modulární, přední kola roztáčí benzinový motor (maximální výkon je 96 kW/130 k a točivý moment 250 Nm) upravený na spalování zemního plynu. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou, pro studené starty je ještě na palubě malá nádrž na benzin. To nejzajímavější je ovšem vzadu. Přímo na nápravě je uchycen modul elektromotoru doplněný o jednostupňovou převodovku. Ten živí Li-ion akumulátor umístěný pod podlahou kufru. Díky rekuperaci se baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a plachtění na volnoběh proměňuje auto kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Motor umí točit až 20 tisíc otáček a nabídne 58 newtonmetrů točivého momentu. Škodováčtí inženýři k němu ovšem zkonstruovali jednostupňovou převodovku (neutrál a jeden převodový stupeň), která umí točivý moment znásobit až na 1 200 Nm.

Auto vybavené tímto systémem bude schopno jízdy jen na elektřinu, hlavním úkolem elektromotoru je ovšem vypomáhat spalovacímu agregátu, typicky při rozjezdech, akceleraci nebo pro „pošťouchnutí“, když bude třeba vyskočit ze závěje. Na to má mít auto extra tlačítko aktivující elektrický pohon. Z auta vybaveného tímto systémem se tak stane plnohodnotná „čtyřkolka“.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...