Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zelený koncept ukazuje novou škodovku. Už jsme v ní jeli

aktualizováno 
Zářivě zelený koncept Vision X vyšperkovaný křišťálem ukazuje, jak bude vypadat nová škodovka. Vzácný prototyp za desítky milionů jsme projeli.

Škoda Vision X se startuje tajným tlačítkem, ale slíbil jsem, že neprozradím, kde je. Zmáčknete čudlík a jadrným hlasem ožije benzinový čtyřválec 1,5 TSI pod kapotou. Jiným fíglem, který už mi ovšem neukázali, se oživí elektromotor pohánějící zadní nápravu. Pak ten zelený koncept neslyšně odsviští.

Škoda Vision X
Škoda Vision X

Nejlépe jezdící koncept

Už jsem pár konceptů řídil, vždycky maximálně dvacítkou, třicítkou, pod bázlivým dohledem, obří kola v podbězích při větším vytočení šmajdala, někdy dokonce dřela o podběhy. Vision X je úplně jiná liga, lepším konceptem jsem nejel. Postavili ho v Německu, samotná stavba trvala tři měsíce, ale designéři na něm pracovali ještě o tři měsíce déle.

Stále je to ovšem ruční práce, a tak se Stanislavem Švarcem z designstudia Škody máme dohodu: dveře otevřít můžeme, ale zavírat je bude on. Přece jen to chce jemnost a cvik zamáčknout dveře pevně a citlivě. Vnější klika je zapuštěná, stačí lehce zmáčknout a sama se vysune. Když chci vystoupit, přejedu prstem po chromové páčce, která vypadá, že by se už při cestě konceptu do sériové výroby měnit nemusela, a dveře se otevřou.

Je to koncept, udávaná maximální rychlost 200 km/h je jen teoretická, autosalonoví šviháci, kteří jsou tu hlavně od pózování a focení, jezdí pomalu a zprovozněné mají jen některé funkce. Okna se tedy nestahují, na displejích, kterými hraje přístrojovka, běží videosmyčka. Některé funkce Staniclav Švarc ovládá jen dálkově přes telefon. Zářivě zelené bezpečnostní pásy si nezapínáme, rychlost z přístrojovky nevyčtu. Volant konceptu není stavitelný, hezké a výrazně sportovně tvarované sedadlo posouvají elektromotorky.

Škoda Vision X
Škoda Vision X
Škoda Vision X

Ale svezení je to parádní. Stanislav Švarc mi ukazuje, jak se řadí režimy automatické převodovky: malý kousek křišťálu tvořící volič (za ten by si určitě hodně lidí rádo připlatilo), stačí zlehka zmáčknout a frčíme. Motor prototypu nemá katalyzátor, není přidušený emisními a hlukovými normami. Jeho hrubší hlas po pár desítkách metrů utichne a s automatickou převodovkou si rozumí dobře, takže když dupnu na plyn, vyrazí hezky zostra. Brzdy také fungují, jak mají.

Nová škodovka

V čem je to kouzlo, že Vison X tak dobře funguje? Pod tou fešáckou karoserií nalakovanou nepřehlédnutelnou zelenou s nádechem žluté je totiž vlastně auto, které se bude vyrábět. Příští rok dorazí nový nejmenší crossover se značkou Škoda, a tento vyfintěný frajer ukazuje, jak bude vypadat, stačí si odmyslet ozdoby a odvázaný interiér. Tvary výplní dveří jsou podle náznaků designérů hodně blízké sériovému autu. Přístrojovka reálné škodovky bude mít více tlačítek a méně nóbl materiálů. Ale subtilní horizontální členění a velký displej uprostřed mít bude taky. Díky velkým proskleným plochám a skleněné střeše je interiér hodně vzdušný. Vnitřek zdobí propracované detaily, za pozornost stojí černé čalounění stropu a sloupků, které je jemně „žíhané“ zelenou.

Škoda Vision X

Obvykle takové studie stojí na nějak upravené technice, která je k mání a je koncepcí blízká a vhodná. Například jeden z předchozích konceptů Škody, větší crossover Vision S, ze kterého pak vzešel Kodiaq, postavili na základech Audi Q5. To nejnovější koncept je překabátěné sériové auto stojící na modulární platformě MQB koncernu Volkswgaen. Takže zatáčí, jak má, brzdí, rozjíždí se plynule. Původně jsme měli jezdit dvacítkou, ale nakonec mě nechali uhánět po hale v pražských Letňanech o dost rychleji.

Přední náprava si musí poradit s velkými dvacetipalcovými ráfky, na pokyny volantu tedy za nízkých rychlostí auto reaguje trochu pomaleji. Aby vypadalo dobře na pódiu, má nízký a tuhý podvozek, v oblouku se tedy moc nenakloní.

Fotogalerie

Do série

Z Visionu X bude tedy brzy sériová škodovka. Automobilka jí naplánovala autosalonovou premiéru do Ženevy na příští březen, ale první fotky by se měly ukázat ještě letos. Zachovány zůstanou určitě tvary, proporce, linky interiéru. Délka 4 255 a rozvor 2 645 mm se budou měnit v řádu milimetrů. Škoda Vision X bude v sériové podobě dvojčetem Seatu Arona a Volkswagenu T-Roc, které se prodávají od loňska, ovšem z tohoto tria by měla být škoda největší.

Na sériovém autě určitě nenajdeme tu parádní křišťálovou masku chladiče, ale šest světel vepředu a dva páry vzadu mít určitě bude. Dvacetipalcové ráfky dostávají auta o dvě kategorie výš než malý crossover, stejně tak bezrámová okna dveří. V interiéru zůstane volně stojící tablet infotainmentu na přístrojovce. Sériové auto bude bezpochyby pětimístné, čtyři místa a úchyty v kufru pro skateboardy a dron zůstanou specialitou studie.

CNG hybrid

Koncept Vision X ukazuje škodovácký vynález

V Mladé Boleslavi vymysleli zcela unikátní řešení pohonu. Prototyp poháněný zážehovým čtyřválcem a přidávající elektrickou sílu na zadních kolech představuje světu právě Vision X.

Ve Škodě vznikl nápad na vytvoření unikátního nizkonapěťového (48voltového) hybridního pohonu. Její hybrid spojuje benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI pohánějící přední kola s nízkonapěťovým elektromotorem roztáčejícím kola zadní nápravy.

Architektura je modulární, přední kola roztáčí benzinový motor (maximální výkon je 96 kW/130 k a točivý moment 250 Nm) upravený na spalování zemního plynu. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou, pro studené starty je ještě na palubě malá nádrž na benzin. To nejzajímavější je ovšem vzadu. Přímo na nápravě je uchycen modul elektromotoru doplněný o jednostupňovou převodovku. Ten živí Li-ion akumulátor umístěný pod podlahou kufru. Díky rekuperaci se baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a plachtění na volnoběh proměňuje auto kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Motor umí točit až 20 tisíc otáček a nabídne 58 newtonmetrů točivého momentu. Škodováčtí inženýři k němu ovšem zkonstruovali jednostupňovou převodovku (neutrál a jeden převodový stupeň), která umí točivý moment znásobit až na 1 200 Nm.

Auto vybavené tímto systémem bude schopno jízdy jen na elektřinu, hlavním úkolem elektromotoru je ovšem vypomáhat spalovacímu agregátu, typicky při rozjezdech, akceleraci nebo pro „pošťouchnutí“, když bude třeba vyskočit ze závěje. Na to má mít auto extra tlačítko aktivující elektrický pohon. Z auta vybaveného tímto systémem se tak stane plnohodnotná „čtyřkolka“.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Když rolls svlékne střechu, je z něj výletní jachta na rozpálený asfalt

Rolls-Royce Dawn

Není osobitějšího krále automobilového světa. Rolls-Royce je esencí dokonalosti a stárne stejně dobře jako víno....

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Najdete na iDNES.cz