Základní motor 1,2 TSI ve Škodě Yeti

Základní motor 1,2 TSI ve Škodě Yeti | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Škoda vyrábí nový motor 1,2. Přeplňovaný čtyřválec

  • 171
Mladoboleslavská automobilka dnes zahájila výrobu nového nízkoobjemového přeplňovaného motoru 1,2 TSI. V Mladé Boleslavi už vyrábí motory nepřetržitě 110 let.

Zcela nový agregát se bude montovat do vozů koncernových značek Škoda, Audi, Volkswagen a Seat.

Čtyřválcový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 77 kW přeplňovaný turbodmychadlem a s přímým vstřikováním nese označení TSI. "Při vývoji hrálo důležitou roli snížení emisí CO2 a spotřeby pohonných hmot?" zdůrazňuje automobilka.

Výroba motorů byla v dnešní podobě zahájena 20.12.2001 v hale M6 – takzvané "nové motorárně" mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Doposud dvou výkonových provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP. Dále zde probíhá dokončovací montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.

V roce 2008 vyrobil závod na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi 270 875 tříválcových atmosférických motorů 1.2 HTP a 538 069 převodovek MQ 200. Nový motor bude v Mladé Boleslavi nejen montován, ale bude zde i odléván blok motoru a obráběny některé důležité díly.

"Pro firmu půjde o jeden z nejdůležitějších motorů," uvedl Milan Staněk, vedoucí výroby agregátů společnosti Škoda Auto. Výroba agregátů Škoda Auto nedávno získala také výrobu nových převodovek MQ 100.

Výroba motorů běží v Mladé Boleslavi 110 let

Automobilka dne zahájením výroby nových čtyřválců oslavila 110 let nepřetržité výroby motorů v Mladé Boleslavi. První oficiální jízdy s prvním motocyklem Laurin&Klement a jeho úspěšné představení novinářům se uskutečnilo 18.11.1899 v Praze.

Pánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocyklettou bratří Wernerů z Paříže. Motor, narozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky umístili do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 - 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet svým zákazníkům.

"V Mladé Boleslavi se výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce," komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.

Největší slabinou prvního motoru bylo zapalování, původně žárový typ. Plamínek žhavící lampy neustále zhasínal, na řadu proto přišlo experimentování s elektrickým zapalováním za použití akumulátorů. Ty se ale také neosvědčily a tak pánové Laurin a Klement začali komunikovat s firmou Roberta Bosche.

Tehdy ale velmi drahé zařízení nakonec použili jen jako zdroj informací. Na základě toho vyvinuli vlastní systém, kdy elektrický proud pro zapalování vyráběl induktor umístěný pod motorkem a poháněný řetízkem.

Kromě známých benzínových motorů pro osobní vozy se ale vyráběly i agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60.-80. letech 20. století. První letecké motory vlastní konstrukce vyrobil L&K roku 1910.